Keb 72 w skillnaden?

Hej!
Vad är egentligen skillnaden mellan fjällrävens ryggsäck keb 72 w och den vanliga keb 72? I butik fick jag höra att ryggen skulle vara kortare på kvinnomodellen men på fjällrävens hemsida är måtten exakt samma.
Kan en man använda keb 72 w utan problem eller är den anpassad för dem kvinnliga kurvorna? 😁
 
Jag vet inte med just den modellen, men ofta skiljer sig axelremmarna åt mellan dam- och herrmodeller. På damryggsäckar sitter de lite tätare så att de passar smalare axlar bättre, och så är de svängda lite annorlunda, för att inte trycka på brösten.
 
Min erfarenhet är att det inte är sjlävklart att köns-dedikerade säckar passar just det könet. Jag behövde t ex välja "mansvarianten" på Osprey Exos just p g a att axelremmarna satt för tätt ihop på tjejversionen, och höftbältet hade så stor omkrets att det inte gick att dra åt ens i tajtaste läget.
Samtidigt har jag haft killkompisar som glatt knallat runt med "damsäckar".

Tror inte man kommer runt att prova IRL.
 
Håller helt med joanna, vi är alla olika formade och även inom samma kön har vi olika kroppar. Enda sättet att hitta rätt är att prova dig fram med last i säcken. Ryggsäck är en personlig pryl som måste passa just din kropp, så svårt att köpa utan gedigen utprovning.
Kom ihåg att de ”vanliga” säckarna inte är dedikerade män utan faktiskt unisex, och de med beteckning woman är som evinrude skriver ofta designade för smalare axlar (viket både kvinnor och män kan ha) mm. Olika modeller och tillverkare har även här sina design filosofier så återigen prova dig fram och lås dig inte till fabrikat och modell.
 
Jag är liten till växten och måste ofta ha just kvinnomodeller för att få den kortare längden. Men då jag inte har kvinnliga höfter (trots att jag är kvinna) så är höftbälten ofta för stora. Så jag får sikta in mig på små unisexmodeller eller pojkstorlekar (flickstorlekar hade funkat i teorin men i praktiken är det ofta något knas med de modellerna, typ fåniga mönster eller sämre funktion).

Nu kanske det inte hjälper dig men ett exempel på hur det kan vara.

Så du får prova helt enkelt. Funkar det så funkar det.
 
Har ett par välsittande dagstursäxkar med Q/W i tillnamnet och sålänge de passar mig struntar jag i vilket.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.