GSM-täckning Abisko-Keb

Hej,
Jag undrar hur täckningen är för Telia GSM efter Kungsleden mellan Abisko-Kebnekaise?
Anledningen att jag undrar är att jag skall iväg på en tur och vill ha med mobilen ifall något händer...

Ja, jag är emot pratande i mobiltelefon i övrigt men jag är inte emot pratande i mobiltelfon om nöden kräver.
 

avslutad210712

Gäst
Min sista kontakt i fjol sommar var vid marmorbrottet och det är inte långt från abisko så slå du av GSM'n och njut av naturen i stället. Bryter du benet lovar jag dig att du inte behöver vänta länge på att någon kommer förbi.
 
1: Abisko - Nissunjåkkå rastplats (sen må man hålla sig på norrsidan Abiskofjällen). Relämasten placerad på norrsidan Lapportens kullar.
2: Kebnekaise, Ladtjovagge dalgång. Sydtoppen når lätt. Relämasten finns på sydsidan av Ladtjovagges dal placerad.
3: Relämast Björkliden

räkna med 15-18 km räckvidd GSM..Samma för svensk FM-radio.

NRK-radion når mkt långt 80 km räckvidd Narvik över svenska gränsen 10 km knappt vid Unna Alakas och Riksgränsen.

Världstelefoner:
Satellittelefon, Globastar (GSM+SAT)
Satellittelefon Iridium, refillkort från Göteborgsfirma 200-300 $

Reservbatterier finns i laddare Clas Ohlson 100:-
 
Hej!

Det är ingen vidare täckning på leden men vid vissa ställen går det.
Men som sagt, det kommer säkert någon och går förbi om du gjort dig illa. Iallafall om du går under säsong.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.