Egen vurpa
Olika aktiviteter kräver olika nivå på skyddet. Jag tycker du kan använda sunt förnuft för att avgöra när du kan använda din "trasiga" hjälm.
Jag har haft samma cykelhjälm sedan 1996, den har otaliga gånger tappats i golv, fått stötar o dyl. Allt som fått folk att utbrista att jag borde byta hjälmen.
Dum som jag är så har jag inte gjort det utan kört på. 2001 händer slutligen vurpan. En plastkasse in i framhjulet vid cykling på hård grusväg och vips tippar cykeln och jag landar på sidan och hjälmen skyddar huvudet från att åka i backen.
Större delen av fallet dämpades av höger arm och axel (huvudet föll inte precis fritt från 1 meter mao). Min förvånade tanke var ungefär "Vad skönt med hjälm, då kan man ta lite last där" och hjälmen fick ligga kvar mot gruset tills jag låg helt still. Lite repor på plastskalet (och uppskrapad arm förstås), men ansiktet helt fritt från bulor och skrapsår! Jag var mycket nöjd med min hjälm den dagen och använder den fortfarande dagligdags!
De gamla melontestet "bevisar" onekligen att en typ av hjälm inte klarar två fria fall med vattenmel från 1m höjd. Men jag inbillar mig att det är sällan som man får den typen av slag mot huvudet (obs! Jag cyklar inte downhill el dyliga galenskaper). Min egen erfarenhet känns så mycket starkare än försäljarnas rekommendationer om att köpa ny hjälm så fort som möjligt. En skadad hjälm kan skydda mot mindre slag och är inte nödvändigtvis värdelös.