Kartreferens

Hej.

Tänkte vända mig till de oraklet utsidan.se medlemmar med en fråga om GPS.

Trots mycket tänkande har jag inte klurat ut det.

Hur ska jag ställa in min Garmin GPS 60 för att den ska matcha norska turkarter.

På kartan står det:

UTM rutenett i blått referer till EUREF89 (WGS84)

Om jag i GPSen ställer den i UTM UPS får jag referensystem WGS84 så det kanske är rätt?

Jag har bara kört rikets nät och RT90 förut för att ta ut waypoints på kartor.

Jag vet hur jag gör på den norska kartan (finns en fin beskrivning) men det blir 1 siffra mindre än vad GPSen vill ha eller så är jag blind.

Hur som helst. Tips välkommnas med varm hand för jag förstår mig inte på norska kartor... ;)

// Emanuel

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kolla på den norska sidan http://www.gps.no/mbbs2/category-view.asp
Antigen under GPS generellt eller under Garmin GPS. Frågan har antagligen varit uppe ett flertal gånger där.

Edit: såg att du fått ett liknade svar medan jag skrev. Jag skriver inte så fort.

Per

[Ändrat av Brune 2006-04-17 kl 20:49]

Om det fattas en siffra är det förmodligen upplösningen det skiljer på. Garmin stödjer UTM ner till meterssiffran. Då har man positioner i stil med 33 V 423455 6271251. Om du får en siffra mindre, enligt någon anvisning, får du fylla ut talet med en extra nolla till höger.

Anders

EmSt; sa:
Jag vet hur jag gör på den norska kartan (finns en fin beskrivning) men det blir 1 siffra mindre än vad GPSen vill ha eller så är jag blind.

På de norska kartor jag har kan man i nedre vänstra hörnet av själva kartan se koordinaterna med 7 siffror för nord och 6 siffror för ost t ex 7432000 och 532000. Ungefär i mitten nedtill finns angivet zonen med 33 W. GPS'n ska vara inställd på UTM UPS och WGS84. I GPS'n visas då både nord och ost med sju siffror men den första i ost är en nolla. Exemplet ovan ser i GPSmap 60Cx ut ungefär så här

33 W 7432000
UTM 0532000

Bertil

Se där, då var det i den andra änden av numret som det fattades en siffra.
Jag hade ingen norsk karta att jämföra med.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips