Kalibrera karta, rutter och lite mer

Tjena.

Har problem att få min setup att fungera. eTrex Legend är gps:en och OziExplorer är kartprogrammet. Kartan är en scannad orienteringskarta över Rudan i Haninge.

Så, för bästa resultat, hur skall jag ställa in alltihopa?

GPSen har jag ställt i RT90

Hur kallibrerar man kartor bäst i Ozi? Som det är nu så får jag inte med waypointsen och rutten på kartan...
När jag använder WGS84 så får jag med waypointsen, men dom ligger helt fel. Rutten (om man använder WGS84) är helt skruvad. För liten och på fel plats.

Datat samlade jag in med WGS84 inställt då vi cyklade runt. Går det att byta till RT90 efteråt och fortfarande få ett hyffsat resultat?

Känner mig som om jag håller på med flera saker samtidigt som jag inte har koll på *smått förvirrad*...

/Mattias
 
Kan fungera

Hur du ställer in din GPS, efter det att du samlat in dina data, ska inte spela någon roll. Punkterna är på samma ställe, oavsett hur du ändrar presentationsformatet.

Nu har jag inte Ozi i maskinen jag sitter vid, men jag scannade också en orienteringskarta, och kalibrerade i två gatukorsningar. Positionerna för korsningarna tog jag på "latmansvis" från MetroGuide, så slapp jag ranta ut och mäta in dem.

Jag har inte använt Ozi i någon större utsträckning, så jag har inte brytt mig om att köpa någon licens. Det fungerar någorlunda ändå, men du måste tänka på att scanna kartan "rakt", så att norr verkligen är uppåt på den scannade bilden. Annars får du rikta om den i något bildprogram, eller göra om scanningen.
Ska det vara riktigt petigt är meridianerna på en orienteringskarta dessutom mot magnetiska nordpolen, inte mot den geografiska. Men missvisningen är ganska liten i Sverige, så det spelar inte så stor roll.

Vid något tillfälle när jag gjorde det här, kom varken rutter, spår eller waypoints med på kartan, eller där de skulle i GPS:n. Tog en stunds funderande innan jag kom på att standard för Ozi är nordlig bredd och västlig längd, inte östlig, så jag hade spegelvänt kartan och lagt den ute i Atlanten.
 
Svårt att kallibrera orienteringskartor

Det är väldigt svårt att kalibrera orienteringskartor eftersom det aldrig finns något koordinatsystem på dom.

Jag har använt samma metod som Anders Persson. Försök att hitta lämpliga punkter på en redan kalibrerad karta och anväd dessa för kalibreringen av Ozi. Det kan räcka med ganska grova värden i en första kalibrering. När denna väl är gjord kan man använda sig av de Waypoints man har för området för att göra en mer noggrann kalibrering.

Utan en licens för Ozi kommer dock kalibreingen aldrig att bli särskilt bra p g a begränsningen med endast två kalibreingspunkter. Min erfarenhet är att fem väl spridda punkter krävs för att man skall få en bra kalibrering. OK fyra kan räcka om det är alla hörnen.
 
Licens bättre

Kalibreringen som kan göras när man har licens är naturligtvis bättre.
Jag har använt Ozi en gång (förutom för att prova lite). Tyckte det var overkill att köpa fullversionen för det.
Jag kalibrerade i diagonalt motstående hörn, och det blev fullt tillräckligt för det jag skulle ha det till.

Jag satte ut orienteringskontroller (waypoints) och lade banor mellan dem (rutter). Fick banlängden enkelt. Kunde sedan tanka ner hela krafset till GPS:n. Inte så dumt när man står ute på ett hygge med 18 stenar, sju ritade, för att försöka förstå vilka det var kartritaren tänkte sig.

Anders
 
Kanske lite närmare lösningen

Tack för tipsen. Skall kolla på det och se vad man kan göra.

Jag hade router som gick åt helt fel håll och waypoints som inte var med på kartan. Kanske det här löser problemen :)

Jag har förresten en licensierad kopia ov Ozi.

/Mattias
 
WGS84

Då man tankar över data från GPS-mottagaren görs alltid detta i WGS84, oavsett vilken inställning man valt i mottagaren.

Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Roni Kalibrera gammal karta Navigering 6
oladaw Problem att kalibrera scannad karta i Fugawi Navigering 1
ekis Kalibrera i Ozi Explorer blir inte bra Navigering 3
ekis "Kalibrera" basemap i Legend Navigering 3
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.