Kalibrera gammal karta

Hej alla ! Behöver hjälp med följande = Vilken inställning
skall jag göra betr kartdatum etc för att kalibrera lantmäteriets karta från 1870 ? Får ett fel på 100-150 m !
Tack på förhand .
 
Häradskartan 1864-1867

Hej !

Gäller detta även Häradskartan 1864-1867 (mellansverige ) , har provat att kalibrera "normalt" men får liknande fel :-|

/Thomas
 
Ja, Häradskartan för Mellansverige använder samma projektion som Generalstabskartan. Det finns också en överensstämmelse mellan bladindelningarna. Ett blad av Generalstabskartan täcks av fem gånger fem blad av Häradskartan.

Häradskartan för Skåne, Blekinge och Halland är däremot gjord i en transversal Mercatorprojektion liksom de nuvarande svenska kartorna, men jag känner inte till projektionsparametrarna. Bladindelningen avviker från den nuvarande. Bladen är så kallade gradblad, dvs. kartbilden begränsas av konstanta latituder och longituder. Bladen är alltså inte rektangulära och inte heller lika stora. De blir bredare ju längre mot söder man kommer.

Det finns inget (eller i varje fall inget publicerat) samband mellan Generalstabskartan och moderna svenska kartor. Jag har pysslat lite med att försöka räkna fram ett samband med hjälp av indentifierbara punkter på Häradskartan resp. moderna kartor, men jag har inget resultat ännu. Dock tror jag att man får räkna med att det kan bli rätt mycket fel.

Det framgår inte hur ni har försökt kalibrera eller i vilket program. Har ni möjlighet att välja projektion och ange projektionsparametrar? Generalstabskartan är gjord i Lamberts koniska projektion och den finns beskriven med projektionsparametrar på Lantmäteriets webplats.

Hälsningar
Harald
 
Roni; sa:
Hej alla ! Behöver hjälp med följande = Vilken inställning
skall jag göra betr kartdatum etc för att kalibrera lantmäteriets karta från 1870 ? Får ett fel på 100-150 m !
Tack på förhand .
Jag har kalibrerat ett stort antal kartor från Västergötland och den bästa (läs minst dåliga kalibreringen) får man genom att använda WGS84 lat/long och så många kalibreingspunkter som möjligt.

Kalibreringspunkterna kan man ta från kända punkter på den gröna eller ekonomiska kartan. Triangelpunkter, kyrkor, korsningar av vägar, åmynningar, gårdar m m som man är säker på inte har förändrats.

Sedan får man sätta på/slå av de punkter som inte ger så bra resultat för den del av kartan man för tillfället är intresserad av. Felen blir då inte så stora utan man kan korrigera till nästan 100% tillförlitlighet för ett mindre område.

Kunde med denna metod lokalisera min gamla ladugård och manngårdsbyggnad på några meter när genom att överlagra den nuvarande ekonomiska kartan med 1870-talets för min sommarstuga/en äldre bondgård i Larv i Västergötland.

Jag delar gärna med mig av .map filerna för Ozi som är gjorda med ledning av de inscannande "orginal" kartona.
 
Oziexplorer - har lambert ?

haraldn; sa:
...... klipp
Det framgår inte hur ni har försökt kalibrera eller i vilket program. Har ni möjlighet att välja projektion och ange projektionsparametrar? Generalstabskartan är gjord i Lamberts koniska projektion och den finns beskriven med projektionsparametrar på Lantmäteriets webplats.

Hälsningar
Harald

Hej !

Tack för bra information :) Har lagt in kartorna i Ozi . Tittade lite snabbt i Oziexplorer och såg att det finns val för " Lambert Conformal Conic" som projektion så det kan kanske fungera .... eller någonting att börja med
Verkar som man ska skriva in egna parametrar så jag får nog kolla in LM hemsida för att komma vidare

/Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oladaw Problem att kalibrera scannad karta i Fugawi Navigering 1
mrhandley Kalibrera karta, rutter och lite mer Navigering 5
ekis Kalibrera i Ozi Explorer blir inte bra Navigering 3
ekis "Kalibrera" basemap i Legend Navigering 3
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
tbergman Samisk vs. gammal stavning Navigering 6
PR Gammal karta, MapSource stängs ner Navigering 13
Tumbleweed Positionsformat i gammal GPS 45 Navigering 13
niking En gammal lärobok i geodetisk mätning Navigering 1
chuck CN NT+ v8 Gammal? Navigering 18
apersson850 Hur gammal är Friluftskartan? Navigering 24
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.