Kartposition för Ålandskarta?

Hej,

Jag har en karta över Åland i skala 1:100000 och på denna står det att kartdatum är WGS84.

Fråga: För att kunna använda min GPS (Garmin 12) tillsammans med kartan, ska jag då ställa in kartdatum på WGS84 och kartposition på "Finnish grid"? Eller?

Mvh,
Janne

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jo, jag har följt den tidigare diskussionen om det finska koordinatsystemet men blev inte så mycket klokare av det... :) Normalt har jag min GPS inställd på WGS84 och "User Grid" för användning med Gröna kartan. Ålandskartan ("turistkarta" i skala 1:100000) är inköpt i Kartbutiken på Kungsgatan (Sthlm). Kartdatum är som sagt WGS84 och nu har jag konstaterat att det angivna positionsformatet är Lat/Long. Så det har ingenting alls att göra med Hayford eller "Finnish grid", vilket jag vid första anblicken fick för mig...

Mvh,
Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips