Jag köpte utekartan, Göteborgsserien, i Tyvek för några år sedan och har använt den flitigt i ur och skur. Den var dyr som kvicksilver men värd vart enda öre. Kartbladen är otroligt tåliga mot vikning och väta. Jag har använt kartan under fisketurer då jag själv varit så blöt att jag trott jag skulle utveckla gälar. Plånbok, pengar och mobiltelefon har blivit ödelagda men kartan har klarat sig galant. Tyvärr är omslaget tryckt på vanligt papper och det har väl i stort sett runnit bort, men det klarar man sig ändå utan.
Jag är så nöjd med materialet att jag införskaffat ett blad av Calazos fjällkarta inför sommarens äventyr - trotts att de använder det förhatliga sweref 99 tm - tvi Håle!
Enda nackdelen med Tyvek är väl att materialet är så tunt att trycket på baksidan ibland kan lysa igenom, t.ex. om man har kartan utvikt och håller upp den för att jämföra med terrängen eller om man lägger ut den på ett ljust underlag.
Ja just det, det var ju en jämförelse du ville ha. Jag har alltså inte använt min karta från Calazo i fält men Utekartan känns på något sätt mer gedigen när man tar i den.