Kartor i tyvek

Det börjar bli dags att införskaffa nya fjällkartor, till att börja med för Jämtland. Har läst en del om Utekartans tyvekkartor här på forumet men även Calazo har kartor tryckta på Tyvek. Någon som har erfarenhet av båda dessa? Vilken är det bättre köpet sett till användbarhet och kvalitet?
 
hej

Jag har tyvek karta jämtlandsfjällen från calazo 1:100.000 (använt 1 vecka) och kebnekaise fjällen från utekartan 1:50.000 (använt 4 veckor). Den från utekartan är den som jag tyckar är bäst.

Båda har klarat vind, vatten, olika vikningar, myggmedel m.m. och det syns inte. Har den i byxfickan utan extra skydd. (darav myggmedel som en kort stund hamnade i samme ficka - ups):)

Pia
 
Jag köpte utekartan, Göteborgsserien, i Tyvek för några år sedan och har använt den flitigt i ur och skur. Den var dyr som kvicksilver men värd vart enda öre. Kartbladen är otroligt tåliga mot vikning och väta. Jag har använt kartan under fisketurer då jag själv varit så blöt att jag trott jag skulle utveckla gälar. Plånbok, pengar och mobiltelefon har blivit ödelagda men kartan har klarat sig galant. Tyvärr är omslaget tryckt på vanligt papper och det har väl i stort sett runnit bort, men det klarar man sig ändå utan.

Jag är så nöjd med materialet att jag införskaffat ett blad av Calazos fjällkarta inför sommarens äventyr - trotts att de använder det förhatliga sweref 99 tm - tvi Håle!

Enda nackdelen med Tyvek är väl att materialet är så tunt att trycket på baksidan ibland kan lysa igenom, t.ex. om man har kartan utvikt och håller upp den för att jämföra med terrängen eller om man lägger ut den på ett ljust underlag.

Ja just det, det var ju en jämförelse du ville ha. Jag har alltså inte använt min karta från Calazo i fält men Utekartan känns på något sätt mer gedigen när man tar i den.
 
Senast ändrad:
Tyvek kartor e king.Fick en miljard mördarsniglar i en påse med kartorna under flera dygn.
La dom i blöt i svagklor lösning så man blev av med skog o snigelsniffet.

Legat ute i 30 dygn så dom fick pisk denna sommar.Håller grymt
 

Bilagor

  • 20150801_151413.jpg
    20150801_151413.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,048
Var ute två veckor nu med en tyvekkarta utan skydd i fickan. Den klarade det galant, men det går inte att läsa kartan i vecken längre. Det är givetvis helt förväntat, men lite störande när man inte kan läsa vad bäcken man går över heter.

Men det hade ju hänt med vilken karta som helst.
 
Ang tyvekkartor

Det börjar bli dags att införskaffa nya fjällkartor, till att börja med för Jämtland. Har läst en del om Utekartans tyvekkartor här på forumet men även Calazo har kartor tryckta på Tyvek. Någon som har erfarenhet av båda dessa? Vilken är det bättre köpet sett till användbarhet och kvalitet?

På en paddeltur jämförde vi min nyinköpta karta från Calazo med polarens Utekarta.
Båda i tyvek med i det närmaste identiska info men trycket var betydligt tydligare på Utekartan!
Dessutom saknades höjdkurvorna nästan helt på ena sidan av min "Calazo Stockholms skärgård södra" karta.
Gick tillbaks till Naturkompaniet som berättade att det var ett välkänt problem.
Trots detta hade dom hängt upp nästan tjugo nya kartor på kroken sedan jag var där, alla med uselt tryck på ena sidan. Calazo har sagt att man ersätter alla feltryckt så det blir att skicka in kartan till förlaget och vara utan ett tag.
Men nog borde man dragit tillbaka den felaktiga utgåvan istället för att fortsätta sälja dem och låta kunderna springa benen av sig, dvs dom som upptäcker felet i tid.
Tyvärr verkar Utekartan över södra skärgården inte täcka in ett lika stort område men är i mitt tycke ändå ett bättre köp!
 
Senast ändrad:
Jag har ett 10 tal Calazo och någon av de första jag köpte hade dåligt tryck dvs. dom hade missat med färgerna och lagt dom fel. Inget problem med senare kartor när det gäller tryck.
Har för mig att någon av de första Jämtlandskartorna jag köpte saknade hjälptelefon eller liknande så kolla och jämför sådant och även vilka leder som finns utmärkta.

Utekartan och SSSK tyvek karta har jag ännu fler.
- vissa kartor enbart tryckta på ena sidan vilket är mindre bra
- FK01 och FK02 Abisko/Kebnekaise kartorna från utekartan tycker jag har dålig skalning dvs. det saknas detaljer för den skala 50 000 dom valt skulle lika gärna kunna vara 100 000 utan att det blir för mycket detaljer...

Summa sumarum Tyvek kartor är bra men bra att kolla in vad som finns på dom... Calazo har även börjat ta fram lite special kartor för Upplandsleden etc. där jag tror dom tom. satt ut var vatten finns vilket aldrig skadar....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
Brune Ytterligare nya Tyvek kartor från Utemedia Navigering 0
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.