Ang tyvekkartor
Det börjar bli dags att införskaffa nya fjällkartor, till att börja med för Jämtland. Har läst en del om Utekartans tyvekkartor här på forumet men även Calazo har kartor tryckta på Tyvek. Någon som har erfarenhet av båda dessa? Vilken är det bättre köpet sett till användbarhet och kvalitet?
På en paddeltur jämförde vi min nyinköpta karta från Calazo med polarens Utekarta.
Båda i tyvek med i det närmaste identiska info men trycket var betydligt tydligare på Utekartan!
Dessutom saknades höjdkurvorna nästan helt på ena sidan av min "Calazo Stockholms skärgård södra" karta.
Gick tillbaks till Naturkompaniet som berättade att det var ett välkänt problem.
Trots detta hade dom hängt upp nästan tjugo nya kartor på kroken sedan jag var där, alla med uselt tryck på ena sidan. Calazo har sagt att man ersätter alla feltryckt så det blir att skicka in kartan till förlaget och vara utan ett tag.
Men nog borde man dragit tillbaka den felaktiga utgåvan istället för att fortsätta sälja dem och låta kunderna springa benen av sig, dvs dom som upptäcker felet i tid.
Tyvärr verkar Utekartan över södra skärgården inte täcka in ett lika stort område men är i mitt tycke ändå ett bättre köp!