Kartor i Norge ?

Är det någon som känner till hur Norge har sitt kart sortiment uppbyggt.

1. Finns det någon motsvarighet till Gröna, Blå, och Röda kartan som vi har i Sverige

2. Vilket kartdatum använder dom ?

3. Finns det någon motsvarighet till Rikets rutnät ?

4. Finns det CDROM kartor motsvarande ovan ?

5 Finns det BSB sjökort över Norges kust ?

mvh / Bertil

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Statens kartverk

Pratat med en kille född i Norge, men som bosatt i Sverige, som är fjällvandrare.

Han tipsade mig om Statens kartverk, se http://www.statkart.no. På den norska karta han kollade är det UTM och WGS84, samt vissa korektioner som ska göras, Lon 3,47” och Lat –0,48”. Läge för ”user grid” vad jag kan förstå. I min GPS (Garmin II+) finns inga Norska koordinater.

Per Brune

Norske datum for Norwegan chats

Letat lite mer och hittade att i OziExplorer Beta version 3.85.3d har dom lagt in ”norske datum for Norwegan chats” så det är nog något nytt på gång.

Per Brune

Norska kartor

1. Tyvärr har Norge ingen motsvarighet till vår Röda, Blå, och Gröna kartan.

2. Man använder lite olika kartdatum men på vissa kartor är det ED50.

3. Min Norska kollega kände inte till något.

4. det finns tydligen en karta i skalan 1:500 000 på CD som går att koppla till GPS, kostnad ca 500 Nkr.

5. Några BSB sjökort finns inte över norska kusten och det beror till stor del på svårigheter med deras kartdatum och projektioner. Det finns därimot skannade sjökort i FX3 formatet (Fugawis eget format) för södra delen av Norge.

Mvh
Göran Johansson
Solteknik HB

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips