Kartor i Norge ?

Är det någon som känner till hur Norge har sitt kart sortiment uppbyggt.

1. Finns det någon motsvarighet till Gröna, Blå, och Röda kartan som vi har i Sverige

2. Vilket kartdatum använder dom ?

3. Finns det någon motsvarighet till Rikets rutnät ?

4. Finns det CDROM kartor motsvarande ovan ?

5 Finns det BSB sjökort över Norges kust ?

mvh / Bertil

Statens kartverk

Pratat med en kille född i Norge, men som bosatt i Sverige, som är fjällvandrare.

Han tipsade mig om Statens kartverk, se http://www.statkart.no. På den norska karta han kollade är det UTM och WGS84, samt vissa korektioner som ska göras, Lon 3,47” och Lat –0,48”. Läge för ”user grid” vad jag kan förstå. I min GPS (Garmin II+) finns inga Norska koordinater.

Per Brune

Norske datum for Norwegan chats

Letat lite mer och hittade att i OziExplorer Beta version 3.85.3d har dom lagt in ”norske datum for Norwegan chats” så det är nog något nytt på gång.

Per Brune

Norska kartor

1. Tyvärr har Norge ingen motsvarighet till vår Röda, Blå, och Gröna kartan.

2. Man använder lite olika kartdatum men på vissa kartor är det ED50.

3. Min Norska kollega kände inte till något.

4. det finns tydligen en karta i skalan 1:500 000 på CD som går att koppla till GPS, kostnad ca 500 Nkr.

5. Några BSB sjökort finns inte över norska kusten och det beror till stor del på svårigheter med deras kartdatum och projektioner. Det finns därimot skannade sjökort i FX3 formatet (Fugawis eget format) för södra delen av Norge.

Mvh
Göran Johansson
Solteknik HB

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips