Karta där höjdkurvorna inte syns i GPS

På höstlovet var familjen på vandringssemester på La Gomera en av kanarieöarna. Jag laddade hem en fri karta http://www.elsinga.net/map_spain_islascanarias.html över kanarieöarna som gick lätt att installera och överföra till min GPS (en Vista HCX) via Mapsource. Höjdkurvorna syns på skärmen på datorn i Mapsource men syns inte i Vistan.

Någon som råkat ut för något liknande? Jag tror att det helt enkelt är något programmeringsfel i kartan. Friluftskartans höjdkurvor ser helt OK ut i min GPS.

Thure
 
Fundring..

Thure.
Jag vet inte hur de aktuella kartorna är uppbyggda men jag har i andra sammanhang när jag jobbat med GIS-relaterade kartor noterat att det brukar finnas en setup-fil någonstans där man kan "koda" färgsättningen på olika element, tex höjdkurvor. Om du läser in filen i något lämpligt editeringsprogram kanske setupkoderna framgår och ev går att ändra.

Som sagt - kan inget om just dessa exportformat men det kan kanske vara värt att prova.

Låter som en trevlig semester :)

Vänligen/Dag
 
Man får börja med att ta reda på vilken kodning som används för höjdkurvorna. Förvandla en img fil till textformat med gpsmapedit. Det är också möjligt att det ligger en typ-fil med i paketet. Det påverkar i så fall hur gpsmotatgaren visar bl a kurvorna, dessutom olika för olika mottagare.
 
Jag laddade ner kartan till datorn och installerade den så att den kom in i Mapsource. Med hjälp av kartverktyget i Mapsource markerade jag hela kartan och laddade ner den till min Garmin GPSmap 60CSx.

När jag då tittade på kartan i GPSen med en översiktlig skala över en ö kunde jag se höjdkurvorna över ön men mot en blå bakgrund (vatten). För att få med landkonturerna fick jag gå in i GPSens huvudmeny, välja inställningar, därefter välja karta. Under kartinställningar valde jag "generell kartinställning". Under "generell kartinställning finns en rad "Detaljer". Under detaljer valde jag "Flest". Då dök landkonturer, höjdkurvor, mm upp även vid en översiktlig inställning.

Min tolkning av kartan är att den inte är helt rätt programerad när det gäller att definiera vid vilken skala olika delar av kartan skall visas. Genom att välja en hög detaljeringsnivå i GPS inställningen för kartan blev den dock helt OK.

För min del var det landkonturerna som inte syntes medan du inte ser höjdkurvorna.

Jag antar att du kanske har motsvarande möjlighet att ställa in kartans detaljeringsgrad i din Vista HCX. Kolla i så fall om det hjälper att ändra inställningen av kartans detaljeringsgrad att vara så hög som möjligt.

Hälsn
Bernt
 
Hej igen!
Jag upptäckte att det kanske var ett annat problem som du (thureb) hade.

I Mapsource kan man se att varje delområde består av två delkartor, en fil "*_hoe" som innehåller bara höjdkurvorna och en fil "*_Str" som innehåller övriga delar såsom vägar, landkonturer, mm. Vid en markering av kartområdet med kartverktyget i Mapsource kommer båda filerna att inkluderas. Om "*_hoe" filen inte kommer med vid överföringen till GPSen kommer naturligtvis inte heller höjdkurvorna att synas.

En orsak till ditt problem kan ju då ha varit att du inte fick med "*_hoe" filen eftersom du saknade höjdkurvorna!

/Bernt
 
Höjdkurvorna ligger i separata filer

Jag öppnade karta 10100001.img med mapedit och den kartan innehåller inga höjdkurvor.

Sedan öppnade jag 10100002.img med mapedit och den kartan innehåller nästan bara höjdkurvor [POLYLINE] Type=0x21.


karta 10100001.img har denna början
ID=I09A1D21
Name=Tene_Str

karta 10100002.img har denna början
ID=I09A1D22
Name=Tene_Hoe


Använder man (jag) MapSuorece får man inte med kartorna med höjdkurvor (NN_Heo)

Vid skala 12 km i min GPS visas bara vatten men zoomar jag mer(8 km) så kommer kartan fram.

Men när jag använde sendmap för att skicka kartorna till GPSen så visar sendmap att kartorna går över till GPSen, men i GPSen finns inte en enda karta.

Per brune

Edit:
Nu har Bernt H kommit fram till nästan samma sak medan jag experimenterade, men för mig återstår att komma på hur man skickar över de kartor (NN_Heo) som innehåller höjdkurvorna
 
Observera att för att få upp de kartor som innehåller höjdkurvorna i Mapsource, så måste man markera kartorna genom att dra musen med nedtryckt vänsterknapp över kartområdet, t.ex. från övre vänster hörn till nedre högra hörnet så att hela kartområdet ligger inom rektangeln, Då kommer Mapsource att upptäcka båda karttyperna (höjdkurvor och övrigt) och dessa kan överföras till GPSen med Mapsource på vanligt sätt.

Om man däremot klickar på resp. kartdel var för sig, så får man inte upp kartorna med höjdkurvor. Kan det vara därför som Thure inte fick med höjdkurvorna?

/Bernt
 
Observera att för att få upp de kartor som innehåller höjdkurvorna i Mapsource, så måste man markera kartorna genom att dra musen med nedtryckt vänsterknapp över kartområdet, t.ex. från övre vänster hörn till nedre högra hörnet så att hela kartområdet ligger inom rektangeln, Då kommer Mapsource att upptäcka båda karttyperna (höjdkurvor och övrigt) och dessa kan överföras till GPSen med Mapsource på vanligt sätt.

Om man däremot klickar på resp. kartdel var för sig, så får man inte upp kartorna med höjdkurvor. Kan det vara därför som Thure inte fick med höjdkurvorna?

/Bernt

Ja, då har man lärt sig något nytt igen. :) Nu får jag med höjdkurvorna på dessa kartor.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.