Namn på öar och sjöar i FriPro med transparant karta

Som tidigare konstaterats saknar det översta skiktet av den detaljkarta i tre lager som Sportmanship låtit ta fram namn på öar och sjöar. Vatten är blått, land vitt (på PC) och det finns lite ortsamn och större vägar utsatta men det räcker inte för att orientera sig i skärgård. Fråga en västkustbo om han/hon vet vad den här ön heter.

vit_uto-vi.gif


Inte heller hjälper det att gå ned i detaljskikt 1 eller 0 för att söka för önamnet konkurrerar med hus, sankmark, och topografiska strukturer.

Av stjärnan i väster har jag nu fått en transparant karta som täcker hela det intressanta området. I den kan man lägga in namnen på öar och sjöar, gärna med små bokstäver/gemena så att det syns att det är geografiska namn. Garmin använder bara versaler. Namnen syns bättre på Iques skärm än i dessa screenshots som har för hård kontrast.

transp0003-vi.gif


I praktiken är det enklast att lägga in namnen i kartfilen i mp-format (textformat). Koordinaterna ska in i formatet grader.hundratusendels grader vilket inte är så lätt att finna på svenska kartor. Det löste sig genom att jag använde Eniros online-karta, på vilken önamnen syns väl, för att orientera mig och sedan gamla fri på en skärm intill för att finna koordinaterna via Mapsource. Med en mus för vardera skärmen ligger koordinatangivelsen kvar medan den skrivs in i karttextfilen i Notepad. Det går att skriva in flera namn i minuten med denna metod. Enklast är att köra copy/paste för att mångfaldiga posterna och sedan bara ändra det som avviker.

Ett utdrag ur Notepadfilen:

;Add names here
;
[POI]
Type=0x1e00
Label=UTÖ
EndLevel=2
Data2=(58.93859,18.26037)
[END]

[POI]
Type=0x1e00
Label=ORNÖ
EndLevel=2
Data2=(59.05729,18.40935)
[END]

[POI]
Type=0x1e00
Label=Vitsgarn
EndLevel=2
Data2=(59.04875,18.16309)
[END]


[POI]
Type=0x1e00
Label=Muskö
EndLevel=2
Data2=(58.99350,18.12117)
[END]


[POI]
Type=0x1e00
Label=Gålö
EndLevel=2
Data2=(59.08468,18.26788)
[END]


[POI]
Type=0x1e00
Label=Yxlö
EndLevel=2
Data2=(58.94545,18.00764)
[END]


[POI]
Type=0x1e00
Label=Fjärdlång
EndLevel=2
Data2=(59.03979,18.52227)
[END]

Det är lätt att skicka sådana här textsnuttar till varandra så det lämpar sig som ett samarbetsprojekt. Att sedan framställa kartfilen i img-format tar bara några sekunder med cgpsmapper.

Det går inte att få Mapsource att visa en transparant karta ovanpå den namnlösa blåvita på PC eftersom Mapsource bara visar en kartprodukt i sänder. Men på PC kan man lätt använda sökfunktionen som fungerar bra också för geografiska namn. Det är för att slippa knappa på sin GPS som det är bra med en transparant overlay. Bra vore att ha den transparanta kartan som en i registret införd kartprodukt för då är det lätt att föra över den till GPSmottagaren via Mapsource. Där är jag dock inte än. Istället får jag använda IMG2GPS som fungerar utmärkt. Upplåsningskoden till detaljkartfilerna förs in i IMG2GPS liksom den transparanta kartan (en enda fil för södra halvan av Sverige).

Noteras kan den transparanta kartan är helt fristående från FriPro.
[Ändrat av jonasolof 2006-04-03 kl 16:30]
 
Så här ser tredje skiktet (level2) i detaljkartan ut i Mapsource:

utoorno-vi.png


Och här är den transparanta kartan som den kommer upp i GPSmapedit med namn inlagda på prov:

overlay-vi.png


Hur många namn som ska in är väl en fråga om vad man ids och när mängden i sig stör på en liten skärm.

Förresten kan den som vill mycket väl lägga in annan information på kartan och detta i olika skikt. Det kan gälla raststugor, fasta spår och lägerplatser, waypoints, egna sjömärken eller vad man vill.

Ska ta fram en för norra Sverige också. Lite gränsområden till Norge kan väl vara bra att ha med också för skidleder och sådant.


[Ändrat av jonasolof 2006-04-03 kl 17:04]
 
Vill man ha med höjdkurvor i det blå/vita (blå/gula) skiktet finns sådana att hämta i form av img-filer på http://www.gpsmaps.de (efter registrering, men gratis för privat bruk). Filerna består av transparanta kartor i flera skikt (level 0, level 1) och det finns ett antal tusen som täcker hela Europa - med begränsning norrut till Lat 60,40 dvs ung. Gävle. Nivåkurvorna är hämtade från rymdskytteldata och ekvidistansen är 20 meter.

De transparanta kartfilerna kan laddas tillsammans med de FriPro filer man önskar via IMG2GPS (upplåsningkoden ska bifogas).

På denna skärmbild över Asasjön norr om Växjö syns bara hundrameterskruvor.

transasa-vi.gif


Den transparanta kartan överlagras också över baskartan. Det ginge väl att ändra i skikten så att inte bara hundrameterskurvorna syntes vid utzoomning. Någon större vits att ha tjugometerskurvorna synas samtidigt med de höjdkurvor som FriPro ger verkar inte finnas. Med lite operationer i ModifyMaps kan man se till att höjdkurvorna bara visas i det skikt man.

Dessutom kan den hågade lägga in stigar, namn, skoterleder mm. som då kommer att synas även över den utzoomade detaljkartan på GPSmottagaren liksom i detaljkartans mer inzoomade skikt om man så vill.
Den ursprungliga FriProfilen berörs inte.
[Ändrat av jonasolof 2006-04-04 kl 12:00]
 
fortsättning.

Den franska topokartan har bara höjdkurvor var fyrtionde meter, för det är allt vad som finns attribuerat i källdata. De här bilderna visar en överrlagrad transparant karta med tjugo meters ekvidistans. Dessutom har jag lagt in en stig som hade det vanliga svårsynliga streckformatet 0x16 men ändrat koden till 0x6 som inte används i övrigt i den franska topokartan. (Grön linje ovanför markören)

transroc0000-vi.gif


transroc0001-vi.gif


Jag kan intyga att stigen var brant för jag gick den förra söndagen.

Här är den transparanta kartan överlagrad detaljkartans översta (blå(gula) skikt. Högplatån ligger på tusen meters höjd, de övriga kurvorna är hundrameterskurvor. Topokartans tusenmeterskurva syns också, i svartblått, jämte den transparanta kartans bruna linje.

(Den som tycker rymdskytteldata verkar stämma dåligt överens med resultateten av flygfoto-fotogrammetri kan ju jämföra kurvorna i gamla Friluftskartan med dem i Fripro).

transroc0002-vi.gif

[Ändrat av jonasolof 2006-04-04 kl 12:13]
 
DD.DDDD i WGS84

I både Kartex 5 och OziExplorer kan man ställa in DD.DDDD.
Men vad jag kan se, så gör både Kartex och OziExplorer gör om gemener till versaler då man skapar en waypoint. Det bör gå att ändra på alla versaler till gemener i en fil med MS Word.

För att inte alla intresserade inte ska behöva göra samma sak, var det ett bra förslag att vi kan dela upp landet i områden och göra ett utbyte av textfiler färdiga för .mp format som var och en sedan kan klistra ihop till sin i sin karta och kompilera. Detta borde inte strida mot några upphovsrättigheter .

En Kartex waypoint fil ser ut så här

//Kartex WaypointFil skapad av Kartex 5.1
&KWF 2.0,sweref 99 lat long,1
#,0,ALMO-LINDO,N59°33.196' E16°35.953',0.00,,,0,KARTEX DIG,$
#,1,SKAPHOLMEN,N59°32.407' E16°36.449',0.00,,,0,KARTEX DIG,$
#,2,L SKARPLINGEN,N59°32.667' E16°37.039',0.00,,,0,KARTEX DIG,$
#,3,ST SKARPLINGEN,N59°32.947' E16°37.449',0.00,,,0,KARTEX DIG,$

Och en OziExplorer waypoint fil ser ut så här

OziExplorer Waypoint File Version 1.1
WGS 84
Reserved 2
garmin
1,KATTSKAR, 59.585755, 16.543727,38811.7255971, 0, 0, 3, 0, 65535,kattskar, 0, 0, 0, -777, 6, 0,17,0,10.0,2,,,
2,ELBA, 59.584438, 16.569983,38811.7263410, 0, 0, 3, 0, 65535,, 0, 0, 0, -777, 6, 0,17,0,10.0,2,,,


Då man inte använder waypointfilen i GPSen kan man dessutom använda åäö.

Är det någon fler än Jonas och jag som håller på att ändra i sina Garmin kartor ?

Per
 
Nja, det känns som om vi gör konster inför en glesnande skara...Publiken har nog gått hem tror jag:)

Den transparanta kartan över Svealand är fri, gjord av Rich. Så den kan man labba/slabba med som man vill. Det finns inget upphovsrätttsskyddat material. Jag kan inte inse att waypointfiler skulle vara upphovsrättsskyddade heller oavsett ursprung.

Om du tar hand om Svealandsfilen kan jag ta Götaland. Den som vill ha en transparant karta till sin GPS får bidra med lite namn i en textfil per som anvisat, att skicka per e-post.Textfilen kan man göra i Notepad eller Wordpad.

Den metod du använt är möjligen ännu snabbare än min, men sedan återstår redigeringen. Var och en blir salig på sin fason.

Allt eftersom kartan tillförs fler namn kan man skicka ut en ny version enligt sändlista. Så småningom kan vi lägga upp den på FTP också. (Håller just på att brottas med den för mig nya tekniken).

För den som inte gillar grupparbete och som inte själv vill/kan göra en transparant karta är de från GPSmaps.de ett bra alternativ. Man bör kunna använda ModifyMaps för att ändra så att inte det blir nivåkurveträngsel i inzoomat läge. Stryker man alla minor och intermediate kurvor finns bara de för tusen meter kvar i level 2 som är intressant för FriPro. Och så många berg på den nivån har vi inte i Sveland eller Götaland. Sedan kan man använda level 0 och level 1 för annat som stigar mm. Egentligen räcker det med att markera ett enda stort textsjok i i mp-filen och radera detta så har man en tom transparant karta över valfritt område.
 
Nä, publiken hade inte gått hem. Stort tack till Sveinung Larsen, ankare på http://www.gps.no kartforum, som sände mig en komplett kartfil i .mp-format med svenska öars namn inplacerade med koordinater, allt taget ur den amerikanska militära namndatabasen http://gnswww.nga.mil/geonames/GNS/index.jsp

Rubbet är med, från norr till söder, öst och väst. Öar vill säga, inte små skär, bådor, kläppar och sådant. Får se hur vi bäst kan använda det. Stockholms skärgård ser rätt murrigt ut i utzoomat läge om man säger som så. En del blir bara prickar för namnet visas ej om det GPSMapedit tycker det är trångt.

Övrigt: Att byta versaler till gemener och inleda med stor bokstav är inget problem. Den funktionen finns i GPSMApedit under tools>convert Labels.


archipelagonames.png

[Ändrat av jonasolof 2006-04-05 kl 10:02]
 
Tyvärr kommer bilden på öarna inte längre fram så jag får använda en mindre. Denna visar öar i Stockholms skärgård

archipelagonames-vi.png


Och så här ser Sveriges sjöar ut namngivna och inplacerade:

sveinunglakes-vi.png


Jag försöker mig på att ta in den i originalformat också för den är så snygg tycker jag

sveinunglakes.png


Tack Sveinung! Det var den "svenska" filen från mil.geonames som filtrerats med avseende på sjöar.
Alla ligger väl inte rätt, det finns ett par punkter med samiska namn ute i Östersjön. Amerikanerna reserverar sig också för fel i listan med särskild hänvisning till Afghanistan och Pakistan. Inte så bra om man slänger bomber på fel ställe... Det kan bli som med kinesiska ambassaden i Belgrad.
 
Nja, det behövs egneligen inte framför allt inte i Mapsource för där fungerar sökfunktionen alldeles utmärkt i Fripro såvida man inte klåfingrat och redigerat filerna.

Även i GPSmottgaren bör sökfunktionen fungera för Fripro. Visserligen är det pyssligt att knappa in bokstäver men man kan väl lika gärna göra det för Fripro som för nsparant overlay. Och när du väl fått napp så är det bättre att vara inne i den riktiga kartan än i transparanten.

Vitsen som jag såg det var att kunna leta med blicken när man inte känner för att bläddra i menyer och knappa. Ska ta och kolla hur det ser ut rakt av i iQue och återkommer (PS fel i filen, gick inte att kompilera, återkommer).

Men bottom line är att jag fn inte vet om en transparant overlay är sökbar - eller huruvida den kan bli det. Sveinung kanske vet?

Det finns ytterligare ett problem som beror på den urpsrungliga databasens bristande geografiska upplösning. Ett namn kan ligga ca 700 meter fel. Det blir inte så bra för små öar. Man kan förskjuta objekt i både GPSmapper och PTGmap, men det går inte i den här kartan för dess vektormatris är för gles. Rutmaskorna ä 1400 m x 1400 m. Får si om det går att lägga in objekten i den andra transparanta kartan. Den vektormatrisens maskor är mindre i dess lägsta skikt. För den kartan har jag nu en för södra och en för norra Sverige. Hur som haver måste jag separera objekten med avseende på latitud, allt som är under norra Svealand ska åt ett håll och resten åt ett annat håll. Så här ser ett utdrag ut:

;4.4.2006 00:00:00
[POI]
Type=0x1100
Label=Abiskosuolo
Data0=(68.35000,18.83333)
[END]

;4.4.2006 00:00:00
[POI]
Type=0x1100
Label=Åbordsö
Data0=(62.77889,17.99778)
[END]

;4.4.2006 00:00:00
[POI]
Type=0x1100
Label=Åbordsön
Data0=(62.77889,17.99778)
[END]

;4.4.2006 00:00:00
[POI]
Type=0x1100
Label=Äckerö
Data0=(58.06666,11.48333)
[END]

Datumstämpeln är skräp som kommit med. Om någon har tips på sorteringsmetod är det välkommet.
[Ändrat av jonasolof 2006-04-05 kl 22:04]
 
Type=0x1100 ...

... är enligt Mapedit "settlement" och ger en liten svart punkt på skärmen. Om man vill slippa dessa punkter, som tydligen i många fall ändå inte ligger på ön (i sjön), kan man använda Type=0x2800. Och tidsskräpet är väl enkelt att redigera bort i Word?
 
Re: Type=0x1100 ...

Det er en liten bakdel med 0x2800.
Den er ikke en POI, og dermed ikke søkbar.

Tidsskräpet kan bare ligge.
Ingen kommentarer i mp-koden (som ligger etter ";") blir kompilert.

Sveinung
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof Svårt se namn på öar i FriPro Navigering 15
Clashas Namn på leder? Navigering 3
Store GPS i lagens namn [Värdelöst vetande, del 3] Navigering 13
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.