Kart-appar till Androidplattformar?

Jag är som mitt användarnamn antyder i malmprospekteringsbranschen och är geolog. GPS-tekniken revolutionerade med vilken noggrannhet man kunde bestämma var observationerna görs. Inte sällan bättre än kartan.

Jag har kört Garmin sedan störningssignalen togs bort. Min bästa GPS-mottagare är 60CSx. Den ger ca 20 % bättre precision när man håller den lodrätt (givetvis med antennen uppåt), jämfört med vågrätt. Du kan se vad jag tycker om den på prisjakt, med samma pseudonym som här.

Numera har jag också både smartfåne (Sony Xperia S) och surfplatta (Nexus 7). Den senare nyinköpt. Har sökt efter bra appar till dem, med kartor urkopplad från nätet. Oruxmaps är både lätt att lära sig och gratis, men har usel inmätningsmöjligheter så vitt jag skådat. Den lilla erfarenhet jag har av mina androidprylar är att de kan visa rejält fel ibland, upp till 50 m och det duger inte. Vill gärna veta var den inbyggda GPS-antennen sitter i mina apparater, men har inte hittat det på nätet.

Förmodligen går det att komma runt en del problem och bli avsevärt bättre genom att införskaffa en Garmin GLO.

Dock ställer jag höga krav på både noggrannhet och precision vid mätningar av platser. Har fått nästan sinnessjukt bra resultat med min Garmin. Har jämfört markmätta punkter och min GPSm i värsta tänkbara miljö (hög barrskog) och det skilde mindre än 3 m. Då kör jag med 30 s medelvärdesmätning.

Hitintills har jag inte hittat det jag kräver för mina androidplatttformar: Medelvärdesberäkning, automatisk numrering av mätpunkterna.

Någon som känner till en app med de minimiegenskaper jag önskar och berätta det här? Jag har inget emot att den kostar pengar.

Ska skicka lite stålar till den som gjort Oruxmaps, trots att den är gratis, det är han värd.
 
Senast ändrad:
För medelvärdesberäkningar finns en app "GPS Avaraging".

Jag vet inte riktigt vad du menar med automatisk numrering av mätpunkterna, men "OziExplorer" för Android är ett väldigt kompetent kartprogram som kan det mesta (http://www.oziexplorer.com/). Kostar $25 för en fullversion men det finns också en trialvesion.

En annan bra kartapp är "Locus" som finns i både en Free och en Pro version.

Eftersom du är geolog så känner du säkert till appen "Geokartan", men andra här på forumet kan ju få ett tips om ett väldigt bra program som förutom att visa jordarter och berggrund också har uppgifter om alla brunnar som borrats för jordvärmepumpar.

Slutligen ett tips om en app som kan visa höjddata med mycket bra upplösning till skillnad från vanliga GPS:er. "GPS Averaging".
 
Tack Ohle!

Visste inte att OziExplorer fanns för Android och finns inte på "Playbutiken". Man fick gå till deras hemsida. Upptäckte att det programmet har oacceptabla säkerhetsrisker, då det vill komma åt själva telefonens uppgifter, samt kunna sända och ta emot SMS. Således utesluten på telefonen, det blev bara surfplattan. Kör testversionen och ska försöka fixa till några kartor. Begriper mig inte riktigt på hur man mäter in en punkt. Så vitt jag förstår måste man centrera kartan på GPS-punkten annars får man bara en punkt där centrum är. Den har dock automatisk numrering.
Någon som vet hur man kommer åt sina mätpunkter? "Det står barar "Waypoints created can be exported to OziExplorer waypoint files for loading into the PC OziExplorer." Jag ska ha koordinaterna i excel-filer, normalt transformerad till RT90 2,5gon V.

Locus Free håller jag redan på att testa. Jag har redan "GPS Averaging". Det tycks bli två filer för varje mätning och får inte ens en chans att ge den ett nummer/namn. Verkar inte kunna visa punkten i OziE.

Med automatisk numrering av mätpunkterna, menar jag det min Garmin gör. Matar jag in t.ex. 301 och mäter den punkten, ges nästa mätning automatiskt 302.
 
Svenska kartor i Android

Hela Lantmäteriets kartflora får du till din Androidtelefon om du först köper PathAway Express appen.

Därefter kan du köpa en prenumeration på Sverigekarta, Översiktskartan (Röda kartan), Terrängkartan (gröna Kartan) och Fjällkartan. På några områden i norr där varken terrängkartan eller Fjällkartan täcker finns ¨finns vägkartan (blåa kartan) som ersättare.

Prenumerationen köps på X-Traverse.com och innefattar nedladdning av kartorna till Androidenhetens interna minne. Kartorna sparasför användning utanför telefonens täckningsområde.

På en licens kan nedladdning göras på två egna enheter tr.ex. en telefon och en surfplatta med Android 2.2 eller senare.

Inom kort ersätts Express appen med en ny app som heter PathAway Pro där man bl.a. kan ha kontakt med en eller flera kompisar och läsa av deras position (om dom vill). Den tjänsten kräver förståss mobiltäckning.
Hela Sveriges kartflora får du för 199USD (i två enheter).

/Göran
 
Nexus 7 utmärkt GPS mottagare

Min erfarenhet är att Nexus 7 har en utmärkt GPS mottagare. t.o.m. bättre än de flesta GPS mottagare.

NOGGRANHETEN PÅ U-BLOX CHIPPET SOM FINNS I ENHETEN ÄR CA 2 METER MED EGNOS.

Samma chip har för övrigt Samsung Galaxy II+.

Inte många Garmin som slår detta!
 
Om man är missnöjd med mottagaren i sin enhet men av något skäl inte vill byta, kan ju ett alternativ vara en extern GPS-puck med bluetooth.
 
hård- iställer för mjukvara?

Är det verkligen appen som precisionen och noggranhet hänger på - är det inte GPS-chippet som avgör en GPS's kvalite?

En Garmin GPS är optimerad för att bara vara just GPS medan en mobil ska funka bra även för att t ex komunicera med ett mobilnät, blåtand, WLAN och kanske även NFC.

I en liten fickmobil av idag får det inte plats altlför mycket antenner avstämda för olika frekvenser så jag undrar om det inte beror mer på hårdvara än mjukvara i ditt fall.

/Patrik, med mer modesta precisions- och nogrannhets-behov och då duger mobilens GPS
 
Det finns väl mottagare som klarar flera navigationssytem, och som därför borde ge bättre precision med tillgång till dubbelt så många satelliter
 
Är det verkligen appen som precisionen och noggranhet hänger på - är det inte GPS-chippet som avgör en GPS's kvalite?

Nja, alltså, mobiltelefonerna har ju ofta samma GPS-chip som de dedikerade GPS:erna. Det som möjligen skiljer är antennerna. Men så länge både GPS och mobiltelefon "ser" lika många satelliter så ska de i princip ha samma precision. Såvitt jag förstått så påverkar signalstyrkan i sig inte precisionen så länge satelliten i alla fall kan ses av mottagaren, eftersom GPS-positionering bygger på timing.

Men sen så är det väl så att ett GPS-chip rapporterar position flera gånger i sekunden, och hur den positionen hanteras av programvaran avgör hur "stabil" positionen upplevs. Om en programvara ser varje ny position som en förflyttning kommer det att fladdra rätt bra, men om den istället kör med ett flytande medelvärde så kommer positionen att se stabilare ut.
 
Nja, alltså, mobiltelefonerna har ju ofta samma GPS-chip som de dedikerade GPS:erna. Det som möjligen skiljer är antennerna. Men så länge både GPS och mobiltelefon "ser" lika många satelliter så ska de i princip ha samma precision. Såvitt jag förstått så påverkar signalstyrkan i sig inte precisionen så länge satelliten i alla fall kan ses av mottagaren, eftersom GPS-positionering bygger på timing.

Men sen så är det väl så att ett GPS-chip rapporterar position flera gånger i sekunden, och hur den positionen hanteras av programvaran avgör hur "stabil" positionen upplevs. Om en programvara ser varje ny position som en förflyttning kommer det att fladdra rätt bra, men om den istället kör med ett flytande medelvärde så kommer positionen att se stabilare ut.

Men är GPSchip så "dumma" att de bara leverara possitioner med viss frekvens eller finns medelvärdesberäkning implementerad också i GPS-chippet?
Eller lämnar man det helt till andriod-appen. GPSchipsetet kan ju innehålla mjukvara också.

Dessutom- hur ofta lämnar gps-chip position - i min Garmin fenix kan jag i loggfil läsa en position per sekund. Är detta vad GPSchipet levererat, eller är det en delmängd av vad chippet skcikat eller är det omvänt att några positioner är beräknade?

/Patrik, nyfiken
 
De enkla mottagare man finner i konsumentnavigatorer och telefoner lämnar 1 PPS dvs updaterar en gång per sekund.
För att spara batteri kan de flesta mottagare ställas in för att använda en glesare uppdatering.
I många telefoner, de flesta faktiskt, sitter GPS-kretsen ihop med telefonchippet och utsätts för en besvärlig elmiljö bl a.
Som flera har påpekat så är också antennen i bästa fall medioker i en telefon.
Trots det så tycker jag att man får ut bra prestanda ur en telefon, men ska man mäta seriöst så är det grejer från 10000kr och uppåt som behövs. Då får man medelvärdesbildning, DGPS och upp till 20 hz positionering.
Man får då också en antenn med bättre förmåga att hantera lågt gående satelliter och dämpa multipath mm.

En av mina gamla avlagda EPOS-korrigerade Trimbleburkar slår vilken mobil som helst med flera meter.
EGNOS/WAAS bättrar också på positionen betydligt. Det finns några andra varianter också, men då börjar centimetrarna bli dyra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
Byerum kart-Kort för GPS:n Finland Navigering 2
Lillith Garmin oregon 450. Hvordan laste inn kart ? Navigering 3
masvean kart over vernet ødemark i finnland og russland? Navigering 4
jonasolof Databassökning i kart(text)fil Navigering 3
niking Kart-GPS för touring på småvägar Navigering 7
niking Positionering i mobilen istället för kart-GPS Navigering 2
masvean Kjøpe kart? Navigering 3
masvean Gode søkbare kart på internett? Navigering 7
oms Madeira - kart Navigering 1
Jan Halding Bytte av kart! Navigering 1
Curthan Kart nogrannhet Navigering 1
kanotisten Kart nedladdning Navigering 0
ejø Sammenkobling av kart Navigering 0
emichael Egne digitale kart til Vista Navigering 1
frhol Erfarenhet av Magellans kart-CD Navigering 0
Thor Jonsson Appar för navigation Land | Sjö Navigering 5
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.