Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning?

Hej!

När man tittar på bilderna från BD, så inser man att problemet kan delvis avhjälpas med keylock-karbiner!

Once you go keylock, you never go back!

Köper någon karbiner utan keylock nu förtiden? Helt klart värt dom extra kronorna tycker jag. Vad tycker ni?

Med vänliga hälsningar

Kaj
Jag har inte keylock någonstans, och det beror på att key-lock+wire fortfarande är ovanligt. Jag har dock keylock på alla skruvisar jag använder.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag antar att det nästan bara kan bli som på bilden om man faller mitt i klippet.

Sen är det väl så att ju mer man klättrar, desto fler misstag upptäcker man att man faktiskt klarar av att göra. Har dock aldrig råkat ut för att nosen på karbinen hakat i hängaren.

Vid topprepsklättring är det nog stört omöjligt att generera nog med kraft för karbinbrott. Med det sagt så tog en kompis ett kort hårt ledfall på en 7aish, kommer inte ihåg namn, till höger om björnligan på tjörnbroklippan. 1-2m över 4e (tror jag) bulten. Dryga 10m upp, han föll nästan i backen då hans karbin tvärbelastades och gick av. Klättraren vägde 85, säkraren 90+, don atc. Lättviktskarbin kong argon som han som föll fått av sin klätterbutiksbrorsa. Nästa present blev dmm mamba... Lite rejälare grejer! Karbinen skickades till kong men jag vet inte vad resultatet blev.

Vid en snabb googling så ser jag att karbinen bara tål att tvärbelastas med 7kn och den finns även att köpa till reapris på northstar för den sugne...

Det är nog rätt vanligt att gränsen går vid 7 kN vid tvärbelastning och även vid öppen grind. Fast man kan ju undvika dem, det finns lätta karbiner som är starkare.

Liknande trådar

Svar
1
Visningar
630 K
lars.heijkenskjold@telia.com (Lars Heijkenskjöld)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips