Kapacitet för snöskor?

Jag har länge funderat på snöskor. Dessa skulle jag använda enbart för att ta mig upp i skogen ovanför där mina föräldrar bor (vid foten av ett avlångt bergsmassiv) . Det är ett parti på några hundra meter som är snårigt och brant, men väl förbi så är man på en platå så man kan åka skidor utan problem. Närmaste passage upp på berget är via någons tomt och det vill jag undvika därav dessa idéer. Det har blivit svårare att ta sig upp där med skidor de där första 150 m pga ett kalhygge som växer igen. Frågan är dock hur man skulle bära skidorna? Spänna fast dem på ryggen med en rem? Jag är amatör då det kommer till sånt här som ni ser.

För topptur med efterföljande utförsåkning med snowboard är det enda alternativet. Många funkar även bra med snowboardskor. Även om det var några år sen nu då känner jag att jag blir sugen vara av att tänka tanken. Jag hade ett par TSL som tyvärr blev stulna i ett inbrott i stugan. Och ja skidor funkar bättre men mycket sämre på väg ner än en bräda ;-)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips