Kapacitet för snöskor?

Jag undrar om det finns någon typ av "tabell" för vilken längd snöskor skall ha för att bära bra vid en viss vikt. Jag själv väger 70 kg., men vintertid har jag ibland en packning på 25+ kg.
 
Hittat på nätet (100 kg = 220 pounds så jag antar att det är 10x36 (25x90 cm som gäller för dig). Av allt jag har läst på svenska sidor så har jag inte hört någon som varit särskilt nöjd med snöskor utan verkar sälja dem och köpa skidor istället. Räknar du med att gå där skidor inte funkar? Tänker väldigt tät skog eller dåligt med snö.

http://esnowshoes.com/learn-about-snowshoes/buying-snowshoes/what-size-snowshoe-do-i-need/

Kristy says:

December 17, 2010 at 12:43 pm

My husband has wanted snowshoes for a long time. The problem is his size. He wears a size 15 shoe. He is 6’4 and about 200 pounds. We live in MA, and he wants to hike trails etc. What is the best size for him?


eSnowshoes.com Team says:

December 17, 2010 at 7:01 pm

Hi Kristy –

There are snowshoes out there that will work great for your husband’s larger boots. Here is what you’ll want to look for. You need to look for a snowshoe with a binding with an open (or mostly open) toe. This will allow for a larger boot. These bindings are typically found on the most advanced series of snowshoes as the users usually wear larger boots. Size wise, I’d probably lean toward a 10×36 since he’s so tall (and the binding may be larger) but if the snow in MA is super dense and you don’t sink a ton, he might be able to get away with a 9×30.

Backcountry.com seems to have the best selection at this point in the holiday shopping season, here’s a link to their
 
Enl mina efterforskningar finns det ingen generell tabell för storlek/vikt. Det beror på hur snöskon är utformad och skiljer från modell till modell. Kika på t ex TSL. Deras Escape 227 bär upp till 140 kg medans modellen Escape 325 bär upp till 120 kg. Där klarar Du Dina 70+25 kg med råge!;-)

Har själv ett par 227, dock ännu inte hunnit testa dom, men ser fram emot en snöskotur när tillfälle ges.

// Lelle
 
Hittat på nätet (100 kg = 220 pounds så jag antar att det är 10x36 (25x90 cm som gäller för dig). Av allt jag har läst på svenska sidor så har jag inte hört någon som varit särskilt nöjd med snöskor utan verkar sälja dem och köpa skidor istället. Räknar du med att gå där skidor inte funkar? Tänker väldigt tät skog eller dåligt med snö.

http://esnowshoes.com/learn-about-snowshoes/buying-snowshoes/what-size-snowshoe-do-i-need/

Kristy says:

December 17, 2010 at 12:43 pm

My husband has wanted snowshoes for a long time. The problem is his size. He wears a size 15 shoe. He is 6’4 and about 200 pounds. We live in MA, and he wants to hike trails etc. What is the best size for him?


eSnowshoes.com Team says:

December 17, 2010 at 7:01 pm

Hi Kristy –

There are snowshoes out there that will work great for your husband’s larger boots. Here is what you’ll want to look for. You need to look for a snowshoe with a binding with an open (or mostly open) toe. This will allow for a larger boot. These bindings are typically found on the most advanced series of snowshoes as the users usually wear larger boots. Size wise, I’d probably lean toward a 10×36 since he’s so tall (and the binding may be larger) but if the snow in MA is super dense and you don’t sink a ton, he might be able to get away with a 9×30.

Backcountry.com seems to have the best selection at this point in the holiday shopping season, here’s a link to their
De för delar jag ser med snöskor är:
1. Lätta att transportera fastspända på ryggsäcken under t.ex. resa med kollektivtrafik.
2. Jag behöver inte valla.
3. Alla typer av skor funkar för att gå med snöskor.
4. Mycket mindre träning krävs än att bli duktig på skidåkning.
Men jag är mycket väl medveten om snöskors svagheter jämfört med skidor. Jag vill dock pröva på snöskor ett tag, sen kan det mycket väl bli så som du beskriver att jag känner att skidor vore bättre.
 
När du gått 10 mil på dina snöskor vill jag gärna höra din åsikter om snöskors förträfflighet!
Min erfarenhet är att de är bra mellan vägen och en outgrävd stuga tills dess man grävt in sig.
Hoppas du trivs med dina då. Ser fram mot din avrapportering.
go tur
 
På våren när det töar så kan det ju vara mycket barmark och bara hällar fastän det är för mycket snö för att gå till fots runtomkring. Inte så kul att ta av och på sig skidor hela tiden. Bara en spekulation, jag åker bara skidor och kan nog inte tänka mig snöskor annat än om man kutar runt på tomten. Måste vara grymt jobbigt och bli väldigt korta dagsetapper jämfört med skidor. Om man behöver väldigt stora pga. mycket vikt så blir det ju inte särskilt små jämfört med ett skidfodral heller.

Om det är dåligt med snö skippar man väl med fördel snöskorna också. Eller hur menar du?
 
Erfarenheter av snöskor

Har använt snöskor, Escape 325, sedan 2006. Mötte ett par danska vandrare på snöskor med tungt lass långt ute på högfjället en morgon och kunde inte låta bli att fråga närmare. De var mycket nöjda och hade den sorten som har aluminiunram. Jag blev ett lätt byte för ett rabatterbjudande senare och blev med Escape.

1. Första tiden blir det många vurpor och man tröttnar på sk—ten. Men snart har man lärt sig den speciella gångstilen och då går det förvånansvärt bra. Viktigt är att använda hälspärren så att man slipper att lyfta hela tyngden varje steg men att anpassa beroende på terräng.
2. Bärigheten är inte alltid så bra som man kan tro i riktigt lös snö, i vissa ”fören” blir det tungt men det blir det med skidor också.
Det är i princip ingen större skillnad mellan snöskor och skidor på vindpackad snö uppför. Däremot kan man hålla sig för skratt när man ska ta sig ned, det blir att gå istället för en skön utförslöpa. Men skillnaden mellan att gå med skor i skogsterräng med inslag av steniga partier i 15 cm snö och med snöskor är avsevärd. Medan ”fotgängarna” svettas flyter ”snöskorna” bildligt talat fram
3. Branta stigningar på fjället med hård snö klarar man galant särskilt med lös hälspärr där klorna på framkant verkligen biter fast. Däremot blir det jobbigt brant utför eller på skrå, påfrestningen på vristerna blir enorm, med skidor kan man vinkla men bredden på snöskorna gör det omöjligt vilket innebär ett ibland längre vägval.
4. De har varit överlägsna skidor i fjällen när det varit varierande snötillgång med större bara områden, man glömmer inte de avundsjuka blickarna från de skidåkare som fräst förbi, när snön tog slut och jag kunde fortsätta i samma takt över barmarksområdet.
5. Hållbarheten och slitstyrkan förvånar, trots ”misshandel” med gång i stenig mark har inget gått sönder efter sammanlagt 5 månaders daglig användning även om det är ”skavsår” lite här o där.

Sammanfattning: Bra komplement till skidorna. Oslagbart i blandade förhållanden, snö barmark. Mindre bra för långfärd >10 km, aluramtypen bättre. Perfekt brant uppför, jobbigt brant utför.
 
Varför inte ta det bästa från två världar och skaffa sig snöskoskidor. Korta breda skidor.

Nu har jag inte testat det, och inte heller snöskor, men man läser ju :)

Mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Snöskor Utrustning allmänt 4
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
dmitrij Snöskor Utrustning allmänt 1
majjen Antika snöskor Utrustning allmänt 4
Dan B Försvarets snöskor. Utrustning allmänt 2
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
ChristinaV Bra snöskor? Utrustning allmänt 7
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
sparken Snöskor? Utrustning allmänt 30
ramsis_iv Snöskor vs Skidor Utrustning allmänt 19
Helseth Snöskor med rottefella Utrustning allmänt 2
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
nahoj81 snöskor vs turskidor Utrustning allmänt 12
Raskesven Snöskor? Utrustning allmänt 16
Bearpaw Traditionella snöskor Utrustning allmänt 4
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
sajberjohan Hyra Snöskor? Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Arméns snöskor Utrustning allmänt 4
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Avslutat medl Försvarets snöskor Utrustning allmänt 3
leonsson Tips på snöskor Utrustning allmänt 0
zeromaker Snöskor Utrustning allmänt 0
ringo Snöskor Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.