KAP-Artic kök

seglare (Steffo)

Gäst
Hej!
Finns det några fler än det långa inlägget 4:2 som har testat
KAP-Artic köket?
Jag har funderat att köpa ett, för det verkar bra.
Jag ringde till Gunnar Finn i dag, och fick en prisuppgift på
1200:- inkl. monterat i ett Trangiakök. Billigt!!!


Hur är det med sotning av kastruller?
 

Johan Rundberg

Gäst
CC!

Hej,


jag ersatte mitt gamla XGK med ett KAP-kök i våras. Jag har inte, likt inlägg 4:2 (nedan), tävlingskört mot andra kök men upplever KAP-köket som klart snabbare än mitt gamla XGK, särskilt i blåsväder. Bränsleförbrukningen inklusive förvärmningsbränsle är något lägre än XGK (troligtvis KAP-kökets reglerbara låga). I övrigt hänvisas till inlägget nedan.


Köket sotar inte (Statoil Blå som bränsle och T-bränsle som förvärmning). Så här tänder jag köket: När förvärmningsbränslet brunnit ut kranar jag på och tänder de utströmmande gaserna. Köket går igång lika smidigt som ett gaskök (och lika sotfritt).


Mvh,


Johan
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bara Tänd(vätska)

Jag har kört köket på Tänd, vilket är mindre effektivt än Statoil Blå. Det gäller dock även i ett XGK så även här vinner mit KAP-kök i koktid. Eftersom Tänd är lite orent kan det vid sällsynta tillfällen (för dålig förvärmning) bli en tunn sothinna. Även detta gäller för mitt XGK.


När det gäller körbarhet på bensin har jag själv träffat användare som säger att köket går bra att köra på bensin (med Optimus bensinmunstycke för Explorer). Jag har också hört att KAP-köket skall vara något snabbare än Optimus motsvarande konstruktioner, under förutsättning att köket körs på fotogen eller miljödiesel. Vad jag hört stämmer bra med det som Peter Ask skriver i sitt inlägg nedan. I ett annat (?) inlägg preciserade sig Peter och sade att vissa KAP-kök kräver en viss tillpassning av bensinmunstycket för att passa perfekt i KAP-brännaren, men att effekten fortfarande var god med bensin.


Eftersom jag (ännu) inte provat med bensin vet jag inte om detta gäller just mitt KAP-kök. Det bör dock vara säkert att hävda att ett KAP-kök under alla förhållanden kan köras på bensin, även om optimalt resultat nog förutsätter fotogen (eller miljödiesel).


Nu tycker jag i och för sig att några sekunder hit eller dit vid uppkok är ganska ointressanta. Det blir kanske någon deciliter mer eller mindre bränsle på en 10-dagars tur, en variation i bränsleåtgång som lika gärna kan uppstå genom t. ex. dåligt väder eller behov av torkning m.m.


Det enskilt starkaste skälen för mig när jag valde KAP-köket framför Explorer var 1)kvalitétskontroll; Gunnar Finn konstruerar och sätter ihop köken själv och har gjort det i närmare 20 år, 2) hanterbarheten, brännaren får plats inuti Trangiaköket till skillnad från Explorer, brännaren har en fiffig förvärmningsränna som underlättar tändning av förvärmningsbränslet.


Jaha, detta blev lite långrandigare än jag tänkt mig. Hoppas du fick svar på din fråga,


M V H


Johan
 

Steffo

Gäst
Tack

Mycket tack för ditt utförliga svar.


Det låter bra, så jag tar nog och beställer ett omgående.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips