Kan inte ett skvatt om fiske

Ja som rubriken lyder så kan jag inte ett skvatt om fiske. Ärvde precis en del fiskespön och en haspelrulle (tror jag att det heter :) ) Jag skulle gärna vilja veta om vad det är för något jag har fått. Undrar därför om någon här på forumet skulle kunna hjälpa mig. Jag vet så mycket som att fiskespö nr 2 och 3 (se bild) är för flugfiske. Nr 1 var spinnfiske. Någon som vet vad dom skulle kunna kosta nypris? Sedan så undrar jag om någon har nått tips på vad man ska använda för något till flugfiskespöna? Lina & rulle?

Har lite fler funderingar kring spö nr 1. Det står nämligen "Medium action up to 25g". Vad menas med det? Är det draget eller linan som inte får väga mer än 25g, eller? Tänker mig att en fisk på 25g blir inte mycket mat ;) . Bredvid det så står det även en stor 2:a. någon som vet vad den betyder?

Fick även en haspelrulle. Skulle den kunna fungera på spö nr 1? Skickar även med en bild på den. Hur vet man föresten vilken rulle man ska ha? Går man på känsla?

Tack!
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.05.52.jpg
    Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.05.52.jpg
    58.3 KB · Visningar: 736
  • Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.05.39.jpg
    Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.05.39.jpg
    46.2 KB · Visningar: 720
  • Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.06.02.jpg
    Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.06.02.jpg
    47.8 KB · Visningar: 717
Översta spöet passar till haspelrullen, dvs ett Haspelspö. Medium aktion är en karakteristik på spöets böjningskurva och medium aktion passar till ett brett fiskeområde. Vikten på 25g är den max rekommenderade betes vikten som du bör kasta med.

Spö nr 2 (mitten) är ett flugspö vilket jag även gissar för nr 3 längst ner mht fabrikatet Sage som är ett exklusivt och dyrt amerikanskt varumärke. Jag kan inte läsa beteckningarna på dessa två spön på bilden, men jag gissar att spöet längst ner faktiskt är ett 2-hands laxspö av Spey cast typ?
 
här kommer en mer detaljerad bild på de två nedersta spöna
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-11-17 kl. 17.15.54.jpg
    Skärmavbild 2015-11-17 kl. 17.15.54.jpg
    37.4 KB · Visningar: 674
Översta spöet är ett Sage 9 foot klass 3 (fluglina nr 3), dvs ett flugspö för lättare öringfiske ex torrflugefiske.

Det undre spöet är ett 14 foot tvåhands laxflugspö, lina klass 9.
 
Tänkte bara kolla om hur man vet att en haspelrulle passar till ett fiskespö? Passar alla haspelrullar på alla haspelspön? Kan vara bra och veta vid framtida inköp av utrustning... ;)
 
Ja det gör dom , man känner igen ett haspelspö på att spöringen närmast rullen är väldigt stor , den är större på alla spön för andra rulltyper men typ som en femkrona på haspelspön
 
Passar alla haspelrullar på alla haspelspön? Kan vara bra och veta vid framtida inköp av utrustning... ;)

Teknikst sett ja, men däremot mindre lämpligt. Rullstorleken bör matchas mot spöets prestanda (betesvikt och lindimension) för att få en välbalanserad och optimalt fungerande utrustning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
aronwidforss Två sätt att se ett fjäll Allmänt om friluftsliv 0
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
E1 Ett halvår Allmänt om friluftsliv 14
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
fuchs Ett tack! Allmänt om friluftsliv 1
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
Glännman Ett tips om ett drömjobb Allmänt om friluftsliv 2
TROY GARNER Tältutställning i Göteborg med möjligheter att ta med ett gratis Allmänt om friluftsliv 4
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.