Kan inte ett skvatt om fiske

Ja som rubriken lyder så kan jag inte ett skvatt om fiske. Ärvde precis en del fiskespön och en haspelrulle (tror jag att det heter :) ) Jag skulle gärna vilja veta om vad det är för något jag har fått. Undrar därför om någon här på forumet skulle kunna hjälpa mig. Jag vet så mycket som att fiskespö nr 2 och 3 (se bild) är för flugfiske. Nr 1 var spinnfiske. Någon som vet vad dom skulle kunna kosta nypris? Sedan så undrar jag om någon har nått tips på vad man ska använda för något till flugfiskespöna? Lina & rulle?

Har lite fler funderingar kring spö nr 1. Det står nämligen "Medium action up to 25g". Vad menas med det? Är det draget eller linan som inte får väga mer än 25g, eller? Tänker mig att en fisk på 25g blir inte mycket mat ;) . Bredvid det så står det även en stor 2:a. någon som vet vad den betyder?

Fick även en haspelrulle. Skulle den kunna fungera på spö nr 1? Skickar även med en bild på den. Hur vet man föresten vilken rulle man ska ha? Går man på känsla?

Tack!

Bilagor

• Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.05.52.jpg
    Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.05.52.jpg
    58.3 KB · Visningar: 802
  • Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.05.39.jpg
    Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.05.39.jpg
    46.2 KB · Visningar: 789
  • Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.06.02.jpg
    Skärmavbild 2015-11-17 kl. 16.06.02.jpg
    47.8 KB · Visningar: 789
Översta spöet passar till haspelrullen, dvs ett Haspelspö. Medium aktion är en karakteristik på spöets böjningskurva och medium aktion passar till ett brett fiskeområde. Vikten på 25g är den max rekommenderade betes vikten som du bör kasta med.

Spö nr 2 (mitten) är ett flugspö vilket jag även gissar för nr 3 längst ner mht fabrikatet Sage som är ett exklusivt och dyrt amerikanskt varumärke. Jag kan inte läsa beteckningarna på dessa två spön på bilden, men jag gissar att spöet längst ner faktiskt är ett 2-hands laxspö av Spey cast typ?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
här kommer en mer detaljerad bild på de två nedersta spöna

Bilagor

• Skärmavbild 2015-11-17 kl. 17.15.54.jpg
    Skärmavbild 2015-11-17 kl. 17.15.54.jpg
    37.4 KB · Visningar: 741
Översta spöet är ett Sage 9 foot klass 3 (fluglina nr 3), dvs ett flugspö för lättare öringfiske ex torrflugefiske.

Det undre spöet är ett 14 foot tvåhands laxflugspö, lina klass 9.

Tänkte bara kolla om hur man vet att en haspelrulle passar till ett fiskespö? Passar alla haspelrullar på alla haspelspön? Kan vara bra och veta vid framtida inköp av utrustning... ;)

Ja det gör dom , man känner igen ett haspelspö på att spöringen närmast rullen är väldigt stor , den är större på alla spön för andra rulltyper men typ som en femkrona på haspelspön

Passar alla haspelrullar på alla haspelspön? Kan vara bra och veta vid framtida inköp av utrustning... ;)

Teknikst sett ja, men däremot mindre lämpligt. Rullstorleken bör matchas mot spöets prestanda (betesvikt och lindimension) för att få en välbalanserad och optimalt fungerande utrustning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips