Kameraväska?

Jag har precis köpt en ny DSLR-kamera som jag tänkte ta med mig på nästa tur istället för min lilla pocket-Panasonic och undrar då om ni har några tips hur detta skulle tänkas gå till? Hur packar ni själva era systemkameror och hur kan man göra det så lätt och säkert som möjligt? Jag antar att jag inte kommer undan från att köpa en kameraväska av något slag för att skydda från stötar.
 
Fritt, längst upp i ryggsäcken, alt. fastsatt på ryggsäcken för direkt åtkomst. I teorin har jag funderat på en väska monterad på bröstselen men, jag har en rätt så stor dslr, så jag tror inte jag tjänar så mycket på det.
 
På bröstet...

Jag har en drybag som jag vaderat med liggunderlag och fäster på bröstet och i vilken jag får ner 2 mindre hus (film och digital) och 3 gluggar.

Vid fint väder låter jag ofta den digitala kameran med en glugg på ligga vilandes ovanpå denna väska (men med kameraremmen om halsen ifall den skulle glida av givetvis).

Snabbt att komma åt och väldigt liten extra belastning då det sitter i ryggsäcken. Enda böket är när man tar av och på ryggsäcken med det är försumbart i sammanghanget.
 
Jag kör den här stilen, en Lowepro Apex 120 AW som har ett regnskydd som man kan dra över vid behov. Kameraväskan kan man gå med öppen så kameran är enkelt att komma åt.

I ryggsäcken har jag en vattentät påse som jag stoppar kameran i vid eventuella vad, eller om det regnar väldigt mycket och länge. Bär även ett extra objektiv i ryggsäcken, även det i en vattentät påse.
 
Min favvoväska var en skyddsmaskväska 06 som jag sprättat upp och fodrat med sittunderlag.
Plats för lite små pinaler, extra objektiv mm i de små fickorna på insidan.
Den öppnas från sidan, så man kunde ha den sittande på ryggsäcken mellan säcken och vänstra axelremmen, alternativt lös i egen rem.
Den var ju teoretiskt inte vattenskyddad, men grejerna blev aldrig blöta, och inför vadning hade jag en kraftig zip-loc påse med som jag stoppade kamera och objektiv i inuti väskan. Det såg ju förstås lite MÖP'igt ut, och idag skulle jag nog färga den svart om jag gjorde om det hela, men praktiskt var det!
 
Jag har själv tänkt göra en variant á la Kvarnträsk men har inte så bråttom just nu, inget längre äventyr som kräver vattentät väska. Min stora ryggsäck har två spännen som man skulle kunna klicka i en sån väska i för att snabbt kunna ta på och av den. Dock blir inte det så bra när jag kutar hemmavid med 3 andra säckar. Blir kanske en sån pinal och försöka köpa två kompletta spännen från Fjällräven så jag kan ha en rem när jag inte har stora säcken - så får det nog bli. Tycker att det är skönt att veta att man kan "bada" utan att kamera och objektiv blir förstörda så stänkproof duger inte.
 
Jag har min kamera i en dry bag bara - fungerar kanon.
Nu brukar jag bara ta med en zoom så det är inga extra gluggar o.d.
 
Ortlieb har olika storlekar på vattentäta kameraväskor. Jag har köpt en som heter Zoom och den har 4 fästöglor samt bältes öglor. Jag har haft den fastspänd uppe på kajak men hade även tänkt att göra en sele för att ha den fram på bröstet. Det är bara en Zip på den så det går fort att få upp kameran.

De säljer dessa väskorna på Kanotcentrum i Göteborg.

http://www.ortlieb.de/index_white.php?lang=en&file=p-search.php
 
Tack för alla tipsen! Kvarträsks variant ser ju lysande ut! Det får bli en enkel drybag på toppen imorgon så får vi se hur det funkar. Min ryggsäck är dock endast 35l så kan bli ont om plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvarnträsk Lätt vattentät kameraväska. Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.