Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader?

Väcker lov i gammal tråd.
Letar efter en enkel kamera att ta med på äventyr i t.ex kajaken.
Vilka av de vattentäta modellerna flyter? Dvs om jag tappar kameran så finns det en chans att fiska upp dem utan att dyka till botten.
 
Endast äldre Gopro med "Floating Back". Och då blir den rätt otymplig att hantera. Alla andra vattentäta som jag har (haft) sjunker som en sten. Har en Olympus TG-5 som är alltid med i flytvästen. Tappar jag den, då är den med stor sannolikhet borta. Det finns handledsremmar med flottör, men även dessa är otympliga och blåser in i bilden när man behöver det minst.
 
Endast äldre Gopro med "Floating Back". Och då blir den rätt otymplig att hantera. Alla andra vattentäta som jag har (haft) sjunker som en sten. Har en Olympus TG-5 som är alltid med i flytvästen. Tappar jag den, då är den med stor sannolikhet borta. Det finns handledsremmar med flottör, men även dessa är otympliga och blåser in i bilden när man behöver det minst.

Tror mer på att ha sjunkande kameran i ett snöre, antingen fastsatt i dej eller något klädesplagg/flytväst. På min olympus TG-5 har jag satt ett snörlås på handledsremmen så de gånger jag badar/snorklar med den (utan kajak) och kan "ta på kameran" i lugn och ro så spänner jag fast handledsremmen runt handleden med snörlåset. Nackdelen är såklart att kameran då hänger där även då jag inte vill fotografera och vid paddling med fotografering "då och då" funkar det ju inte. Då skulle jag satt ett snöre i kameran som sitter fast inuti flytvästfickan istället. tänk på att inte fastna själv i snöret ( t ex runt halsen) så det blir tokigt pga det. Jag hade nog valt gummicord framför oflexande stumt snöre.
Har inte provat om min gamla Sony actionkamera flyter i sitt UVhus eller inte, använder den mest för skidåkning.

/Patrik
 
UV-hus är ju normalt tänkta för foto under dykning och då är det ju lite dumt om kamera hela tiden strävar mot ytan mha flytkraft.

/Patrik
 
Jag har ju primärt inte tänkt använda min tilltänkta kamera för dykning. Utan som en kamera som fungerar i alla väder och som tål att tappas i vatten.
Fram tills nu har jag använt mobilkameran eftersom systemkameran ofta är för tung och klumpig. Men mobilen är inte heller optimal. Är det blött så ligger den i en påse, är det kallt så har man handskar och det krävs nästan alltid två händer att låsa upp skärmlåsningen, fipplande med plånboksfodralet och sist så skall man trycka lite godtyckligt på skärmen för att starta rätt app, sätta fokus och i värsta fall så filmar den i stället för att ta bild. Det hela slutar helt enkelt med att många fototillfällen blir utan fotograferingen för att jag antingen inte hinner eller orkar krångla.

Därför har jag bestämt mig för att köpa en vädertålig kompaktkamera som är enkel att använda i både väta och kyla samt med enbart en hand om det krävs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13
Jannis Trasig Kamera! Fototeknik 0
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
Trötter Ljuskänslighet kamera vs videokamera Fototeknik 4
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
masvean Lade kamera med bilbatteri! Fototeknik 6
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist vad ar det for fel pa min kamera? Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
fedi kamera ryggsäck Fototeknik 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...