Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet?
- Trådstartare paddla
- Start datum
Kallare mycket kallare.
go tur
go tur
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Mycket tveksam till att en alu-skaftad paddel skulle vara lika lätt som en motsvarande glasfiber.
Fördelen är väl tåligheten med alu jämfört med glasfiber, men nackdelen som redan nämnts borde väl vara kallt att hålla i.
Jag har mest sett lek- och barn-paddlar med aluskaft men har å andra sidan inte sökt efter någon heller.
/Patrik
Fördelen är väl tåligheten med alu jämfört med glasfiber, men nackdelen som redan nämnts borde väl vara kallt att hålla i.
Jag har mest sett lek- och barn-paddlar med aluskaft men har å andra sidan inte sökt efter någon heller.
/Patrik
Vikt, temperatur, hållfasthet och möjlighet att ha olika styrka och tjocklek på olika sidor av skaftet ( mkt större påfrestningar på bladets sträcksida och böjsida) talar för kolfiber eller glasfiber. Dessutom kan oval form på skaftet underlätta ergonomiskt.
Fundera på vingpaddel.
Thure
Du pratar om böj- resp sträcksida - är sträcksidan den sida av skaftet där bladet är konvext och böjsidan den sida av skaftet som där bladet är konkavt?
Vingpaddel är enligt min erfarenhet lite effektivare men mer känslig för felaktig isättning, dvs lättare att få felskär och riskera plurr innan man hittat tekniken.
Jag hade först skaffat en paddel med justerbar vinkel och laborerat mig fram till personlig favoritvinkel innan jag gått på en vingpaddel.
/Patrik
Att kunna justera vinkeln är bra vilket man kan på många fina vingpaddlar.
Vingpaddlar greppar bättre i vattnet än europapaddlar och risken för felskär är IMHO mindre än med andra paddlar. Vingpaddlar styr till viss del själv sin väg genom vattnet och jag behöver inte hålla lika hårt med handen som drar bakåt.
Jag skulle definiera böj och sträcksida på skaftet på samma sätt som du.
Finns en del bra videor att studera.
Thure
Vingpaddlar greppar bättre i vattnet än europapaddlar och risken för felskär är IMHO mindre än med andra paddlar. Vingpaddlar styr till viss del själv sin väg genom vattnet och jag behöver inte hålla lika hårt med handen som drar bakåt.
Jag skulle definiera böj och sträcksida på skaftet på samma sätt som du.
Finns en del bra videor att studera.
Thure
Vill inte starta en ny tråd, så jag friåker på denna.
Vilka paddlar (märke/modell) rekommenderar ni för en nybörjare, vingpaddlar i kolfiber ska vi glömma?
Vilka paddlar (märke/modell) rekommenderar ni för en nybörjare, vingpaddlar i kolfiber ska vi glömma?
Paddel för nybörjare? Jag rekommenderar en grönlandspaddel - så kan du börja paddla med en gång utan att fundera på hur mycket du ska vrida handleden och sånt. Det är mycket intuitivt.
Jag hade inga problem att sen paddla med "vanliga" paddlar, gör det till och från. Gillade verkligen att i början kunna parera utan att missa att vinkla handleden rätt.
Försök gärna paddla utan roder/skädda i början också förresten så får du till teknik med att styra genom att paddla.
Jag hade inga problem att sen paddla med "vanliga" paddlar, gör det till och från. Gillade verkligen att i början kunna parera utan att missa att vinkla handleden rätt.
Försök gärna paddla utan roder/skädda i början också förresten så får du till teknik med att styra genom att paddla.
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 627
- Svar
- 10
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar