Kajakhållare

Okej, ska man göra så att kajaken "ligger ner" eller "står upp på sidan" med denna kajakhållare? Jag antar att man ställer den på sidan?
 
Bästa valet för V-bottnad?

Det här var ju en mycket lång men intressant tråd som nog kan göras längre. Därför: Jag letar efter kajakhållare till min V-bottnade 5.50 m långa kajak. Vilka hållare ska man satsa på till en dylik med tanke på säkerhet (samt pris)? J-bågar, vagga eller höglastar/pinne? Sen är jag ju rätt så klen... vilken lastare är bäst för sånna som mig?
 
Är ganska besviken på thules hull a port det fungerar bra men de rostar väldigt lätt. Där är målade som skydd mot rost men där skruven går genom metallbågen skavs färgen bort och det leder till rost. Jag har fettat in skruvarna så dom klarar sig men det är lurigt om rosten försvagar bågarna. Tycker det är riktigt dåligt för en produkt som borde vara konstruerad för att tåla lite salt-dropp från kajakerna. Hade varit fint om de fanns i kolfiber eller glasfiber som inte påverkas nämnvärt av saltvatten. Syrafasta rostfria skruvar hade också varit bra. Med tanke på priset så borde man faktiskt kunna förvänta sig bättre.
 
Yoo-A-Kim på tak?

Ska hämta hem en Yoo-A-Kim i eftermiddag. Har själv en Kia C'eed diesel med fyrkantstakräcke. Givetvis så saknar jag skruvarna till "fixpoint" och det lär jag inte få tag i innan jag åker.

Får därför låna pappas Renault Clio Sports Tourer. Är i princip 100% säker på att clion har aero-profil på takräcket och det lär ju inte fungera så bra med den kajakhållare som jag får med till Yoo-A-Kim:en.

Har lusläst tråden och sett tips om aluminiumstegar och dylikt. Tidigare kajaker har jag fraktat med rörisolering och har haft dem fästa fram och baktill utöver "runt midjan".

Ska åka drygt 20 mil, har inte bråttom så resan kan få ta 5 timmar, men vill inte gärna behöva åka hem med ogjort ärende.

Någon som har tips på trafiksäkert sätt att frakta Yoo-A-Kim på moderna (dvs lite vekare bilar)?
 
Har någon av bilarna dragkrok? I så fall kan du hyra släp.
Bilmodellerna har jag inte riktigt koll på, men på moderna bilar blir det allt sämre fästen för takräck. :-(
 
Tror

inte det blir några problem alls.

Har själv kört Yoo-A-Kim upprepade gånger med en Peugeot 205. En fördel med den VKV-modellen är att botten i mitten är relativt plan varför den vilar rätt stadigt direkt på lastbågarna.

Rörisolering är bra och kan du få tag i vertikallastare http://www.svima.se/product.html/hojdlastare?category_id=41
som fixerar i sidled är det ett plus. Men det finns andra sätt att se till att kajaken inte vrids med för och akter i sidled t ex med fixering från ändskeppen till bägge sidoändar av bakre och främre kofångare som upp och ned V med linor.

Thure
 

Bilagor

  • 32565-3-32565-3-.jpg
    32565-3-32565-3-.jpg
    3.9 KB · Visningar: 1,252
Har lagt ner planerna på att ta Clion. Det var mycket riktigt aeroprofil och på det passar inte VKV-fästet som jag får med kajaken.

kajakh_ll.jpg


Dessutom var det ont om platser att fästa kajaken på framtill. Bara plastskruvar under motorhuven vad jag kunde hitta.

Får ta omvägen via Örebro och köpa det som saknas till mitt takräcke. På den har jag åtminstone en rejäl bogserögla fram och bak. Får svårt att få till ett "V" fram. Men kombinationen med kajakvaggan och förankring fram och bak borde fungera.

Får bygga någon slags ramp med rullar för att vi lättare ska få upp / ner den från taket i framtiden. Garaget är för kort för att få plats med den i taket.

Tack för tipsen!

edit: Ringde till VKV och de rekommenderade rörisolering i kombination med V-förankring i fören. På frågan om hur hårt man kunde spänna så sa de "du kan inte spänna en Yoo-A-Kim så hårt att den går sönder" och det verkar ju betryggande. Mina tidigare K2:eek:r har flexat väldigt när man spänt fast dem.
 
På frågan om hur hårt man kunde spänna så sa de "du kan inte spänna en Yoo-A-Kim så hårt att den går sönder"

Ta det inte som en utmaning ;-)

Generellt sätt ska bilen svaja med då man tar tag i sittbrunnskanterna och ruskar om lite, men går man och hänger i för eller akter så lär det vara slutkört. Snören fram och bak ska alltså inte låta som en fiolsträng, slapp bas räcker.
 
Lasta två korta och tjocka på taket?

Har blivit med ytterligare några kajaker för kortare rekreationsturer. De är 10' långt och nästan 70 cm breda.

Hade hoppats att få in dem inuti bilen men det gick inte på grund av bredden.

Takräcket är 120 cm.

Någon form av höglastare? Det är plastkajaker i PE.
 
Vertikallastare och rörisolering på lasthållarna blir funkis.
Se det tre år gamla inlägget och Svimalänken ovan.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.