Kajakhållare

Kostar det mycket att montera rails på en s70 tror ni? Ifall man lämnar in bilen på mekonomen eller något liknande.

Ingen aning om vad det kostar, den gången jag gjorde det jobbade jag som plåtslagare och chefer/kundmottagare skötte den biten. S70 är sedan, tror aldrig jag sett sedan med takreling och tveksam om de passar i det estetiskt. Därför troligt att det kanske sänker andrahandsvärdet?
Sedan=kort tak. Finns det reling till BMW Z3 Coupe? Tror inte jag sett någon. En del combibilar har bara reling längs halva eller två tredjedelar av taklängden, någon sådan kan passa. Många SUV:ar har takreling och korta tak. Billigast att hitta en med liknande tak och sedan leta på skroten.( laga.se bego.se )
Val av verkstad bör nog vara märkesverkstad eftersom de har bättre möjlighet att fråga huvudkontoret i Sverige och fabriken. Eller någon som sysslar med ombyggnationer. Dvs bygger om till rallybilar, cabriolet, pickup, limosine och liknande. Anledningen till någon av dessa två verkstadstyper är att märkesverkstaden som sagt har bättre kontakt med konstruktörerna, de som bygger om har vana att se befintlig konstruktion och räkna på hållfasthet. För det behövs en registreringsbesiktning (Samma som om du eftermonterar taklucka, dragkrok och sådant) och bilprovningen saknar kunskap om hållfastheten. Därför kräver de papper på att bilen klarar belastningen. Från biltillverkaren, SFRO (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation som förbesiktigar hembyggda sportbilar, Hot Rods, motorcyklar mm och utfärdar de intyg som bilprovningen kräver) eller liknande som de bedömmer har kunskapen.

Men som sagt, jag är tveksam till om det blir snyggt, eller är värt pengarna?
 
Ingen aning om vad det kostar, den gången jag gjorde det jobbade jag som plåtslagare och chefer/kundmottagare skötte den biten. S70 är sedan, tror aldrig jag sett sedan med takreling och tveksam om de passar i det estetiskt. Därför troligt att det kanske sänker andrahandsvärdet?
Sedan=kort tak. Finns det reling till BMW Z3 Coupe? Tror inte jag sett någon. En del combibilar har bara reling längs halva eller två tredjedelar av taklängden, någon sådan kan passa. Många SUV:ar har takreling och korta tak. Billigast att hitta en med liknande tak och sedan leta på skroten.( laga.se bego.se )
Val av verkstad bör nog vara märkesverkstad eftersom de har bättre möjlighet att fråga huvudkontoret i Sverige och fabriken. Eller någon som sysslar med ombyggnationer. Dvs bygger om till rallybilar, cabriolet, pickup, limosine och liknande. Anledningen till någon av dessa två verkstadstyper är att märkesverkstaden som sagt har bättre kontakt med konstruktörerna, de som bygger om har vana att se befintlig konstruktion och räkna på hållfasthet. För det behövs en registreringsbesiktning (Samma som om du eftermonterar taklucka, dragkrok och sådant) och bilprovningen saknar kunskap om hållfastheten. Därför kräver de papper på att bilen klarar belastningen. Från biltillverkaren, SFRO (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation som förbesiktigar hembyggda sportbilar, Hot Rods, motorcyklar mm och utfärdar de intyg som bilprovningen kräver) eller liknande som de bedömmer har kunskapen.

Men som sagt, jag är tveksam till om det blir snyggt, eller är värt pengarna?


Tack för informationen, går det att frakta en kajak på något sätt med en s70 ifall man inte har reling?
 
Tack för informationen, går det att frakta en kajak på något sätt med en s70 ifall man inte har reling?

http://www.thule.com/sv-SE/SE Välj "Fit guide" i mitten högst upp, sedan bilmärke, modell, version och årsmodell. Sedan "Fortsätt" och välj typ av tvärgående rör. Sedan ser du allt du behöver. Thule är bra, men dyra. Mount Black är likvärdiga i hållbarhet och pris.

Annars är det "takräcke för bil utan dropplist eller rails" du ska leta efter, och även kontrollera att rörens längd klarar din takbredd. Då bör de pass, det brukar stå på dem vilka modeller de passar till. Biltema och Jula har haft, men de verkar ha utgått. Kanske är ny modell på väg in. Går du till Volvo är det troligen Thule eller Mount Black de har, men jag vet inte säkert vad Volvo själva säljer.
Takreling eller dropplist underlättar, men det går på de flesta andra bilar också.
 
Tack så hemskt mycket för att du hjälper mig.

Detta är vad jag fått fram när jag valde s70;n.

http://www.thule.com/fitguide/default.aspx?Language=sv-SE&Market=SE

Jag kan ingenting om detta faktiskt, men vilken av dessa fyra är det jag behöver för att kunna lasta en kajak? (jag får köpa kajakhållare självklart).

Länken går bara till startsidan. Jag antar att du hamnat där du har fyra olika rör? Du kan väla vilket som helst. Det rektangulära är billigast, de strömlinjeformade och ovala är dyrare, något av dem en tusenlapp dyrare. Klickar du på ett av dem ser du sedan rör, fotsats och allt annat du behöver.
Annars kan du söka på Mekonomen med ditt reggnummer och titta under tillbehör.
 
Länken går bara till startsidan. Jag antar att du hamnat där du har fyra olika rör? Du kan väla vilket som helst. Det rektangulära är billigast, de strömlinjeformade och ovala är dyrare, något av dem en tusenlapp dyrare. Klickar du på ett av dem ser du sedan rör, fotsats och allt annat du behöver.
Annars kan du söka på Mekonomen med ditt reggnummer och titta under tillbehör.

Tack, nu har jag klickat i "Square Bar", men jag ser inte någonstans hur mycket det kostar?

Hur många spännband behöver jag tror du?

Räcker det om jag köper "Square bar" samt spännband och "Thule rapid system"?

Jag valde "Thule rapid system" men jag vet inte riktigt vad det är, men jag antar att man behöver det?
 
Tack, nu har jag klickat i "Square Bar", men jag ser inte någonstans hur mycket det kostar?

Hur många spännband behöver jag tror du?

Räcker det om jag köper "Square bar" samt spännband och "Thule rapid system"?

Jag valde "Thule rapid system" men jag vet inte riktigt vad det är, men jag antar att man behöver det?

De utvecklar och tillverkar. Priserna ser du hos återförsäljarna. Bilåterförsäljare och reservdels och tillbehörsbutiker.
"Thule rapid system" har även ett tresiffrigt nummer och är fötterna, behövs mer står det och återförsäljarna vet vad du behöver (Eller ska veta). Det brukar räcka med två spännband för en kajak, du bör även ha rep åtminstone fram mellan kajekns för och stötfångare/bogserögla eller liknande. Skrivits mycket om tidigare i tråden och i andra trådar.
 
Vi gör så här.
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/2011/07/kajaker-pa-taket/

Om du bara lägger kajaken på lastbågarna utan någon slags hållare misstänker jag att den kommer att glida omkring...

Okej, jag ska köpa dessa:

http://biltema.se/sv/Fritid/Sport/Vattensport/Kajak-37089/

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Lasthallare/Kajakkanothallare-34229/

Ska man ställa in så att kajakhållaren "håller fast/trycker fast" kajaken eller är det endast spännbanden som "håller dom på plats" så att säga? Om jag nu inte skulle lyckas spänna fast spännbanden så bra tänkte jag (har aldrig gjort det förut).

Och nej, detta är ingen "riktig" kajak ;)
 
Hållarna ställer du in så att kajaken ligger stadigt. Jag tror inte du kan "klämma fast den". Spännbanden går över kajaken och under lastbågarna och trycker fast den. Spänn "lagom" hårt :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.