Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
kajak på småbil
- Trådstartare Henkes
- Start datum
-
- Taggar
- kajak kajakhållare takräcke
Maximal tillåten längd på ett ekipage i Sverige är 24m.
Last som sticker ut framåt* och last som sticker ut mer än 1m bakåt ska märkas ut.
*Om lasten sticker ut mindre än 1m framåt och tydligt syns för andra trafikanter behöver den inte märkas ut.
Så säger lagen, men det finns säkerligen en massa paragrafer om att fordonet måste kunna manövreras och framföras på ett säkert sätt också. Att lasta 24m flaggstång på en minibil är nog inte så omtyckt av polisen =)
Sen kan det finnas begränsningar på hur tung last din bil får ha på taket (se regbeviset).
Slutsats. Det är vikten du i första hand behöver bry dig om.
/Tomas
Last som sticker ut framåt* och last som sticker ut mer än 1m bakåt ska märkas ut.
*Om lasten sticker ut mindre än 1m framåt och tydligt syns för andra trafikanter behöver den inte märkas ut.
Så säger lagen, men det finns säkerligen en massa paragrafer om att fordonet måste kunna manövreras och framföras på ett säkert sätt också. Att lasta 24m flaggstång på en minibil är nog inte så omtyckt av polisen =)
Sen kan det finnas begränsningar på hur tung last din bil får ha på taket (se regbeviset).
Slutsats. Det är vikten du i första hand behöver bry dig om.
/Tomas
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det kan vara en modern myt...
Men det sägs att ett gäng norrmän transporterade en K4 (10 meter lång) på en VW Bubbla till nordiska mästerskapen i Sverige någon gång på 70-talet. Visserligen med stege under för att stabilisera kajaken, men ändå...
Kan dessvärre inte bekräfta sanningshalten i den, men med tanke på att norrmän är inblandade så kan det ju faktiskt ha hänt.
Men det sägs att ett gäng norrmän transporterade en K4 (10 meter lång) på en VW Bubbla till nordiska mästerskapen i Sverige någon gång på 70-talet. Visserligen med stege under för att stabilisera kajaken, men ändå...
Kan dessvärre inte bekräfta sanningshalten i den, men med tanke på att norrmän är inblandade så kan det ju faktiskt ha hänt.
Maximal tillåten längd på ett ekipage i Sverige är 24m.
Last som sticker ut framåt* och last som sticker ut mer än 1m bakåt ska märkas ut.
*Om lasten sticker ut mindre än 1m framåt och tydligt syns för andra trafikanter behöver den inte märkas ut.
Så säger lagen, men det finns säkerligen en massa paragrafer om att fordonet måste kunna manövreras och framföras på ett säkert sätt också. Att lasta 24m flaggstång på en minibil är nog inte så omtyckt av polisen =)
Sen kan det finnas begränsningar på hur tung last din bil får ha på taket (se regbeviset).
Slutsats. Det är vikten du i första hand behöver bry dig om.
/Tomas
Jo, men man vill ju inte att den ska trilla av när man kör heller. Jag tänker att taket är ganska kort och att det knappt blir en meter mellan hållarna. Det går väl säkert att surra den ordentligt i ändarna också, men känns ändå som man måste tänka sig för lite innan.
Utan att någonsin ha lastat en kajak vill jag hålla med ovanstående.
Takräckena med tillhörande "kajak-fästen" erbjuder en bra och stabil anläggningsyta. Om du säkrar med spännband ovanför fästena ska det mycket till innan det händer något.
En extra säkerhet är att sätta ett rep mellan fören och det främre takräcket.. Detta hindrar att kajaken glider framåt vid en häftig inbromsning om spännbanden skulle få för sig att tappa greppet.
Sen är det alltid en bra idé att kliva ur bilen och eventuellt efterspänna när man kör några minuter.
Takräckena med tillhörande "kajak-fästen" erbjuder en bra och stabil anläggningsyta. Om du säkrar med spännband ovanför fästena ska det mycket till innan det händer något.
En extra säkerhet är att sätta ett rep mellan fören och det främre takräcket.. Detta hindrar att kajaken glider framåt vid en häftig inbromsning om spännbanden skulle få för sig att tappa greppet.
Sen är det alltid en bra idé att kliva ur bilen och eventuellt efterspänna när man kör några minuter.
Brukade köra runt med två kajaker på taket på en 206:a. Gick bra!
aha...det låter bra
Det jag markerat borde vara lagkrav, du vill INTE att din kajak ska förvandlas till en livsfarlig projektil om räcken-spännband havererar eller mötande tångtradare får kajaken att bli lågt friflygande.Inga problem. Lasta och bind ner kajaken fram och bak. Surra ordentligt mot lasträcket.
Dr Kajak
Det jag markerat borde vara lagkrav, du vill INTE att din kajak ska förvandlas till en livsfarlig projektil om räcken-spännband havererar eller mötande tångtradare får kajaken att bli lågt friflygande.
Precis min mening. I värsta fall kan en hård inbromsning resultera i att en mötande bil får en kajak genom framrutan.
Liknande trådar
- Svar
- 4
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg