kajak på småbil

Hur lång kajak tror ni man kan ha på taket på en liten småbil ala peugeot 206?

Jag vet inte hur mycket som får sticka ut, men det är väl nån meter va?

Hittade den här bilden på nätet och det ser väl nästan ut som kajakhållare på den?
 

Bilagor

  • 206.jpg
    206.jpg
    40.9 KB · Visningar: 3,265
Maximal tillåten längd på ett ekipage i Sverige är 24m.

Last som sticker ut framåt* och last som sticker ut mer än 1m bakåt ska märkas ut.

*Om lasten sticker ut mindre än 1m framåt och tydligt syns för andra trafikanter behöver den inte märkas ut.

Så säger lagen, men det finns säkerligen en massa paragrafer om att fordonet måste kunna manövreras och framföras på ett säkert sätt också. Att lasta 24m flaggstång på en minibil är nog inte så omtyckt av polisen =)
Sen kan det finnas begränsningar på hur tung last din bil får ha på taket (se regbeviset).

Slutsats. Det är vikten du i första hand behöver bry dig om.

/Tomas
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Småbil?

Pedegutt 206 är ju en limo...

Jag brukar köra kajakerna på en VW Lupo, sätt en röd varningsflagga längst bak på den ena så är det ok.

Det se lite skrattretande ut förstås men vad gör man inte för att glädja grannarna!

Ciao!

Uffe
 
Det kan vara en modern myt...

Men det sägs att ett gäng norrmän transporterade en K4 (10 meter lång) på en VW Bubbla till nordiska mästerskapen i Sverige någon gång på 70-talet. Visserligen med stege under för att stabilisera kajaken, men ändå...

Kan dessvärre inte bekräfta sanningshalten i den, men med tanke på att norrmän är inblandade så kan det ju faktiskt ha hänt.
 
Maximal tillåten längd på ett ekipage i Sverige är 24m.

Last som sticker ut framåt* och last som sticker ut mer än 1m bakåt ska märkas ut.

*Om lasten sticker ut mindre än 1m framåt och tydligt syns för andra trafikanter behöver den inte märkas ut.

Så säger lagen, men det finns säkerligen en massa paragrafer om att fordonet måste kunna manövreras och framföras på ett säkert sätt också. Att lasta 24m flaggstång på en minibil är nog inte så omtyckt av polisen =)
Sen kan det finnas begränsningar på hur tung last din bil får ha på taket (se regbeviset).

Slutsats. Det är vikten du i första hand behöver bry dig om.

/Tomas

Jo, men man vill ju inte att den ska trilla av när man kör heller. Jag tänker att taket är ganska kort och att det knappt blir en meter mellan hållarna. Det går väl säkert att surra den ordentligt i ändarna också, men känns ändå som man måste tänka sig för lite innan. :)
 
Kajak på småbil.

Inga problem. Lasta och bind ner kajaken fram och bak. Surra ordentligt mot lasträcket.

Dr Kajak
 
Utan att någonsin ha lastat en kajak vill jag hålla med ovanstående.

Takräckena med tillhörande "kajak-fästen" erbjuder en bra och stabil anläggningsyta. Om du säkrar med spännband ovanför fästena ska det mycket till innan det händer något.

En extra säkerhet är att sätta ett rep mellan fören och det främre takräcket.. Detta hindrar att kajaken glider framåt vid en häftig inbromsning om spännbanden skulle få för sig att tappa greppet.

Sen är det alltid en bra idé att kliva ur bilen och eventuellt efterspänna när man kör några minuter.
 
Inga problem. Lasta och bind ner kajaken fram och bak. Surra ordentligt mot lasträcket.

Dr Kajak
Det jag markerat borde vara lagkrav, du vill INTE att din kajak ska förvandlas till en livsfarlig projektil om räcken-spännband havererar eller mötande tångtradare får kajaken att bli lågt friflygande.
 
Det jag markerat borde vara lagkrav, du vill INTE att din kajak ska förvandlas till en livsfarlig projektil om räcken-spännband havererar eller mötande tångtradare får kajaken att bli lågt friflygande.

Precis min mening. I värsta fall kan en hård inbromsning resultera i att en mötande bil får en kajak genom framrutan.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips