kajak på småbil

Avståndet mellan kajakräcken på min bil är inte så stort, men det har fungerat bra att köra två 530 långa kajaker...
 

Bilagor

  • 003.jpg
    003.jpg
    60.2 KB · Visningar: 2,171

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Det jag markerat borde vara lagkrav, du vill INTE att din kajak ska förvandlas till en livsfarlig projektil om räcken-spännband havererar eller mötande tångtradare får kajaken att bli lågt friflygande.

Eller så borde det förbjudas!
Om det är så att kanoten inte sitter fast, t.ex. om du kör på någon bakifrån. Om då främre tampen fungerar kommer den styra ner kanoten i bakrutan på bilen du kör in i istället för att kanoterna fortsätter framåt över taket.
För säkerhet skull borde alla kajaker över 12 kg förbjudas.
 
Eller så borde det förbjudas!
Om det är så att kanoten inte sitter fast, t.ex. om du kör på någon bakifrån. Om då främre tampen fungerar kommer den styra ner kanoten i bakrutan på bilen du kör in i istället för att kanoterna fortsätter framåt över taket.
För säkerhet skull borde alla kajaker över 12 kg förbjudas.

Det beror helt på hur du säkrar.
Säkringen som ska hindra rörelse framåt ska naturligtvis vara så horisontell som möjligt, om man saknar stöd neråt.
Sätter man en tamp mellan fören och, säg, extraljusen kommer lasten, precis som du säger, dras nedåt vi glidning, vilket inte är bra.
Fäster man mellan fören (jag tar kajaken på bilden i inlägg #13 som exempel) och det främre takräcket får man en liten nedåtvinkel och en viss kraft nedåt.
Fäster man mellan fören och det främre spännbandet (ovanpå kajaken) blir det helt horisontellt.

Kajaken i inlägg #13 har ju en kant vid sittbrunnen som fungerar som spärr mot glidning framåt, varpå man inte behöver något annat än de två spännband som redan är där.
Om man istället tänker sig samma kajak fast utan den kanten, då är det inget som hindrar framåtglidning om spännbanden släpper det minsta, varpå man bör säkra även framåt.


Man bör ställa sig frågan vad som händer om spännbanden släpper något (vilket inte är allt för ovanligt).
Sen väljer man säkringsmetod.
Sen ska man alltid känna/efterspänna när man kört några minuter.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips