kajak på småbil

Avståndet mellan kajakräcken på min bil är inte så stort, men det har fungerat bra att köra två 530 långa kajaker...
 

Bilagor

  • 003.jpg
    003.jpg
    60.2 KB · Visningar: 2,163

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det jag markerat borde vara lagkrav, du vill INTE att din kajak ska förvandlas till en livsfarlig projektil om räcken-spännband havererar eller mötande tångtradare får kajaken att bli lågt friflygande.

Eller så borde det förbjudas!
Om det är så att kanoten inte sitter fast, t.ex. om du kör på någon bakifrån. Om då främre tampen fungerar kommer den styra ner kanoten i bakrutan på bilen du kör in i istället för att kanoterna fortsätter framåt över taket.
För säkerhet skull borde alla kajaker över 12 kg förbjudas.
 
Eller så borde det förbjudas!
Om det är så att kanoten inte sitter fast, t.ex. om du kör på någon bakifrån. Om då främre tampen fungerar kommer den styra ner kanoten i bakrutan på bilen du kör in i istället för att kanoterna fortsätter framåt över taket.
För säkerhet skull borde alla kajaker över 12 kg förbjudas.

Det beror helt på hur du säkrar.
Säkringen som ska hindra rörelse framåt ska naturligtvis vara så horisontell som möjligt, om man saknar stöd neråt.
Sätter man en tamp mellan fören och, säg, extraljusen kommer lasten, precis som du säger, dras nedåt vi glidning, vilket inte är bra.
Fäster man mellan fören (jag tar kajaken på bilden i inlägg #13 som exempel) och det främre takräcket får man en liten nedåtvinkel och en viss kraft nedåt.
Fäster man mellan fören och det främre spännbandet (ovanpå kajaken) blir det helt horisontellt.

Kajaken i inlägg #13 har ju en kant vid sittbrunnen som fungerar som spärr mot glidning framåt, varpå man inte behöver något annat än de två spännband som redan är där.
Om man istället tänker sig samma kajak fast utan den kanten, då är det inget som hindrar framåtglidning om spännbanden släpper det minsta, varpå man bör säkra även framåt.


Man bör ställa sig frågan vad som händer om spännbanden släpper något (vilket inte är allt för ovanligt).
Sen väljer man säkringsmetod.
Sen ska man alltid känna/efterspänna när man kört några minuter.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips