Eller så borde det förbjudas!
Om det är så att kanoten inte sitter fast, t.ex. om du kör på någon bakifrån. Om då främre tampen fungerar kommer den styra ner kanoten i bakrutan på bilen du kör in i istället för att kanoterna fortsätter framåt över taket.
För säkerhet skull borde alla kajaker över 12 kg förbjudas.
Det beror helt på hur du säkrar.
Säkringen som ska hindra rörelse framåt ska naturligtvis vara så horisontell som möjligt, om man saknar stöd neråt.
Sätter man en tamp mellan fören och, säg, extraljusen kommer lasten, precis som du säger, dras nedåt vi glidning, vilket inte är bra.
Fäster man mellan fören (jag tar kajaken på bilden i inlägg #13 som exempel) och det främre takräcket får man en liten nedåtvinkel och en viss kraft nedåt.
Fäster man mellan fören och det främre spännbandet (ovanpå kajaken) blir det helt horisontellt.
Kajaken i inlägg #13 har ju en kant vid sittbrunnen som fungerar som spärr mot glidning framåt, varpå man inte behöver något annat än de två spännband som redan är där.
Om man istället tänker sig samma kajak fast utan den kanten, då är det inget som hindrar framåtglidning om spännbanden släpper det minsta, varpå man bör säkra även framåt.
Man bör ställa sig frågan vad som händer om spännbanden släpper något (vilket inte är allt för ovanligt).
Sen väljer man säkringsmetod.
Sen ska man alltid känna/efterspänna när man kört några minuter.