kajak för stora personer?

Kajakklubben jag är med i funderar på att utöka beståndet med en havskajak för riktigt stora paddlare. En kajak som passar för en paddlare med följande attribut: > 90kg, lång och lite ovig (dvs stor sittbrun).

Då kajaken även är tänkt att användas för uthyrning så får den gärna vara lite extra tålig. Gärna med lättjusterat roder för de flesta efterfrågar detta och gärna inte allt för dyr.

Vad har ni för tips?

/Patrik

tango; sa:
En kajak som passar för en paddlare med följande attribut: > 90kg, lång och lite ovig (dvs stor sittbrun).

Vad har ni för tips?

/Patrik

Prijon Kodiak, Sea Lion Fastnet, Svima Enterprise, Hasle Expedition, Avalon Elaine, VKV SEagull Ocean (dyr), Valley Aquila (dyr).

Föreslår

Lill-Klas
(198cm/103kg)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
VKV/Reval

Tjena Patrik
Jag är 192 o 100+ kg så jag räknas väl till stora paddlare. Jag trivs jäkligt bra med de VKV kajaker jag har paddlat (Elite och Lisa). En annan enligt mig mycket trevkig kajak är den estländska Reval. Den har dock en betydligt mindre sittbrunnsöppning som kan vara lite trixig för större/ovana paddlare men den har en klar prisfördel gentemot VKV kajakerna.
mvh
Johan

Jag är själv lite småsugen på Kodiak, jag tycker den verkar väldigt trevlig (utan att för den skull ha provpaddlat).

Jag undrar dock hur väl man kan knö in en 190 cm lång, 110+ kg stor luns i sittbrunnen. Dessutom har jag ganska väl tilltagna båtar till fötter - storlek 47. Funkar det, eller måste man riva ut roderpedalerna ;) ?
Är det svårt att få plats med ben och fötter?

Kodiak

Vi har en Kodiak i främjandet vänersborg och där får även den som lever på stor fot plats. Dessutom är den skapligt lättdriven.

Just nu står mitt önskeval mellan Prijon Kodiak och Reval Arctic.

Tyvärr har Reval:en 10 centimeter kortare sittbrunn, men samma bredd som Kodiaken.

Revalen har daglucka/fikalucka, vilket jag tror är extremt användbart för dryck/fika/kamera/telefon osv. Dessutom är balten (Reval) snyggare :)

Trapper Arkö

Är själv 192cm,92kg,storlek 46 i skor och kan rekommendera Trapper Arkö. En gammal konstruktion utan skott. Prisvärd och kan inte tänka mig att någon inte skulle få plats.Med Luftsäckar eller vanlig packning så tar man ned volymen som skulle fyllas med vatten vid kapsejsning.Har paddlat Kodiaken som var helt klart trevlig med en fantasisk sittkomfort,dock blev vinklingen med fötterna mot pedalerna aldrig bra.
Gammal är äldst. Eller mvh Johan

Jag är 189cm och väger 107kg, är ganska oerfaren paddlare, testade för ett par veckor sedan en Prijon Touryak och en Prijon Kodiak.
Jag fick bra plats i båda modellerna, Kodiaken tyckte jag var betydligt mer lättpaddlad än Touryaken som kändes lite som ett fartyg.
Båda är gjorda i polyeten så dom är ju ganska hållbara, det är ju en fördel om dom ska vara till uthyrning.

/Patrik

Tackar för tipsen. Får se om pegnarna räcker till en VKV av större modell. Klubben har en informell policy att ha kajaker av olika sort för att de som ännu inte köpt egen kajak ska kunna prova olika innan köp. Prijon har vi redan 4 olika, catalina, seyak, kodiak och barracuda men även kodiaken uppelver vi som för liten åt våra allra största paddlare så touryak är kanske ett alternativ. Klubben har också en reval som har några år på nacken (ej nyckelhålssittbrunn utan vanlig oval) och även denna är stor men vi säker som sagt kajakernas XXL, både på bredden och avseende sittbrunnsöppning. Reval vinner ju på privärdhet i alla fall.

Vi ska fundera vidare och tack för era synpunkter!

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips