Kängor??

Jag vill köpa nya kängor med bra passform för ett par relativt breda fötter (dammodeller tenderar att vara ganska smala). Har hört att import av Meindl-kängor från Tyskland är billigare. Har någon tips på bra kängor som ska fungera för 10-dagars vandringar såväl som till vardags.
 
Gillar ej

Jag har ett par Meindel Island Lady. Jag gillar inte alls dem, de är för hårda och stumma för att ha till vardags tycker jag. De passar måhända bättre till stenig terräng och tung packning än till raska promenader på asfalt och stigar. Skall tillägga att jag haft dem i tre år och förra vintern och denna varje dag så de är ju ingångna ordentligt. Kanske någon vill shoppa dem av mig? ;)

A
 
Meindel brukar vara relativt smala fram i foten åtminstone vad avser herrmodeller. Lundahags och Jörn passar mina breda fötter fint.
 
Milia; sa:
...fungera för 10-dagars vandringar...

För längre vanmdringar bör du definitivt ha skalkängor och inte fodrade membrankängor. Om du bortser från alla andra fördelar som finns med skalkängor så är ändå den springande punkten att när man väl blöter ner sig (kan vara så att man trampar i för djup blöta eller annat missöde) så tar det ibland flera dygn innan forade kängor torkar, skalkängor är det bara byta till torra stumpor, torka ut med handuk eller liknande på insidan och börja gå igen.
 
Hanwag

Testade meindl och hanwagkängor idag, det lutar åt hanwag, men kan man köpa dessa billigt på nätet?
 
Svårt att kombinera

Jaaa!! Äntligen får jag prata kängor igen!

Tycker själv att det verkar svårt att hitta kängor som lämpar sej lika bra under veckolånga fjällvandringar som i storstan/vardagslivet. Membranjackor och fleecetröjor har sina förtjänster i bägge sammanhangen men just kängor känns väldigt miljöspecifika (Även om jag i brist på vattentäta lågskor gått på Söderstadion i mina höga Lundhags mer än en gång)

Se gärna mina (och andras) inlägg i följande trådar

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41393

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37022
 
Re: Svårt att kombinera

Nordbjörn; sa:
Jaaa!! Äntligen får jag prata kängor igen!

Tycker själv att det verkar svårt att hitta kängor som lämpar sej lika bra under veckolånga fjällvandringar som i storstan/vardagslivet. Membranjackor och fleecetröjor har sina förtjänster i bägge sammanhangen men just kängor känns väldigt miljöspecifika (Även om jag i brist på vattentäta lågskor gått på Söderstadion i mina höga Lundhags mer än en gång)

Se gärna mina (och andras) inlägg i följande trådar

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41393

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37022

Inget fel med att ha lundhagare på stan när det är sådant väder, jag kör på det nästan dagligen.
Enda nackdelen är att man sliter ut sina kängor fortare.
Jag har snört mina scout så löst att jag bara kliver i dem och ofta kan det gå en månad innan jag behöver knyta dem hårdare av någon anledning, om man har starka fotleder behöver man sällan stödet av en hårt knuten känga och om man inte skämmer bort sig med stödet får man starka fotleder, och sen när det verkligen frestar på så kan man lätt snöra till skiten.

Och angående stövlar så är det bättre ur vattenaspekten, dock är de inte lika stadiga. Jag vandrar ömsom i stövlar ömsom i kängor och inte sällan i "jympadojjor", allt beroende på väder årstid och planerad teräng.
(det senare bara i brist på lämplig modell halvskor/halvsandaler, ex. keen)
 
Meindl Borneo!

Har själv ett par Meindl Borneo, helt suveräna! Dom är en av få modeller som går att hitta idag utan Gore-Tex. Har aldrig fattat grejen med att ha Gore-Tex i kängor. det enda det bidrar med är att göra skon stelare och sämre följsamhet! Har själv en annan modell Meindl med Gore-Tex och dom får i princip stå i undangömda. Skinn ska det vara rakt igenom, har haft mina Borneo i 5-6 år och dom blir bara skönare och skönare för varje år. Har dom till allt möjligt, från jakt i svenska skogar till vandring i anderna.

Mvh Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.