Kängor med bra grepp?

En annan sul-faktor är åldersbeständighet. Om man inte sliter ut sina sulor utan låter dem åldras i garderoeben eller garaget (tror de mår bättre av att vila svalt) så kan de ändå åldras. Mer än en i FM har drababts av sulor på någon batch av M/90-kängor vars sulor föll sönder i smulor efter ett antal års lagring. För mig har det hänt med finskor som inte användes så ofta.
Vet inte vad vibram och andra tillverkar lovar, om de lovar något.
Men är man flitig användare av sina kängor så sliter man kanske ut dem innan de smulas sönder. Men det går att göra åldersbeständiga sulor också, min grönskaftade Lundhags Alaska närmar sig 40 år med orginalsula - nu används de sällan men de finns kvar för vissa turer och sulan är fortfarande ok.

/Patrik
Hej Patrik, du har helt rätt i att detta fenomen kan förekomma pà gamla sulor efter en 6-7 âr, särskilt om skorna använts sällan (eller ens aldrig) och förvarats i sin lâda i garderoben mesta av tiden.. är det dessutom i en miljö med hög luftfuktiget ökar risken ytterligare.

Dock, detta fenomen, som är en kemisk process som heter Hidrolys, drabbar enbart sulor och/eller mellansulor tillverkade av vissa typer av Polyuretan (PU).

Gummi eller EVA drabbas INTE av Hidrolys. Däremot kan en gummisula typ Vibram eller liknande drabbas OM mellansulan är gjord av PU.. dvs det är inte gummisulan i sig som drabbas, men är den fäst mot skon med en mellansula av PU, och denna mellansula drabbas av Hidrolys (smulas sönder), sâ lossnar naturligtvis hela sulan frân skon, nâgot som, beroende pà aktivitet, kan vara allt frân irriterande till direkt livsfarligt.

Har man skor/kängor med sula och/eller mellansula gjord av PU bör man därför kolla denna noga innan man beger sig ut pà äventyr när skon börjar fâ nâgra âr pà nacken.
 
Valet av modell, mönster på sula etc. är underordnat sulans tillverkare. Idag är det populärt med sulor tillverkade av olika däckföretag som Continental exempelvis. Detta är inget att satsa på utan mest en trend. (Det är stor skillnad på en vandrande människa och en rullande bil.) Om man ska vara krass så är det bara Vibram som lyckats att skapa grova sulor för tuff terräng med riktigt bra fäste.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Valet av modell, mönster på sula etc. är underordnat sulans tillverkare. Idag är det populärt med sulor tillverkade av olika däckföretag som Continental exempelvis. Detta är inget att satsa på utan mest en trend. (Det är stor skillnad på en vandrande människa och en rullande bil.) Om man ska vara krass så är det bara Vibram som lyckats att skapa grova sulor för tuff terräng med riktigt bra fäste.
Man kan nog inte generalisera ang detta. I Continentals fall har de gjort gummisulor sedan ett hundratal âr tillbaka i tiden, dvs i princip har de mer erfarenhet än Vibram inom detta gebiet. https://www.continental-tires.com/se/sv/b2c/stories/rubber-shoe-soles-made-by-continental/

Ang. andra varumärken frân däckbranchen finns exempel pà att sulor frân dessa inte tillverkas eller deignas av dem, utan det är sultillverkare/specialister som betalar licenspengar till däcktillverkaren i frâga för att fâ använda deras varumärke pâ sina sulor.

Dvs, man bör inte automatiskt dissa en sula för att den marknadsförs med en dâcktillverkares varumärke, eller för att den inte kommer frân Vibram.
 
Sedan jag insåg att en känga är gammal efter ca 5 år att gå i fjällen med i alla väder och underlag och sliter ut sulan hemma på träningsturer eller på vintern vid kallt ,har jag ej rammlat omkull pga kängorna.
 
Man kan nog inte generalisera ang detta. I Continentals fall har de gjort gummisulor sedan ett hundratal âr tillbaka i tiden, dvs i princip har de mer erfarenhet än Vibram inom detta gebiet. https://www.continental-tires.com/se/sv/b2c/stories/rubber-shoe-soles-made-by-continental/

Ang. andra varumärken frân däckbranchen finns exempel pà att sulor frân dessa inte tillverkas eller deignas av dem, utan det är sultillverkare/specialister som betalar licenspengar till däcktillverkaren i frâga för att fâ använda deras varumärke pâ sina sulor.

Dvs, man bör inte automatiskt dissa en sula för att den marknadsförs med en dâcktillverkares varumärke, eller för att den inte kommer frân Vibram.
Precis, detta är alltså inga generaliseraringar utan egen erfarenhet. Har köpt tre par vandringskängor/traillöpningsskor med sulor från diverse däcktillverkare. Dyra skor med väldigt hala sulor. Däremot fungerar mina Vibramsulor på de flesta underlag sommar som vinter.
 
Precis, detta är alltså inga generaliseraringar utan egen erfarenhet. Har köpt tre par vandringskängor/traillöpningsskor med sulor från diverse däcktillverkare. Dyra skor med väldigt hala sulor. Däremot fungerar mina Vibramsulor på de flesta underlag sommar som vinter.
Vibram har väl olika sulor till olika underlag.
Vibram
Men det är väl mjukare gummi som är bäst vid halka.
Nackdelen är att de inte håller lika länge.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips