Kängor för lumpen

Ett Jägartips!

Använd Plastpåse i kängorna, Voilà, vattentäta kängor! Så gjorde man på fjs, för hundra år sedan.

P.S.

Använd aldrig skoprodukter med Silikon i, det är inte nyttigt för läderprodukter...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Använd Plastpåse i kängorna, Voilà, vattentäta kängor! Så gjorde man på fjs, för hundra år sedan.

P.S.

Använd aldrig skoprodukter med Silikon i, det är inte nyttigt för läderprodukter...

Du får inte vattentäta kängor på det viset! Däremot får du vattentäta fötter som blir väldigt fuktiga.
Detta system är bara något jag rekommenderar vintertid.
//Peter

Alla täta kängor blir för varma på sommaren tycker jag. Därför går jag numera i lågskor på sommaren. Inga skavsår, glada fötter. Blir det riktigt kallt får man komplettera med torrstrumpor. Att Gore-tex andas må vara sant, men inte är det mycket.

Alla trivs dock inte med detta system, men tycker man att fötterna lätt blir svettiga och varma kan det vara värt ett försök. För mig var det en riktig befrielse. Visst blir fötterna kalla ibland efter vad, men de värms snart upp igen när man kommer igång och går. Det låter helt galet, men det funkar för många.
Bra tips. Eftersom jag är mest aktiv vår/sommar/höst så får det nog bli ett par skor modell lite högre. :)

Hittills tycker jag det funkat fint både lite senare vår, 23 maj och tidig höst 25 september. På sista vårturen regnade det konstant i tre dagar och var blött som attan.Det är ungefär när temperaturen börjar dra mot nollan , ca 5c, längre tid som det börjar bli kyligt. Då får man dra på torrsockorna. Vatten är inte problemet. Jag går mest utanför leder och det blir mycket vad. Konceptet är beroende av att man rör sig för det mesta, så kanske är tipset lite fel i lumpen-tråden ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips