Kängor för lumpen

Jag gör lumpen som jägare och funderar på att köpa nya kängor (försvarets är helkass) och undrar vilka man skall köpa. Vad jag har förståt så är Meindl otroligt sköna men att Lundhags är mer stryktåliga. Så finns det några gammla jägar veteraner eller andra som kan ge några råd så vore det väldigt snällt.
 
Ännu ett Jägartips

Skaffa Meindl goretex kängor.Det var den vattentäta funktionen som jag ville åt.Lundhags är ju inte vattentäta så då kan man lika gärna ha m-90.

Mvh Magnus
 
Dr Martens

När jag gjorde lumpen på 80-talet fick jag tillstånd att ha mina 14håls Dr Martens. 14hål gjorde av och påtagning lite långsam, men det var en underbar känga, höll för allt! Numera har jag skurit ner dem till strax över ankelnivå, och de är fortfarande en trotjänare i terrängen! Så ett par lågskaftade DrMartens fungerar utmärkt i lumpen!
 
Jörnkängan

Pröva Jörnkängan i sommarmodell. Den har cellgummifot som Lundhagarna men har bättre stötdämpning och lägre pris. Kvaliten är lika hög eller högre. Finns i två modeller, med traditionell näbb som funkar bra med försvarets skidbindningar, och i en nyare vandringsmodell. Om du gör lumpen på K4 kommer du att använda deras vintermodell Jörnkängan AntiFrys :).

/J.
 

Guest

Gäst
Lundhags militär

fanns det något som hette förr. Ca tre veckor efter inryckning skaffade jag ett par sådana. De fungerade utmärkt för mig då de är totalt vattentäta om man smörjer ordentligt. Vattentätheten var viktig för mig då jag gjorde jägartjänst i kustmiljö. De var mycket slitstarka och vattentätheten sitter inte i något känsligt membran. Mycket fältmässigt. Se till att skaffa två par av Lundhags filtinnersulor och Lundhags nygammal lädersmörjning. Kronans vaxfett är komplett värdelöst, tyvärr. Försök heller inte att smörja med vapenfett. Det är inte bra för skorna. Många marscher med tung packning gjorde att jag på 15 månader slet sulorna nästan helt blanka. Då var de också extremt sköna och fortfarande totalt vattentäta. En nackdel dock: Om man glömmer skorna över natten i 30 minusgrader eller kallare är de nästan omöjliga att ta på sig. Tro mig, tre veckor i november utomhus i skärgården med ett par läckande goretexskor är ingen höjdare...
 
Lundhags

Jag gjorde lumpen som jägare på K3 för tio år sedan. På den tiden fick vi inga M90-kängor, utan ett par gamla läderkängor för kasernbruk och ett par gamla intorkade gummikängor (cellgummi/läder, precis som Lundhags fast sämre) för fältbruk. Vi blev rekommenderade att skaffa egna fältkängor, och många av oss skaffade Lundhags. Jag köpte ett par Lundhags Alaska som jag hade under hela resten av lumpartiden. De fungerade bra som allroundkänga. Speciellt bra var det höga skaftet när man hamnade i blöt terräng. Under långa mascher på hårt underlag kunde man dock önska sig lite mer stötdämpning.

Lumpartiden slet hårt på kängorna, men efter lite reparationer använder jag dem faktiskt fortfarande. Detta visar på Lundhagskängors livslängd.

Peter
 
Stötdämpning

Hur är stötdämpningen på Lundhags kängor i allmänhet?
Har deras nya känga (Professional 2000) bättre stötdämpning än de andra Lundhags kängorna?
 
Extrakängor!

Jörnkängan rekommenderars och ävenså Lundhags! En livslängsd på 21 dygn anser man att militär utrustning har i fält-krig, dvs utan vård! Civila kängor håller knappast längre!
90 kängan är lika lite som någon annan känga bäst för allt, alla klasser, den är en kompromiss. Eftersom sulan är vulkad till ovanlädret så tål den höga temperaturer dåligt. Men det är inget problem en svensk vinter i skärgården, på fjället eller i skogen.
Lätthet är viktigt, torkbarhet i fält är ävenså det livsviktigt, rätt skosmörja är mycket viktigt,
Vaxfett och bostons vax är inte det bästa. Eskimåfett, läderfett mm är betydligt bättre som grundsmörjning, när skon är väl rengjord och fuktig. När du fått bort överflödigt och det sugits in över natten och helst längre, skall du ha på ett bra vax, Kiwi neutral eller neutral Parade Gloss är oslagbara enligt mig. Ytan kall vara jämt belagd och blank, föga fältmässigt!
Att bära extrakängor tror jag knappast på annars än vid långa marscher då fötterna sväller extremt. Själv har jag burit på gummistövlar för att ha något torrt fodral till fötterna när kängorna inte kan hållas torra och torktiden blir lång (ett i fältmässiga förhållanden vanligt tillstånd).
Vissa jägarförband har delat ut civila bra kängor. Proffs runt om i världen förlitar sig på bra civila kängor som Jörn och Lundhags bl a. Proffs har sällan helt fel.
Undvik membranskor, fodrade, extremt styva! Lägg gärna i en bra civil ula med svikt i det underlättar mycket. Ha dubbla uppsättningar innersulor! Lär dig torka med varma stenar, på avgasrör mm vid varje tillfälle, bränn aldrig dina skor!

Lycka till!
 
Lundhags, jepp.

Själv gillar jag 90-kängan, men för tyngre fältbruk är den inte klockren, nej.

Jag skulle också rekommendera Lundhags framför GT-kängor. Ta en titt på Lundhags Professional.
Jag ska inte helt dissa Meindl eftersom jag har yrkesofficerkompisar som är helnöjda med sina.
Tips: få en läkare att intyga att du riskerar hälseneinflammation av 90-kängorna så har du chans att få stödpengar för nya kängor. Så var det förr i alla fall, på den tiden vi hade ett försvar. :)

En stor fördel med cellgummikänga framför GT-fodrad nubuck är att de har färre "fastsittande" lager. En GT-känga består av ytterläder, membran, vaddering, innerfoder. Alla dessa lager måste torka, inget kan tas ut att torka och membranet sitter ivägen för fukttransporten. En Lundhagskänga har två fasta lager: ytterläder, innerläder (Professional har neoprenvaddering i skaftet som inte suger åt sig fukt). Vaddering står du ju själv för i form av tjocka strumpor som du kan ta ut och torka. Men detta betyder också att du nästan MÅSTE ha tjocka strumpor för komfortens skull.

Eftersom foten är klädd med cellgummi är den helt vattentät och enormt slitstark. Den gör skon mindre inställsam, men om du går in den som man skall sitter den som en "rsv i tornkransen":
Häll i ett par deciliter ljummet vatten och skvalpa runt. Häll ut, sätt på dig kängan och två par strumpor. Gå ett par mil. Kängan är nu en del av dig.
 
Meindl är bäst

Skaffa Meindl! Meindl används av befäl på de flesta jägarförbanden.Särskilt på K4 där jag gjorde lumpen används meindl av både värnpliktiga och officerare.
MVH Magnus
 
Gt socka till m90

De flesta som klagar på kungens kängor anmärker på vattentätheten. Detta kan avhjälpas med en innersko i gore tex. Denna lösning tilltalar mig då det är mer fältmässigt än meindl som inte går att få torra i fält. Nu kan man istället plocka isär alla lagren och torka dem. Dessutom är det aldrig problem att byta kängorna om de skulle gå sönder (vilket ju händer). Lösningen är dessutom billig i jämförelse med köp av kängor. Detta funkar under jägar gu!

Annars kan jag rekomendera Jörn M96.
 
Vadå M/90 inte vattentät?

M/90:s vattentäthet beror på hur man sköter dem

När jag gjorde lumpen som brigadspanare (en hel del långa promenader med en hel del prylar i utflyktssäcken) fick jag ett tips från min kusin som varit fallskärmsjägare. Det funkade ypperligt.

*) Ta ur sulor och snören.

*) Borsta rent.

*) Ställ kängorna i tvättrännan och DRÄNK dem i det varmaste vatten du får ur kranen. Fyll dem invändigt och låt det spola igenom länge, en kvart eller så.

*) Häll ur vattnet. Smörj in HELA kängan NOGA - missa inga vrår under plösen :) - utvändigt med RIKLIGT med fett. Ta inte bort något fett. Det är meningen att det ska finnas ett överflöd just nu.

*) Fyll kängorna med tidningspapper och ställ dem att torka.

*) Byt till torra tidningspapper ganska ofta. I början blir det genomsurt efter bara ett par timmar. Allt som allt så tar det väl några dygn för kängorna att torka helt och hållet i rumstemperatur.

Medan det varma, mjuka och smidiga lädret torkar så suger det in så mycket fett det bara orkar genom de öppna porerna och sedan stannar det där som en effektiv fuktspärr! Snacka om impregnering...

*) Ta bort ev. kvarvarande fett om det behövs och sköt därefter som vanligt.

Så här gjorde jag med mina sprillans nya M/90 vinterkängor i början på vintern och därefter var vattentätheten perfekt hela säsongen! Trots att jag plumsade i en hel del vattenpölar så tog de aldrig in något vatten utan den enda fukt som någonsin var däri kom från mina arma apostlahästar som svettades under sin börda!

Samma sak borde väl funka på M/90 sommarkänga? Vad jag förstår så är det väl samma känga fast sommarvarianten har något tunnare sula...

Tjingeling! //Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobzzon inför lumpen, kängor Kläder 31
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...