Kängor eller trailskor?

Då är du definitivt en sektmedlem eftersom du (förmodligen) lättat din packning för att orka med kamerautrustningen. En av orsakerna till lättpackning är ju att man skall kunna få med sig sånt som man verkligen vill (eller behöver) ha med sig. Välkommen till samfundet! :)

Nja. Inte riktigt. Vill att tältet tål ett och annat. Jag vill gärna ha liggunderlag som är lika långa som mig (men har inget emot mumieformade liggunderlag) och inte är alltför ömtåliga. Att bära något hekto extra för att få en sovsäck som håller mig varm varje natt, inte bara de flesta, är helt klart värt det. Ryggsäcken ska ha ett bra bärsystem.
Men jag har blivit bättre än när jag var student. Då ville jag att så mycket som möjligt skulle kunna användas både på vinterturer och sommarturer (sovsäck var ett av undantagen).
 
Nja. Inte riktigt. Vill att tältet tål ett och annat. Jag vill gärna ha liggunderlag som är lika långa som mig (men har inget emot mumieformade liggunderlag) och inte är alltför ömtåliga. Att bära något hekto extra för att få en sovsäck som håller mig varm varje natt, inte bara de flesta, är helt klart värt det. Ryggsäcken ska ha ett bra bärsystem.
Men jag har blivit bättre än när jag var student. Då ville jag att så mycket som möjligt skulle kunna användas både på vinterturer och sommarturer (sovsäck var ett av undantagen).
Det är inte så att en lättpackare har det lättaste av allting som du tycks tro. Man har det lättaste (man har råd med) som har full funktion i den/de situation(er) man kommer att befinna sig i. Eftersom vi alla är olika när det gäller värme, mat, rädsla för olycksfall etc så är det du själv som avgör vad som är full funktion . (Skulle jag pruta på alla mina behov/krav bara för att minska vikten så skulle jag inte ha en pinal utöver kläderna på kroppen med mig.)
 
Jag går oftast och hellst i tunna swimrun-skor i fjällen eller skogen. Hur märkligt det än låter så passar det mig helt perfekt och jag får inga problem med fötterna, trots tunna sulor och tyg, tung ryggsäck och 15-20kms dagsetapp.

Ibland dyker ju åsikten upp att man bör ha kraftigare skor eller kängor för att slippa (skär)skador i stenig terräng. Det har jag alltid viftat bort med ”det är väl bara att se upp var man sätter fötterna så är inte det något problem”.

Men i helgen så fick jag mig en tankeställare.....

Jag var ute på en svamppromenad i Tyresta-skogarna. Eftersom det var kyligt i luften och jag sällan går fort eller aktivt när jag plockar svamp så tog jag ett par rejälare Haglöfs vandringsskor i läder istället eftersom jag annars nog skulle frysa om fötterna. Stod mitt bland kantarellerna, såg någ riktigt fina någon meter bort, tog ett steg på en liten mosstuva, och kände hur foten sjönk nedåt, följt av en skarp smärta på sidan av foten. Och sen satt jag fast. Riktigt fast. Det gick inte att få loss foten alls, och varje rörelse gjorde rejält ont. Mossan hade växt över två parallella stenar där den ena var formad som en vass klo/egg som nu gick rakt in på sidan av skon/foten. Jag blev på allvar riktigt orolig att jag inte skulle kunna komma loss på egen hand och började fundera på vem man ringer i ett sånt här läge? 112? Tyrestas förvaltare? Jag lyckades dock efter lite smärtsamt vickande få ned skon lite längre ned så att klon släppte taget lite. Då kunde jag sedan snöra av mig skon och få loss foten. Skon fick jag sedan slå bort med en rejäl påk, så hårt satt den fast.

Skon var uppskuren med ett 5cm långt jack genom lädret, lyckligvis inte hela vägen in till foten. Så foten klarad sig med endast klämskador och en rejäl svullnad. Men hade jag haft mina tunna swimrun..... Då hade det nog gått rejält illa, för jag tror att jag hade skurit upp hela foten då. Och det var tre kilometer tillbaka till väg vid det tillfället.

Orsaken till olyckan var så klart min egen ouppmärksamhet. Vandrar jag i stenig terräng så är jag alltid extra uppmärksam på var jag sätter fötterna, men olyckor händer enklare än vad man kan tro har jag precis fått lära mig. Jag kanske inte kommer överge mina svimrunskor riktigt än, men jag kommer definitivt se på mitt skoval med helt andra ögon och kanske blir det en återgång till lite rejälare skodon till nästa sommars vandringar...

Men det positiva i kråksången är att jag trots missödet ändå kom hem med 2 liter gula kantareller och 10 liter trattisar 😃
 
Tanken på trailskor har varit med mig ända sen i våras.
De potentiella fördelarna lockar så pass mycket att jag måste testa.

Det lasse beskriver ovan är dock en utav sakerna som jag känner litet oro över.
Är det någon som har testat dessa gaiters?
De har en inbyggd vaddering över fotknölarna, vilket ger ett visst skydd mot stötar och skärskador.
 
Nu har även jag testat detta, och jag blev inte besviken.

7 dagar i Sarek.
Första dagen från Tarraluoppal bjöd på temperatur strax över nollan, ordentlig vind, regn, snöblandat regn och snö. Det var kallt i bara nylonstrumpor, men inte så att det var ett problem. Efter ett par tre timmar gjorde vi ett par vad. Efter det blev det obekvämt kallt om fötterna. Det var lunchdags och i samband med det bytte jag till ullstrumpa och sealskinz. Sen var det varmt och gott om fötterna igen.
Ullstrumpa och sealskinz användes ytterligare en gång när vi satt och väntade ut vädret på observatorieplatån och var allmänt nedkylda. Behöll dessa på i en timme under nedstigningen men bytte sedan tillbaka till nylonstrumpor.

I övrigt gick jag enbart i dubbla 60D nylonstrumpor och upplevde aldrig att fötterna var kalla. Snarare var det skönt med svalkande vatten kring foten. Efter ett långt besvärligt vad över Luohttojåhkå var fötterna känslolösa, men det tog inte mer än en kvart för dem att bli varma igen.
De fem första dagarna var jag konstant blöt om fötterna. De två sista dagarna var det torrt i markerna, och mot slutet av en lång och varm dagsetapp, halvvägs på motorvägen över pårekslätten, valde jag faktiskt att doppa fötterna i en bäck. Det botade en begynnande brännande känsla under främre trampdynan.

Fötterna blev inte så russinlika som jag förväntat mig. På grund av det dåliga vädret tog jag bara av mig skorna för fotluftning en gång på hela turen. Trots detta var fötterna i gott skick. Kanske berodde det på att jag smörjde fötterna med fotkräm 1-2 gånger per kväll, och ibland även på morgonen.

Noll (0) skav eller blåsor. Inte ömt någonstans.
Jag har förvisso sällan problem med skav och fryser inte heller så lätt om fötterna.

Använde ett par Inov-8 x-talon 255.
Inga exponerade sömmar så jag tippade på att de skulle hålla bra. De gjorde de också. Knappt slitna alls.
Tillverkade i ganska grov nylon. Nog täta för att hålla ute skräp, men ändå dränerande. Håller inget vatten, men torkar gör de inte i första taget.
Relativt tunn och icke-styv sula. Väldigt spetsiga stenar ville man hålla borta från hålfoten. I övrigt uppskattade jag markkontakten från den tunna sulan. Greppet var suveränt på allt utom blöta, flata och lavbevuxna block och stenar.


Till dessa hade jag ett par damasker av modellen salomon trail gaiters high för att hålla skräp ute. Även dessa visade sig vara väldigt slitstarka. Töjde sig dock vid blött väder, så en storlek nedåt rekommenderas.


Så efter att ha testat detta koncept i alla möjliga väder och all möjlig terräng (från blöta dalbottnar till utmanande blockfält) har jag mycket svårt att tro att jag återgår till kängorna.


Det var en otrolig frihet att slippa bry sig om att hålla fötterna torra. Inga stopp för att byta om för vad, inget onödigt letande efter vadplatser, inga onödiga stopp för att byta strumpor.
 
Intressant, jag kommer att testa trailskor.
Gillar Salomons breda varianter, gick hela Kungsleden -21 i ett par X ULTRA 4 MID WIDE GORE-TEX.
Inte ett skavsår, inte en blåsa över 45 mil!
Dock håller de inte för långvarig blöta, men funkar utmärkt att gå i iaf. Torkar ju dock långsamt och inte helt idealiskt då att sätta fötterna i kalla och fuktiga kängor dagen efter.
Nästa år blir det troligtvis mer utanför lederna = vad och då lockar tanken med trailskor och att bara kunna kliva på.
Jag ska testa kombinationen med typ sealskinz strumpor och trailskor.

Jag har beställt ett par Salomon XA ROGG 2 i icke GTX variant då de är bredare. Har även kikat på XA PRO 3D v8 WIDE som nämnts i tråden, men dessa finns inte att få tag på just nu.

Har någon tips på andra märken som passar bredare fötter?
 
Kängor/skor ber på teräng och packning låga kraftiga skor typ Garmont dragontile under 15 kg och halvhöga typ Marmot gtx mef fomskum i skaft ok 30kg+
Men skalkängor bäst om man har starka vrister och vill anv dessa vid vad tex eller har tält med dålig ventilation så skodon torkar sämre men gtx bra så länge du har torkväder och lägerskor alt foppa tofflor på kvällar vid lägerplats ev bvl strumpor ell tjocka 5l fryspåsar för att minska fukt till insidan av skodon om man svettas mkt vilket jag ej gör i de tempr.som är i tex fjällen.
 
Kängor/skor ber på teräng och packning låga kraftiga skor typ Garmont dragontile under 15 kg och halvhöga typ Marmot gtx mef fomskum i skaft ok 30kg+
Men skalkängor bäst om man har starka vrister och vill anv dessa vid vad tex eller har tält med dålig ventilation så skodon torkar sämre men gtx bra så länge du har torkväder och lägerskor alt foppa tofflor på kvällar vid lägerplats ev bvl strumpor ell tjocka 5l fryspåsar för att minska fukt till insidan av skodon om man svettas mkt vilket jag ej gör i de tempr.som är i tex fjällen.
Det var en lång mening.
 
Standardsvaret på den frågan är Altra. T ex Lone Peak.
Tack, förstår nu, helt plötsligt har jag både ett par Lone Peak och ett par Olympus.
Salomon skorna XA ROGG var för smala för mina fötter trots att de skulle vara bredare.
Altra skorna var ju väldig sköna med deras 'footbox', får se vilket par som får åka med på årets fjälltur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Östregård Finns faan inga kängor nu.. Corona? Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
krille d rea på lundhags kängor Allmänt om friluftsliv 0
JohanLe Vilka kängor? Allmänt om friluftsliv 48
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.