Jörnkängan från Reebot AB

Jag letade efter en återförsäljare av Jörnkängan och upptäckte att en skomakare som heter Reboot AB har börjat tillverka Järnkängor.

Är det någon som har haft möjlighet att klämma och känna på ett par kängor från Reboot, är det exakt samma som Jörn från Jörn?
Är det någon som känner till Reboot AB sedan innan?
OT:
Järnkängor, är det sådana som tungdykare har på fötterna?
Felstavning som blev lite rolig, själv har jag råkat skriva att jag är eldig pfredag och menat ledig på fredag. :cool:
Åter till ämnet , som var jörnkängor

/Patrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag *tror* det handlar om att några entusiaster kunnat köpa utrustningen för att fortsätta tillverka sommarkängan. Jag hoppas det bär sig och att kvaliteten blir likvärdig. I så fall är det en fantastisk insats.

Tyckte jag också på -70 talet om Lundhags alaska som liknar denna.
Men pröva Alfa och Crispi så får du en annan uppfattning med formskum och membram ,visserligen får man ta av vid djupa vad och sätta på Crogs el dyligt men skulle Aldrig fundera på dessa gamla typer av kängor mer om man går i kuperad bergig terräng som tex Jotunheimen som jag gör nu eller runt keb tex.

I Norge har man uppfunnit att man kan ha broar över större vattendrag men de tycker en del är ingrepp i naturen men fler kommer hem från vandringarna speciellt tidigt på våren med smält vatten från Glaciärer.(jag har vandrat tex i Sarek med vatten till midjan med stenar stora som fotbollar som kommer farande i vattnet det är inget för mig nu.)

Jag har kängor och pjäxor från Alfa, Crispi, Meindl, Lundhags och Jörnkängan.

Alla är bra på sitt sätt. De passar bra till lite olika saker. Bristen på formskum och annan textil som drar åt sig vatten i Jörnkängan gör att de är mitt förstahandsval när jag går på längre vandringar. Ska jag bara ut över dagen så blir det oftast Crispi.

Hur som helst är det i mitt tycke bra att Jörnkängan fortsätter tillverkas i Sverige. Jag köpte till ett par i "reserv" fastän mitt första par ännu inte är utslitet (även om jag är inne på andra sulparet).

Jag letade efter en återförsäljare av Jörnkängan och upptäckte att en skomakare som heter Reboot AB har börjat tillverka Järnkängor.

Är det någon som har haft möjlighet att klämma och känna på ett par kängor från Reboot, är det exakt samma som Jörn från Jörn?
Är det någon som känner till Reboot AB sedan innan?
Jag fick hem mina idag. Det kändes rätt redan när jag hämtade ut paketet. Det var lättare än jag väntade mig.
Nu har jag gått runt med dem ett tag i trädgården och det känns bara bra. Gott om plats för tårna. Lagom stora för att få plats med dubbla strumpor om man vill ha det. Plösen är fastsydd hela vägen upp så när jag trampar ned i träsket kommer de va vattentäta hela vägen upp om jag impregnerar dem.
En känga med långa snören och filtsula väger 684 gram.
Jag har inte tidigare ägt någon Jörnkänga, men det är modell M96, Sommarkängan.
Extra bra är ju att Reboot kan reparera dem om något går sönder.

Bilagor

• IMG_9386.jpeg
    IMG_9386.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 83
  • IMG_9387.jpeg
    IMG_9387.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 79
  • IMG_9388.jpeg
    IMG_9388.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 85
  • IMG_9450.jpeg
    IMG_9450.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 82
Senast ändrad:
Jag fick hem mina idag. Det kändes rätt redan när jag hämtade ut paketet. Det var lättare än jag väntade mig.
Nu har jag gått runt med dem ett tag i trädgården och det känns bara bra. Gott om plats för tårna. Lagom stora för att få plats med dubbla strumpor om man vill ha det. Plösen är fastsydd hela vägen upp så när jag trampar ned i träsket kommer de va vattentäta hela vägen upp om jag impregnerar dem.
En känga med långa snören och filtsula väger 684 gram.
Jag har inte tidigare ägt någon Jörnkänga, men det är modell M96, Sommarkängan.
Extra bra är ju att Reboot kan reparera dem om något går sönder.
Det låter bra.
Tack för informationen!

Ser ut som de såg ut innan, med undantag för att det verkar vara ganska tunt läder i skaftet. Ser ut som ca 1mm där det är sytt i gummit (?).

Är lädret borstat eller är det bilderna som luras?

IMG_9461.jpeg

Ser ut som de såg ut innan, med undantag för att det verkar vara ganska tunt läder i skaftet. Ser ut som ca 1mm där det är sytt i gummit (?).

Är lädret borstat eller är det bilderna som luras?
Två millimeter tror jag. Det är en borstad yta, den blir ju annorlunda när jag smort in dem.
Jag har aldrig haft nån Jörnkänga men kan jämföra med Lundhags, Meindl och Graninge. De här är skönare, lättare och mer plats åt framfoten, hälen glappar ändå inte. Trots att de är luftiga inuti sitter de bra på foten. Jag gick med dem halva dan igår i varmt väder men blev ändå inte svettig om fötterna. Och trots att jag snört åt den hela vägen upp blev det inte stelt, mjukt skönt läder mot huden bara.
Jag har gått med barfotaskor mycket och var rädd att det skulle kännas konstigt med klacken, men det kändes bra. Och samma känsla som i barfotaskorna av att foten får breda ut sig.
Vill man att kängan ska sitta tajt om fötterna är det inte rätt modell.

Hejsan,

Blir spännande att höra om du är lika nöjd med dom efter ett par veckors tur på fjället. Men väldigt trevligt att Jörnkängan överlever i ny skepnad och stort tack för bilderna. Fick mig att inse att Reboot ligger i Borlänge, vilket får anses som nästgårds för mig som bor i Falun. Så nu vet jag var jag ska vända mig om/när något behöver fixas på min Jörnkängor!!!

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips