Jetboiler - vilken lyx!

Det där med gasförbrukningens påverkan på packningen är lite klurigt.
Så länge förbrukningen inte förbättras i steg om "hel behållare per uteperiod" så spelar det ju ingen roll.

Om jag gör åt hälften så mycket gas på en vecka, men det inte finns hälften så stora gasflaskor måste jag ju i alla fall ha med mig en hel flaska ut, och släpa med mig den hem igen (jag förutsätter att jag inte har ett förråd med gasflaskor med olika fyllningsgdrad i garderoben).

Lyckas man inte pricka in gasbesparing modell "en flaska mindre på mina veckoturer" så är det väl bättre att satsa på ett lättare kök istället.

(Kör man med annat bränsle än gas är det ju en annan sak. Och notera att det kan finnas andra parametrar som kan väga tyngre, till exempel gaskostnad och miljöpåverkan.)
[Ändrat av Nordesjö 2006-06-08 kl 12:25]
 
Nordesjö; sa:
(jag förutsätter att jag inte har ett förråd med gasflaskor med olika fyllningsgdrad i garderoben).

Men det har du väl? Man brukar samla på sig ett antal efter ett tag.. Dock kan man roa sig med att kolla tomvikten på liten och stor gasburk, väga sina slattburkar, och sedan veta hur många gram gas man har kvar. Sen kan man kolla hur många gas det går åt för ett normalt uppkok, det brukar bli ungefär lika med lägre tryck och längre koktid som högre tryck och kortare koktid. (förutsatt vindskydd och sommar/vinter då kanske) Sen tar man sin permanenta spritpenna och skriver ex "12 uppkok" etc eller nåt sånt på vägda slattburkar och kan med ganska god precision avgöra vilken som passar för dagstur, helgtur, veckotur.

Den som har mycket plats i ryggan och inte bryr sig om några hekton hit eller dit kan förstås enklare slänga ner en gasburk i reserv..
 
Mina tankar om Jetboil.

Finns som sagt två versioner, Jetboil PCS (Personal Cooking System) samt Jetboil GCS (Group Cooking System). Det första är den traditionella termosliknandegrejen och det andra är i princip samma sak fast med benstöd för gasbehållaren och stöd för större kärl, samt ett annat mer grytliknande kärl. Tycker man kan använda något annat kök om man ändå skall laga åt flera och så vidare men om man är ensam eller högst ett par stycken och packar lätt (typ frystorkat) är Jetboil PCS riktigt grymt.

Gällande lamellerna så ger dessa avtryck i bottnen, när jag köpte mitt kök (helt nytt) fanns redan dessa avtryck så jag betvivlar att det påverka funktionen.
En nackdel är dock att man inte alltid "hinner" vänta tills pinalerna torkat helt innan man stuvar ihop det för fortsatt aktivitet, tyvärr är ju gasbehållarna inte rostfria och det bildas rostringar från nedre kanten i bottnen på kokkärlet på nolltid. Det är inget jätteproblem men ändå lite småstörigt.

I övrigt har jag inget negativt att säga förutom att man nästa måste ha extra stödben till behållaren. Det är ibland svårt att hitta mark stabil nog då diametern på de små behållarna är liten och köket blir högt med tyngdpunkten högt upp. Många har provat att koka vatten med liggande Jetboil, detta funkar om man inte har för mycket vatten men det tar längre tid och är allmänt bökigare. Stödben borde alltså ingå i grundpaketet men då dylika är väldigt billiga ändå så spelar det ingen större roll.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.