Jetboil, något att köpa?

Funderar halvt om halvt på att köpa ett jetboil-kök (www.jetboil.com)för att utöka min kökssamling. Har dock inte hitta några direkta åsikter om detta kök varken här eller i recensionsbanken. Är det någon som äger eller har provat ett jetboil så får ni gärna dela med er av era åsikter om köket.

Har ett jetboil sen en tid tillbaka och tycker det funkar bra, precis som du skriver så har jag det också för att just utöka kökssamlingen.
Det kanske inte är förstavalet på tvåveckorsvandringen men med en liten 100grams gasbehällare är det ett snabbt och effektivt val för kaffekoppen eller en påse expedition meal på de kortare turerna.

Gillar just att man har allt packat tillsammans i säcken. Tror det väger under halvkilot även med gas.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Stabilt?

Tackar för snabbt svar!

Hur är stabiliteten i konstruktionen, det ser lite vingligt ut om man så säger?

Tyngdpunkten blir lite hög så den kräver en relativt plan yta, har inte upplevt det som något större problem ännu!

Alla delarna sitter ganska "hårt" tillsammans så det är inte mycket som vinglar i själva konstruktionen så att säga.

Det borde gå att använda stödben under gasbehållaren för förbättrad stabilitet, eller har jag fel?

Jag har nu skrivit en köporder till en kompis som bor i Los Angeles på 1 st jetboiler. Så nu blir det till att vänta på utlandspost :-D

Stödben

1145; sa:
Det borde gå att använda stödben under gasbehållaren för förbättrad stabilitet, eller har jag fel?

Ett sånt här kanske (Primus, 22 gram)?

721170.gif

Hofvander; sa:
Har ett jetboil sen en tid tillbaka och tycker det funkar bra, precis som du skriver så har jag det också för att just utöka kökssamlingen.
Det kanske inte är förstavalet på tvåveckorsvandringen men med en liten 100grams gasbehällare är det ett snabbt och effektivt val för kaffekoppen eller en påse expedition meal på de kortare turerna.

Gillar just att man har allt packat tillsammans i säcken. Tror det väger under halvkilot även med gas.

Tror du man kan ha en större gasbehållare till köket? För lite längre vandringar.

Det kom ett paket...

I dag hämtade jag min Jetboil som en kompis i USA köpt och skickat. Med frakt kostade kalaset 712:-, vilket inte är billigt men några hundralappar lägre än att köpa härhemma.

Återkommer med en recension senare, men resultatet av testkokning i köket imponerade så smått. Bättre stabilitet än jag trodde för en så pass hög konstruktion. Med stödben på gastuben är den mycket stabil. Fort går det att koka 0,5 l vatten i alla fall.

Och ja, det rymms en normalstor gaskagge i köket tillsammans med brännaren.

RÄTTELSE:

Praktiskt prov visade att det inte går ner en 210 grams gasolkagge i jetboilkärlet. Eller, ja, det kanske går men då vete tusan om man får upp den igen.

Däremot funkar köket givetvis med alla gasbehållare med standardgänga, även om det inte går att stoppa tuben i kokkärlet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips