Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek

Nej det tycker jag inte...

Ja stora stenar kan vara underbara😀 har sjĂ€lv tĂ€ltat bakom sĂ„dana.
AngÄende tÀlten du tipsar om sÄ verkar de ju otroligt vindstabila, men Àr de inte mycket svÄrare att resa om man Àr ensam och det blÄser pÄ en del ? Eller fixar man det ensam?

Jag hade ryggsÀck men i minsta laget, det hade nog hjÀlpt en hel del som du sÀger att avlasta pulkan en del, det som var absolut jobbigaste var ju att dra den.

LÄnga stighudar har jag, de Äkte pÄ direkt. Otroligt fÀste man fÄr med dom.

Halloj,

Nu Àr förvisso ett tunneltÀlt i rulle/pulkapÄse mycket svÄrslaget nÀr det gÀller att fÄ upp det snabbt och smidigt. Men jag skulle inte vilja Àga att Savio/Tarra Àr mycket svÄrare att sÀtta upp sjÀlv. Detta pÄ grund av Hilleberg fiffiga kroksystem. Finns en trevlig men kanske "överpedagogisk" film dÀr de visar hur man slÄr upp t.ex Tarra (https://www.youtube.com/watch?v=Lkm-aBwkLC4&t=3s)

DÀremot Àr det inget snack om att det tar lÀngre tid att slÄ upp ett Tarra/Savio jÀmfört med ditt nuvarande koncept. Men nÀr det vÀl Àr uppslaget Àr de nÀstan löjligt stabila :)

SjÀlv Àger jag tvÄ vintertÀlt. Saviot för vinterturer som den du gjorde, dvs tidigt pÄ sÀsongen och uppe pÄ kalfjÀllet. Sen har jag Àven ett Hilleberg Keron 4 GT tunneltÀlt, som vÀger ungefÀr lika mycket som Saviot men har c:a 50 % mer innerutrymmet, som jag anvÀnder pÄ "pÄskturer" eller dÄ man skidar fram i skogslandskap. För extra inneutrymme Àr ju guld vÀrt!

/ Stefan

Dina filmer Àr verkligen fantastiska. PÄ mÄnga olika sÀtt. Ur mÄnga olika synvinklar. För mig Àr de bitvis inspirationsmaterial. Och bitvis lÀrorikt utbildningsmaterial.

Men framför allt Àr det mesta av det du gör och det du utsÀtter dig för under dina Àventyr helt fantastiska personliga prestationer. Till synes lugnt och metodiskt tycks du klara av allt det du stÀlls inför och allt det du utsÀtts för. I synnerligen besvÀrliga situationer. Under osedvanligt besvÀrliga omstÀndigheter. Du förmedlar stora mÄtt av bÄde trygghet och ödmjukhet.

Imponerande!

/Birger

Det vĂ€rmer verkligen, otroligt roligt att det uppskattas 😀

LĂ€stips

Paddla i sommar: Tips och inspiration frÄn Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrÄdar som fÄr oss att lÀngta efter att fÀrdas fram pÄ vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, lÄg vikt och lÄng batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjĂ€lpsamma fĂ„r oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiƙí Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skrĂ€p pĂ„ ett lite annorlunda sĂ€tt – frĂ„n kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för tvÄ!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna bÄde startplatser och nya MTL ADAPT frÄn Merrell Ät dig och en vÀn.
Halloj,

Nu Àr förvisso ett tunneltÀlt i rulle/pulkapÄse mycket svÄrslaget nÀr det gÀller att fÄ upp det snabbt och smidigt. Men jag skulle inte vilja Àga att Savio/Tarra Àr mycket svÄrare att sÀtta upp sjÀlv. Detta pÄ grund av Hilleberg fiffiga kroksystem. Finns en trevlig men kanske "överpedagogisk" film dÀr de visar hur man slÄr upp t.ex Tarra (https://www.youtube.com/watch?v=Lkm-aBwkLC4&t=3s)

DÀremot Àr det inget snack om att det tar lÀngre tid att slÄ upp ett Tarra/Savio jÀmfört med ditt nuvarande koncept. Men nÀr det vÀl Àr uppslaget Àr de nÀstan löjligt stabila :)

SjÀlv Àger jag tvÄ vintertÀlt. Saviot för vinterturer som den du gjorde, dvs tidigt pÄ sÀsongen och uppe pÄ kalfjÀllet. Sen har jag Àven ett Hilleberg Keron 4 GT tunneltÀlt, som vÀger ungefÀr lika mycket som Saviot men har c:a 50 % mer innerutrymmet, som jag anvÀnder pÄ "pÄskturer" eller dÄ man skidar fram i skogslandskap. För extra inneutrymme Àr ju guld vÀrt!

/ Stefan

Savio/Tarrra verkar ju verkligen vara intressanta tÀlt, det bÀsta av tvÄ vÀrldar. Jag skall absolut titta nÀrmare pÄ den videon. Synd att de kostar sÄ pass mycket, men de kan ju alltid komma ut pÄ begagnatmarknaden.

Tack för en fin och vacker film som jag har njutit av, bÄde hemma nu och igÄr pÄ tÄget pÄ vÀg hem frÄn min egen och kompisen Anders vinterfÀrd. Vyerna frÄn dina bergstoppar Àr ju sagolika, och glimtarna frÄn storm och slit kÀnner jag verkligen igen.

Att det Ă€r plusgrader i februari Ă€r ju fullstĂ€ndigt knasigt, och detta Ă„r mĂ„ste det ha varit ovanligt mĂ„nga sĂ„dana dagar i mars ocksĂ„. Även vi satt fast extra nĂ€tter pga regn och tö och storm. Kul att du har med mĂ„nga detaljer om hur du löser olika problem, alltid bra att lĂ€ra sig nytt om vinterteknik.

Det hÀr med att ha skidorna uppstÀllda mot vinden har vi ibland ocksÄ, men nu och dÄ funderar vi om skidor kan knÀckas i riktigt hÄrd vind. Fast moderna skidor tycks vara otroligt starka. NÄgot annat som vi förundras över Àr hur sömmarna och tyget pÄ t ex stormlinfÀstena klarar av att sitta kvar pÄ tÀltet. Man tycker att de borde slitas bort i 25-30 m/s (vilket vi sÀkert hade pÄ vÄr tur). Men de sitter som vÀl Àr. Förresten blir det nÄgra avsnitt pÄ min blogg framöver om den senaste turen hade jag tÀnkt. NÄgon filmare Àr jag inte, men det Àr vÀldigt roligt att du Àr det!

Hans

Tack för en lysande berÀttelse! Jag kan av personlig erfarenhet intyga att Vuosskelvagge Àr en utsatt dalgÄng. "Vuosskelvagge" betyder pÄ Jokkmokkssamiska "hÄrtvÀderdalgÄngen". Dalen ligger högt och Àr helt öppen mot NV sÄ den har fÄtt sitt namn av naturliga skÀl.

Men helt klart intressant med dubbla stÀnger, fick du byta ut hyllsorna som man trycker ner stÀngerna i till hyllsorna med plats för dubbla ? Eller hur fungerar det rent praktiskt nÀr man reser det med dubbla stÀnger?

Jo, försökte hitta dubbla stÄngkoppar överallt utan framgÄng. Till slut ringde jag Helsport Norge som hjÀlpte mig med problemet. StÀnger fanns att köpa frÄn XXL och nÄn tysk sida. Finns Àven pÄ Extremtextil.de

Tack för en fin och vacker film som jag har njutit av, bÄde hemma nu och igÄr pÄ tÄget pÄ vÀg hem frÄn min egen och kompisen Anders vinterfÀrd. Vyerna frÄn dina bergstoppar Àr ju sagolika, och glimtarna frÄn storm och slit kÀnner jag verkligen igen.

Att det Ă€r plusgrader i februari Ă€r ju fullstĂ€ndigt knasigt, och detta Ă„r mĂ„ste det ha varit ovanligt mĂ„nga sĂ„dana dagar i mars ocksĂ„. Även vi satt fast extra nĂ€tter pga regn och tö och storm. Kul att du har med mĂ„nga detaljer om hur du löser olika problem, alltid bra att lĂ€ra sig nytt om vinterteknik.

Det hÀr med att ha skidorna uppstÀllda mot vinden har vi ibland ocksÄ, men nu och dÄ funderar vi om skidor kan knÀckas i riktigt hÄrd vind. Fast moderna skidor tycks vara otroligt starka. NÄgot annat som vi förundras över Àr hur sömmarna och tyget pÄ t ex stormlinfÀstena klarar av att sitta kvar pÄ tÀltet. Man tycker att de borde slitas bort i 25-30 m/s (vilket vi sÀkert hade pÄ vÄr tur). Men de sitter som vÀl Àr. Förresten blir det nÄgra avsnitt pÄ min blogg framöver om den senaste turen hade jag tÀnkt. NÄgon filmare Àr jag inte, men det Àr vÀldigt roligt att du Àr det!

Hans

Ja faktist otroligt att skidor och sömmar hÄller. Jag anvÀnder i storm alla stormlinor och spÀnner de flesta i riktning mot stormen. Totalt anvÀnder jag 16 st snöpinnar (helsports 50cm lÄnga) och försöker se till att allt Àr strÀckt hela tiden. Det gÀller nog att fördela slitet över sÄ mÄnga punkter som möjligt.
Men jag hÄller verkligen med att det Àr otroligt hur tÀltena stÄr pall för sÄdana pÄfrestningar.
Det enda trasiga pÄ tÀltet efter den hÀr turen Àr en söndersliten snökjol, vet inte nÀr det hÀnde faktist men skulle gissa pÄ nÄgon av de gÄnger jag grÀvt fram tÀltet och inte under sjÀlva stormen.
AppropÄ snökjolar sÄ tycker jag verkligen om, det kÀnns ju verkligen som man fördelar stormens krafter pÄ sÄ stor yta som möjligt.

Ps, skriv gÀrna en rad nÀr du lagt ut resani din blogg, jag gillade verkligen "Ett dygn i stormens grepp" Det kÀndes nÀstan som man var dÀr nÀr man lÀste den, vÀldigt bra skivet.

Tack för en lysande berÀttelse! Jag kan av personlig erfarenhet intyga att Vuosskelvagge Àr en utsatt dalgÄng. "Vuosskelvagge" betyder pÄ Jokkmokkssamiska "hÄrtvÀderdalgÄngen". Dalen ligger högt och Àr helt öppen mot NV sÄ den har fÄtt sitt namn av naturliga skÀl.

Det var riktigt rolig info mÄste jag sÀga :)) hade ingen aning om det.

Tack för en underbar berĂ€ttelse! Var pĂ„ besök i Saltoluokta samma tidsperiod, en vecka Februari/Mars och upplevde vĂ€dret dĂ€r, plusgrader och mycket hĂ„rd vind, snön försvann helt enkelt, mycket ovanligt enligt lokalbefolkningen. Uppe pĂ„ kalfjĂ€llet (efter Kungsleden) var det totalt snöfritt i början, sedan kom det lite mer efter nĂ„gra dagar. Norrskenet den 28/2 sĂ„g jag frĂ„n Sitojaure, kanonfint, hoppas du kunde ocksĂ„ njuta av det. Återigen, tack! Taffi

tÀlt pÄ vintern

Tack för en riktigt bra och inspirerande film. Det Àr ju ÀndÄ ganska mÄnga vinterturer dÀr man fÄr ligga still pga vÀder. Som tur Àr kanske inte sÄ kraftigt ovÀder som du filmade. VÀldigt bra och lÀrorika kommentarer. Det finns inte sÄ mycket om vinter. Vi anvÀnder Helsport Svalbard high 3camp Àven det vÀldigt tyst i blÄsigt vÀder. HÀr blÄser det dryga 20m/s

Bilagor

• _IGP0472.jpg
    _IGP0472.jpg
    16.5 KB · Visningar: 395
Tack för en riktigt bra och inspirerande film. Det Àr ju ÀndÄ ganska mÄnga vinterturer dÀr man fÄr ligga still pga vÀder. Som tur Àr kanske inte sÄ kraftigt ovÀder som du filmade. VÀldigt bra och lÀrorika kommentarer. Det finns inte sÄ mycket om vinter. Vi anvÀnder Helsport Svalbard high 3camp Àven det vÀldigt tyst i blÄsigt vÀder. HÀr blÄser det dryga 20m/s

Har ni och andra med er mÀtare för vindstyrka?

FĂ„ Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lĂ€stips
  • PopulĂ€ra trĂ„dar
  • Aktuella pristĂ€vlingar
  • Direkt i din inkorg

LĂ€stips