Jag vill dela med mig av min vintertur

Njae, det är snarast tvärt om...

”The mechanism by which CO2affects cerebrovascular resistance vessels is not fully understood. Increased CO2 leads to increased [H+], which activates voltage gated K+ channels. The resulting hyperpolarization of endothelial cells reduces intracellular calcium, which leads to vascular relaxation and hence vasodilatation” (The cerebrovascular response to carbon dioxide in humans).

Vi använder hyperventilation (lågt pCO2, koldioxid) för att skapa kärlkonstriktion vid ex högt intrakraniellt tryck.

Förlåt förlåt TS, vi är långt långt ifrån din otroliga fjällupplevelse!
Du har helt rätt Karolina. Tack för påpekandet. Pinsamt att jag vände på det hela.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vilken fantastisk film! Och tack för att du delar med dig! Man kan läsa hur många böcker som helst men man har ingen aning om hur man fungerar i en situation som den du hamnade i om man inte varit med själv. Jag blev så glad över hur du hanterade situationen rent mentalt och att du såg och uppskattade varje ljusglimt som dök upp i kaoset. Det var säkert avgörande att du lyckades med den mentala delen av upplevelsen, många hade nog tappat sugen på vägen. Man kan inte heller tillräckligt mycket understryka vikten av att ha kunskap, god fysik och rätt utrustning. Imponerande!

Vilken fantastisk film! Och tack för att du delar med dig! Man kan läsa hur många böcker som helst men man har ingen aning om hur man fungerar i en situation som den du hamnade i om man inte varit med själv. Jag blev så glad över hur du hanterade situationen rent mentalt och att du såg och uppskattade varje ljusglimt som dök upp i kaoset. Det var säkert avgörande att du lyckades med den mentala delen av upplevelsen, många hade nog tappat sugen på vägen. Man kan inte heller tillräckligt mycket understryka vikten av att ha kunskap, god fysik och rätt utrustning. Imponerande!
Tackar så mycket, det värmer och är väldigt roligt att det uppskattas 🙂 Ja det gäller verkligen att få de små ljusglimtarna att glänsa över det jobbiga stunderna. I efterhand har ja själv lite svårt att förstå hur jag kunde hålla humöret uppe. Men jag var också mycket noga med att ta hand om mig själv, sova och äta bra. Så jag hela tiden kunde vara pigg och ha krafter. Och nu i efterhand är jag mycket glad över att ha fått vara med om det där, en ovärderlig erfarenhet som jag har naturens krafter att tacka. Men i stunden ville jag förstås bara att vädret skulle vända till det bättre

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips