Jag tar helikoptern istället

Själv tycker jag att man måste bevara fjällen och vildmarken, och vill man besöka och uppleva så får man gå själv och tälta. Som Sarek. Kommer nog att öka i betydelse i framtiden.

Bryr mig inte om klimatutsläpp, Sveriges del är totalt obetydlig. Men det är jvlgt irriterande med helikoptrar om man fjällvandrar --
 
Flyg i fjällen är nog så långt från vandring man kan komma. Nödvändiga transporter kommer dock alltid att finnas. Det är flygen för att man inte orkar vandra som behöver begränsas.
Vilka är då de nödvändiga flygtransporterna? Ja, det kan man ju diskutera, och jag kan för lite om det, men transporter med material/utrustning/mat till stugor som STF ansvarar för känns logiska.
 
Vill helst avstå att kommentera i ämnet men det är ofta lätt för oss stadsbor i industriländer att kritisera hur människor i glesbefolkade områden eller fattiga länder lever sitt liv? Det finns de som behöver helikopter för att klara sitt arbete, sin försörjning och sina transporter. Samtidigt lämnar förmodligen vi stadsbor oftast ett större klimatavtryck med vår egen livsstil. Den som t.ex.avstår bilen, flygresan på semestern, turen till fjällen för skidåkning och vandring, inte köper engångsförpackad och processad mat, inte köper importerad produkter och inte använder massor av batterier vars tillverkning kräver enorma resurser kanske kan ha en åsikt men vi andra kan möjligen vara försiktiga med att döma. Ska vi vara korrekta så borde vi inte ens själva ta oss till fjällen för att nöjesvandra, vare sig det handlar om bil, tåg eller flyg. Gissar att fjällturismen orsakar mer störningar på både djurliv och natur än vad renskötarnas helikopterflygningar gör.
 
Vad kan vi påverka, vad gör störst nytta avseende klimatet?

Biltrafiken är största påverkbara faktorn i både Sverige och världen.

Nja, det är nog mer sannolikt överkonsumtionen och energiframställning som är största påverkbara utsläppsboven i Västvärlden.

Klädindustrin släpper tex ut mer växthusgaser än flyget i världen.

Där är ju utemänniskor rätt goda kålsupare, hyffsat mycket på denna sida handlar till exempel om vilken utrustning man ska byta ut och köpa nya härnäst.

Men vi verkar i alla fall vara överens om att nöjesturer med helikopter i fjällen är ett otyg, även om vi har olika ingångsvinklar...gott så. :)
 
Senast ändrad:
Vi får vara glada för att de ej har utr och tillstånd för att flyga på natten så att man iaf får sova i fred om man nu ej vandrar på natten pga mygg eller regn och sover på dagen då får man stoppa i hörselproppar som man för övrigt behöver i liggvagnarna så många snarkar.
 
Vill helst avstå att kommentera i ämnet men det är ofta lätt för oss stadsbor i industriländer att kritisera hur människor i glesbefolkade områden eller fattiga länder lever sitt liv? Det finns de som behöver helikopter för att klara sitt arbete, sin försörjning och sina transporter.
Jo, fast tråden handlar ju om folk som nöjesåker i helikopter i fjällen, och det är nog mest storstadsbor från södra Sverige i den gruppen.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips