Jag mejlade Sverker på Plus!

Kretz; sa:
Kan bara nämna föräldraledigheten här i skatteparadiset Luxembourg är 5 mån med full betalning och sedan får man "bara" 15 000 kroner i mån i 6 mån.

Harrejisses karl... vad väntar jag pâ? Iofs. fâr det räcka med kids nu..

Här i Spanien fâr man hela 16 veckor (!)och sedan ingenting... à andra sidan betalar en mellaninkomstagare under 20% i skatt, och har trots det gratis sjukvârd.. samt billigare frilufts-prylar!
â tredje sidan är ju bruttolönen inte sà hög som i Sverige.. allt hänger kanske ihop pà nâgot vis?

Mvh / mats

OBS: Midsommar var i förrgâr, 23 Juni. Nit de Sant Joan
[Ändrat av Malindo 2004-06-25 kl 14:39]
 
En del av problemet, när det gäller moms, arbetsgivaravgifter och annat, är väl inte att vi egentligen är missnöjda med systemet. Problemet, åtminstone för mig, är att jag tycker mig få mindre och mindre för mina skattepengar för varje år som går. Det verkar vara så att stat och kommun/landsting hanterar mina pengar mer slapphänt än jag själv!

Jag tror att så länge allmänheten känner att de får valuta för de höga skatterna är det inget probelm med höga skatter. Om allmänheten vekligen känner att de får valuta för pengarna eller inte är dock en helt annan fråga.

När det gäller näthandel kontra kvartersbutiker är saken lite mer komplicerad. Självklart vill jag ha mina prylar till det lägsta priset jag bara kan få, utan att tumma på servicenivån jag har rätt att kräva om prylen krånglar/går sönder. Det går inte att få ihop den ekvationen, och något måste alltså ändras. Jag tror det är det vi ser nu: traditionella butiker som plötsligt möter en ny typ av konkurrent men de försöker hålla kvar vid sitt gamla koncept och sina gamla konkurrensverktyg. På sikt kommer något att ändras, fårgan är bara vad och om allmänheten gillar förändringen.
 
Röksvamp; sa:
xnation; sa:
Köp på rea, så slipper ni betala överpriser...
(Dock får man nöja sig med "bottenskrapet")

Någon gång når man lägre vattenlinjen i debatten. Tack för ett lågbrynt inlägg!
Jag vet inte om vederbörande är ekonomiskt oberoende, de flesta är det inte nämligen...

MVH Hasse

Det verkar som om jag trampade på en öm tå...
Jag är definitivt inte ekonomiskt oberoende. Men jag tycker att denna diskussion har spårat ur totalt om man börja snacka om ledigheter, svenska skattesytemet mm. Även jag skulle kunna sitta och argumentera men vad leder det till??? Det är dyrare i Sverige, tyvärr.

Situationen är som den är, and that´s it.

Dessutom så tycker jag att du kan ha lite humor. Det kan behövas när du är ute någon gång.
 
Re: Dubbelmoral???

A.S.; sa:
Man kan ta ett exempel ur vardagen! Om du varit i behov av en dammsugare och var i affären för att köpa en. Köpte du då en dammsugare från Electrolux för ca 3000 kr eller köpte du en billig variant från ett kinesiskt märke som kostar 1000 kr. Den dyrare är tillverkad i Sverige och är av naturliga skäl betydligt dyrare än den som tillverkats av barnarbetare i Kina! Många köper den billiga dammsugare men klagar sedan på dem giriga jävlarna som vill flytta Electroluxs tillverkning till ett i-land. Dubbelmoral?!?


Hej så länge

Av moraliska skäl väljer jag naturligtvis dammsugaren från Kina. Varför ska jag betala extra pengar för produkter producerade av bortskämda arbetare i väst när jag för mindre pengar kan få en per krona räknat bättre produkt och samtidigt hjälpa en Kinesisk arbetarfamlij på traven på deras väg ur fattigdom? Skandal också att det idag inte finns möjlighet att köpa Afrikanska, Sydamerikanska eller Asiatiska jordbruksprodukter istället för vidrigt subventionerade europeiska dito.

Freudiansk felskrivning där på slutet "flytta Electroluxs tillverkning till ett i-land"? - Ja, det är nog dags att börja betrakta Sverige som ett u-land.

Fast nu var ju det här en friluftstråd...
 
xnation; sa:
Röksvamp; sa:
xnation; sa:
Köp på rea, så slipper ni betala överpriser...
(Dock får man nöja sig med "bottenskrapet")

Någon gång når man lägre vattenlinjen i debatten. Tack för ett lågbrynt inlägg!
Jag vet inte om vederbörande är ekonomiskt oberoende, de flesta är det inte nämligen...

MVH Hasse

Det verkar som om jag trampade på en öm tå...
Jag är definitivt inte ekonomiskt oberoende. Men jag tycker att denna diskussion har spårat ur totalt om man börja snacka om ledigheter, svenska skattesytemet mm. Även jag skulle kunna sitta och argumentera men vad leder det till??? Det är dyrare i Sverige, tyvärr.

Situationen är som den är, and that´s it.

Dessutom så tycker jag att du kan ha lite humor. Det kan behövas när du är ute någon gång.

Du trampade knappast på någon öm tå, däremot bör du ta en funderare varför man INTE kan diskutera något som uppenbart upplevs som ett problem.
Jag har presenterat ett verkligt fall där friluftsmarknaden inte fungerat, och inget hade hänt om företagaren inte hängde ut Haglöfs.
Tråkigt om den svenska "fegheten" återigen segrar.
Likgiltighet gagnar varken priser eller demokrati!

Skål!
 
Re: Re: Dubbelmoral???

blomma; sa:
A.S.; sa:
Man kan ta ett exempel ur vardagen! Om du varit i behov av en dammsugare och var i affären för att köpa en. Köpte du då en dammsugare från Electrolux för ca 3000 kr eller köpte du en billig variant från ett kinesiskt märke som kostar 1000 kr. Den dyrare är tillverkad i Sverige och är av naturliga skäl betydligt dyrare än den som tillverkats av barnarbetare i Kina! Många köper den billiga dammsugare men klagar sedan på dem giriga jävlarna som vill flytta Electroluxs tillverkning till ett i-land. Dubbelmoral?!?


Hej så länge

Av moraliska skäl väljer jag naturligtvis dammsugaren från Kina. Varför ska jag betala extra pengar för produkter producerade av bortskämda arbetare i väst när jag för mindre pengar kan få en per krona räknat bättre produkt och samtidigt hjälpa en Kinesisk arbetarfamlij på traven på deras väg ur fattigdom? Skandal också att det idag inte finns möjlighet att köpa Afrikanska, Sydamerikanska eller Asiatiska jordbruksprodukter istället för vidrigt subventionerade europeiska dito.

Med tanke på att knappt 1 krona av dem 1000 kr som du betalar för produkten når den familj du vill så gärna hjälpa så ger jag fan i att köpa just den produkten. Hellre skänker jag bort en hundralapp eller två till ett fadderbarn där jag verkligen vet att pengarna kommer till nytta. DU tror på allvar att ditt handlande hjälper dem fattigaste! Jag tror knappast det. Istället gynnar det några av världens grymmaste regeringar.

Men men, nu tycker jag att vi ska snacka friluftsliv.

Jag tycker att det är lite synd att vi gissar oss till vad dessa människor som driver butikerna har för marginaler på sin sida. Är det ingen här på forumet som driver egen verksamhet eller har erfarenhet av densamma så att vi kan få reda på hur mycket man egentligen tjänar på grejerna.

/
 
Re: Re: Re: Dubbelmoral???

A.S.; sa:
Jag tycker att det är lite synd att vi gissar oss till vad dessa människor som driver butikerna har för marginaler på sin sida. Är det ingen här på forumet som driver egen verksamhet eller har erfarenhet av densamma så att vi kan få reda på hur mycket man egentligen tjänar på grejerna.

/

Jag tror knappast att någon som fortfarande jobbar i branschen skulle avslöja det. Marginalerna är nog riktigt höga. Jag vet att personalen på Naturkompaniet får 30 eller 40 % rabatt när de handlar. Om det inte har ändrats. De har en limit på typ ett par tusen som de får handla för så att de inte kan handla till polare. Jävligt snålt. Jag tycker om Naturkompaniet ändå. Bra service där och mycket kompetent personal, speciellt på hantverkargatan.

Jag har själv arbetat i IT-branchen och där var det 7 %! marginal. Då pratar vi helt andra volymer men ändå. En gång i tiden för inte så länge sedan så var det helt andra marginaler men konkurrensen har gjort sitt vilket är bra för konsumenten.
 
Lite data

Några jämförande data från USA:

Black Diamond Switchblade D-Grip spade + snösåg $50 mot ca 800 SEK

Arc'Teryx Sigma SL Jacket $150 mot ca 2500 SEK

Primus Omnifuel $83 mot ca 1700 SEK

Hilleberg Nallo 2 $460 mot 5000 SEK

Total skillnad: 4093 SEK om jag räknar med amerikans skatt på 6% och 1 USD = 7,5 SEK.

Det är så tydligt att det lönar sig och jag kommer utan tvekan att fortsätta leta billigaste priset!!!
 
Generalagenter och handlare hugger för sig. Så är det helt enkelt. Flera exempel:

En GPSmap 60CS kostar mig 6600 kr i sverige. På andra sidan kattegat i Danmark kostar den 1500 - 2000 kr mindre.

Jag köpte ett McKinley tält i england på plats i affär för 1000 kr. I Sverige på Stadium kostar det 3000 kr.

Vi kan ta upp massor av exempel men att påstå att det är skatteläget och löneläget i Sverige som påverkar är inte sant. Löneläget är högre i Danmark, och betydligt högre i England. Visst skatteläget är lite högre i Sverige men inte alls så mycket.

Att jämföra datorprodukter och friluftprodukter är inte riktigt jämförbart. Man måste se på förtjänst per affär, kontra tid per affär. Dvs om man kan skyffla datorer runt en 10000 kr styck på samma tid man kan sälja jackor á 1500 kr så kan man hålla en lägre procentuell marginal. Förtjänsten blir lika stor. Det finns massor av formler för detta tillsammans med lageromsättning och annat.

Men i grund, mellanhänderna hugger för sig och dom flesta fogar sig och betalar mer så länge ingen konkurrerar eller reglerar. Jag har själv jobbat i mellanledet och vet hur man resonerar, tyvärr. Handlarna är nog inte de största syndarna. Någon måste utmana. Exempel på hur Biltema började importera egna vanliga båtprylar, där kan man köpa en fender för halva priset eller billigare.
 
[QUOTENågon måste utmana. Exempel på hur Biltema började importera egna vanliga båtprylar, där kan man köpa en fender för halva priset eller billigare. [/QUOTE]

Tills någon tar samma roll i friluftsbranschen får vi konsumenter utmana så gott vi kan. Pruta, köpa utomlands, påtala höga prisskillnader. Helt enket vara kritiska konsumenter.
 
crazy; sa:
Ett av skälen till att till exempel frilufsprodukter är mycket dyrare är IT -produkter är att handlarna tar ut helt andra marginaler. Vi pratar om väldigt stora skillnader.
[Ändrat av crazy 2004-06-24 kl 20:42]

Det är ju i och för sig inte konstigt att det krävs större marginaler på något som säljs i så otroligt små kvantiteter jämfört med IT-prylar. Jag skulle tippa att det finns 30-50miljoner datorer (i drift) i Sverige. Hur många tält och "riktiga sovsäckar" finns det?
Det är ju bara att välja. Vill vi ha handlare/distributörer/tillverkare i Sverige? Vill man det så handlar man av dom. Man kan inte begära låga priser och bra service i hur lång utsträckning som helst.

Allting kommer att sluta med att handlarna som har både lager och butiksutställning kommer att gå under. Detta tack vare att internet-butiker som inte har en aning om vad som finns på deras hemsida (automatisk spegling av distributörers utbud) och inte har något lager (inga kostnader, grymt cash-flow) kommer att få göra alla avslut.
Är det så vi vill ha det? Fine..... men kom då för sjutton inte och gnäll på internet-forum när "butikerna är så dåliga, dom visar inga prylar".


Konsumentens makt är stor, men tänk efter först hur ni vill ha det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.