Jag mejlade Sverker på Plus!

Jag tror väl ingen retar sig på att kvalitet kostar men det är ju bra konstigt att samma GPS kostar 40% mindre i exempelvis England, eller i Danmark för den delen.

Dom är ju inte direkt låglöneland. Det är mest det som stör folk, att samma vara har ett så vitt skilt pris på olika ställen i EU.

Själv köpte jag ett tält på plats i England för 1000 kr som kostar 3000kr på Intersport här i Sverige. Det finns inget som får mig att tro att Intersport skulle ha 300% högre kostander här än i England.

Konkurransen är helt klart snedvriden. De tre stora kedjorna har stora delar av marknaden och de få övriga butiker som finns nichar sig som specialbutiker med priser som följer!
 
Intressant tråd. Många kloka inlägg. Personligen är jag inne på att eftersom Sverige är ett rätt litet land (i antal personer) är vi oxå en rätt liten marknad. Vilket jag tror påverkar prisbilden här. Håller även med dem som hävdar att marknadsförarna styr prisbilderna. Mellan mer eller mindre identiska plagg/prylar kan man med hjälp av rätt reklam, i de rätta sammanhangen, samt att prylarna används av "rätt" personer fördubbla inköpskostnaden för konsumenten, utan att konsumenten höjer på ögonbrynen. Sedan tillkommer "efterreklamen" som är minst lika viktig, den ska ju bekräfta och upprätthålla statusen på plagget/prylen jag köpte.

BMW ligger alltid högt i nöjdkund statistik, varför då tror ni? Kanske för att de gör bra bilar? Kanske för att de som köpt en rätt dyr bil, köpt livstilsreklamen och ev status, gärna vill bekräfta det för andra, annars åker man ju runt i en "dålig" bil.

Tror det är lika med friluftsprylar, eller?

/Tommy
 
niben; sa:
Jag tror väl ingen retar sig på att kvalitet kostar men det är ju bra konstigt att samma GPS kostar 40% mindre i exempelvis England, eller i Danmark för den delen.

Dom är ju inte direkt låglöneland. Det är mest det som stör folk, att samma vara har ett så vitt skilt pris på olika ställen i EU.

Själv köpte jag ett tält på plats i England för 1000 kr som kostar 3000kr på Intersport här i Sverige. Det finns inget som får mig att tro att Intersport skulle ha 300% högre kostander här än i England.

Konkurransen är helt klart snedvriden. De tre stora kedjorna har stora delar av marknaden och de få övriga butiker som finns nichar sig som specialbutiker med priser som följer!

Varför är det konstigt?
Olika priser på samma produkter på olika ställen är väl en rätt vanlig företeelse skulle jag vilja säga?
Öppen konkurens mellan länderna skulle man väl kunna kalla det? Fri & sätta sina egna priser. En prissättning som i de flesta fall styrs av vad konsumenten i respektive land överlag är beredd att betala för en specifik produkt.
Här är det (överlag) OK att betala 4000kr för en GTX-jacka. Det är det INTE i USA.
Det konstiga vore väl istället om företagen satte raka priser. Klart dom vill tjäna pengar. Kan man sälja den dyrare. SÅ KLART att man gör det då.
Däremo om ingen köper den dyra produkten då kanske det sker en förändring i det långa loppet med minskade priser. och det är jag inte alls främmande för.

Anledningen till att jag i första taget gav mig in i denna diskussion var att folk började hoppa på handlarna & deras (skyhöga?) marginaler. Vilket jag personligen tycker är fel sätt att angripa problemet på.
Vad då? Tror ni att USA-handlarna som säljer sina produkter billigare har sämre marginal?
Skulle inte tro det.
[Lägre inköpspris <--> Lägre butikspris.]
Probematiken ligger alltså rotad hos tillverkarna.
Eller är min tanke helt bak o fram?
// lars
 
Re: Vad man kan få folk att betala

apersson850; sa:
Det är väl ingen skillnad på friluftsprylar jämfört med något annat. I alla led i näringskedjan sätter man det högsta pris som man tror att tillräckligt många kan tänka sig betala. Undantaget är sådana försäljninglokaler som det "berömda" Gekås i Ullared, där man sätter det lägsta pris man har råd med, och istället lever på den volym som detta förfarande genererar (utan att man behöver betala för reklam).

Anders

Som om det skulle vara ett relevant försvar. Bara för att man ockrar i en branch så är det ok att göra det i andra. Det här är en sajt som handlar om frilufsliv därför inriktningen. Att det är liknande med Levis jeans är lika sjukt.

Dessutom tycker jag du skall läsa igenom alla inlägg. Det kan var en stor skilnad mellan olika branscher.
 
Re: Re: Re: Re: något helt annat

sundancekid; sa:
Kvalitet kostar pengar. Inte i alla fall... Men i de flesta fall är så fallet.

Men allt som kostar pengar är inte kvalitet.

Eller är det så att om en butik höjer priset på en produkt till det dubbla så blir kvaliten automatiskt bättre?:)
 
Re: Re: Vad man kan få folk att betala

crazy; sa:
Som om det skulle vara ett relevant försvar. Bara för att man ockrar i en branch så är det ok att göra det i andra. Det här är en sajt som handlar om frilufsliv därför inriktningen. Att det är liknande med Levis jeans är lika sjukt.

Dessutom tycker jag du skall läsa igenom alla inlägg. Det kan var en stor skilnad mellan olika branscher.

Om det nu är så sjukt att Levis Jeans kostar så mycket, varför köper folk då just dessa Jeans, när man kan köpa ett par för en bråkdel. För att de är snyggare? Eller är det för att marknaden har skapat efterfrågan på dessa jeans?

Man kan tycka vissa saker är märkligt, se t.ex Smirnoff som för en god tid tillbaks sedan plötsligt fick en konkurrent som la sin vodka 2 dollar under Smirnoffs pris. Vad gjorde då Smirnoff? Jo, de sålde samma vodka i ett annat "Low Price" brand som låg i paritet med den billigare Vodkan och ökade priset på den vanliga Smirnoffen. Vad tror Ni hände? Jodå, försäljningen på den vodkan som de ökade priset på såldes det mer av. Märkligt...

Gör du inte samma sak själv, hittar du en produkt för 2,50:- sedan en liknande för 45:-. Undrar man inte om det är något "sämre" med den billiga (trots att det kan vara tillverkat på samma plats..)

Fredric
http://www.glädje.nu
 
Re: Re: Re: Vad man kan få folk att betala

fredric@citrus.nu; sa:
Om det nu är så sjukt att Levis Jeans kostar så mycket, varför köper folk då just dessa Jeans, när man kan köpa ett par för en bråkdel. För att de är snyggare? Eller är det för att marknaden har skapat efterfrågan på dessa jeans?

Det handlar HELT OCH HÅLLET om mode. De som inte har råd med nya Levis köper billigare jeans och flyttar över märkena från sina gamla trasiga Levis... Det ser jag som ett klart och tydligt tecken på att det inte är kvaliten på jeansen man är ute efter, det är märket och statusen.

Gör du inte samma sak själv, hittar du en produkt för 2,50:- sedan en liknande för 45:-. Undrar man inte om det är något "sämre" med den billiga (trots att det kan vara tillverkat på samma plats..)

Det är ju det som säljaren av den dyra produkten försöker tuta i oss. Se t.ex. på Volvos massiva marknadsföring av orignalreservedelar.

Rusta gör ett rätt bra jobb nu med sin kampanj åt det motsatta hållet. Även om många skrattar åt kampanjen och tycker den är löjlig så tror jag att den får folk att tänka efter lite i alla fall. Om 20 år kanske vi har komsumenter som kan tänka själva:)
 
Re: Re: Re: Re: Re: något helt annat

sundancekid; sa:
A.S.; sa:
--Crazy---
Detta kan jag hålla med om. Vissa butiken har ju alldeles för mycket personal. Vissa tycks bara hänga och läsa det senaste nummret av Brant eller liknande.

/

Är friluftsbutiker de ENDA stället där man inte har 100% effektivitet på sin personal i ALLA lägen?
Ingen som hävdat det. Jag vet. Men det låter så.

Nu tycker jag i.o.f.s. att vi kommit från frågan en del. Att folk slöar en del på jobbet är väl ofrånkommligt, men att det skulle vara så pass mycket slöande att man i själva verket kan minska ner sin personal det tror jag inte på.

// Lars

Ps. Sen tycker jag för övrigt att Brant är en rätt bra tidning! ;)

Jag menade inte riktigt så. Jag säger inte att folk som jobbar i friluftsbutikerna slöar. Jag har oftast stött på väldigt kunnig personal som väldigt gärna vill hjälpa en. Det jag menar är att man ibland har en överkapacitet av personal. Alltså att man har mer folk än det finns arbete. Då handlar det inte om att folk slöar. Det handlar helt enkelt om att man inte har tillräckligt med arbete åt alla.


Jag vill gärna se mer konkreta konkurrenter på den inhemska marknaden. Inte webföretag från USA och liknande. Utan mer priskrig inom Sverige. Just nu har vi alldeles för få aktörer på den svenska marknaden för att det ska bli något av den varan. Vi har för få små företag som kan eller vill utmana. Istället är det de stora företagen som sätter sina egna priser och de kommer aldrig och ge sig om dem inte blir tvingade till det. Det är dags för någon att ta upp kampen med friluftsmarknadens stora pojkar.

Jag tror inte att branschen i Sverige oroar sig så mycket för webföretag i USA eller England. Även om några vänder sig till dessa företag så fortsätter den stora allmänheten att handla i lokala butiker för att dem upplever det som betydligt enklare. För vad vi än tycker om postorder och liknande så har dem en jäkla nackdel i o m att dem har en distans till sina köpare. Dem flesta vill gärna prova jackan innan dem köper den. Och då blir det att dem köper den i butiken på hörnet hellre än över internet.

Så om vi vill få ner priserna inom Sverige så är det dags för någon att starta upp ett företag som är villig att konkurrera med priset som vapen. Det är klart att jag inte köper en GTX-jacka i en affär för 4000 kr och jag vet att den finns några kvarter ifrån för ca 3500 kr. Man promenerar gärna i 5 minuter för att spara 500 spänn.

När det gäller kläder så beställer jag gärna på internet om det är från Sverige. Jag vill gärna inte beställa en jacka från USA. Jag upplever det som jäkligt krångligt, och jag tror att den stora allmänheten tycker som jag.

/
 
Nä, självklart är det inte konstigt att företag försöker ta ut så mycket som möjligt för sina produkter, det är ju en del av spelet.

Det som retar mig och andra är ju att brist på konkurrens som normalt sätt hindrar för höga priser inte finns i tillräcklig utsträckning.

Personligen är jag inte så insatt i hela friluftsbranchen men om jag jämför med andra exempel där marknader är satta ur spel så gissar jag att den stora boven i dramat inte är butikerna utan generalagenterna/distributörerna.

Om det är en polariserad marknad med mycket få leverantörer av produkter till butiksled kan dessa diktera villkor mot butiker som håller uppe prisbilden. Jag tror att det kan vara något sådant som stör vår marknad. Jag gissar att det är max 2-3 stora distributörer på marknaden som sitter på 80% av alla kända varumärken och produkter i butiksled. Skulle en butik stöta sig med någon så kan ju så mycket som 40% av ens sortiment helt försvinna eller få stora ”leveransproblem”, och det har man inte råd med. Det kan till och med vara så illa att vissa stora produkter ”therm-a-rest, primus, garmin osv” inte ens har två alternativ, det finns bara ett ställe för butiken att handla, då är konkurrensen ganska eftersatt. I USA har säkert en butik ett 10-tal leverantörer att välja på och om den ena inte passar så är man säkert mycket välkommen hos en annan.

Min erfarenhet är att de som möter slutkunden i 9 fall av 10 vill ha ett prisargument. Det absolut enklaste argument som en säljare har är pris, vilket säger mig att även den bäste butikssäljare/ägare önskar att kunna sälja på lågt pris för det gör jobbet så enkelt :)

Så skall vi stara ett företag som skall få ner priserna skall vi inte öppna butik, då skall vi starta distributörsverksamhet och parallelimportera!

Ni med insikt i friluftsbranchen får gärna kommentera om min misstanke är helt utan grund eller inte.

/ Niclas
Gammal säljare med erfarenhet av ”spelet” ;)

[Ändrat av niben 2004-07-22 kl 11:00]
 
Re: Re: Re: Re: Vad man kan få folk att betala

nermander; sa:
fredric@citrus.nu; sa:
Om det nu är så sjukt att Levis Jeans kostar så mycket, varför köper folk då just dessa Jeans, när man kan köpa ett par för en bråkdel. För att de är snyggare? Eller är det för att marknaden har skapat efterfrågan på dessa jeans?

Det handlar HELT OCH HÅLLET om mode. De som inte har råd med nya Levis köper billigare jeans och flyttar över märkena från sina gamla trasiga Levis... Det ser jag som ett klart och tydligt tecken på att det inte är kvaliten på jeansen man är ute efter, det är märket och statusen.

>> Skulle säga, om marknadsföring! Statussymboler säljer, inget snack!

Gör du inte samma sak själv, hittar du en produkt för 2,50:- sedan en liknande för 45:-. Undrar man inte om det är något "sämre" med den billiga (trots att det kan vara tillverkat på samma plats..)

Det är ju det som säljaren av den dyra produkten försöker tuta i oss. Se t.ex. på Volvos massiva marknadsföring av orignalreservedelar.

Rusta gör ett rätt bra jobb nu med sin kampanj åt det motsatta hållet. Även om många skrattar åt kampanjen och tycker den är löjlig så tror jag att den får folk att tänka efter lite i alla fall. Om 20 år kanske vi har komsumenter som kan tänka själva:)

>> Tror man kan se lite närmre på detta, och se på sig själv i en butik när man hittar en produkt i en tian butik, visst ställer du inga krav på denna, om du köper den för 10ggr så mycket ställer du ett högre krav. Helt klart. Men, köper du den för 10 spänn eller den för 100? Hur mycket påverkar varumärket dig? Förmodligen betydligt mer än vad man själv vill medge.
 

avslutad210712

Gäst
Att priset är olika i olika länder är väl ett typexempel på att konkurensen fungerar. Folk i ett land är inte villiga att betala mer och då blir priset därefter alternativt att handlarna i de länderna inte behöver högre påslag för att överleva.

Att priserna i sverige är höga på vissa saker beror till stor del på att folk är så jävla dumma att de betalar ett högt pris för ett märke/färg/modell. Troligen kan de få samma funktion i ett mindre känt märke eller fjolårets modell/färg till en lägre kostnad men vad skall folk då tro om mig.

Själv är jag gniden sate som gärna köper fjolårets modell/färg om jag på det sättet får sakerna 30% billigare. Och att pruta går oftast bra om man håller sig till samma butik dvs är en trogen kund. Att jag köper fjolårets saker innebär dock inte att jag köper saker jag inte vill ha. Dessutom försöker jag ha framförhållning och inte köpa i panik dagen innan jag skall ha grejorna. Förhandlade till mig ett bra pris på ett tält i februari i år (dålig säsong att sälja tält men bra att köpa) och fick ett svenskt känt dyrt märke 1000:- under riktpriset. Visserligen fjolårets som de hade i lager men eftersom den modellen ser likadan ut i år så gjorde jag inget nerköp. Tror knappast att jag skulle få det tältet så mycket billigare mitt i sommaren. Och håller man koll på internetsiterna så kan man göra bra köp. Köpte två ryggsäckar ungefär 1200:- billigare per styck bara för att en annan känd svensk tillverkare böt färg på sina ryggor till i år. I övrigt samma utförande.

Men som någon redan påpekat - så länge vi fortsätter att köpa grejor till de priser som handlarna begär så kommer det inte att bli billigare.

Själv köpte jag alltid Levis jeans förut eftersom kvaliten var bättre än på andra och därför motiverade ett högre pris. Sedan blev det en kvalitesförsämring vilket gjorde att det högre priset inte gick att motivera varför jag böt märke. Brukar dock passa på att köpa Levis när de säljs ut till lägre pris dvs ungefär samma pris som andra jeans kostar. Lite märkesfixerad är även jag ibland. Nuförtiden blir det dock alltmer sällan jag köper jeans utan har börjat gå över till att använda friluftsbyxor även på jobbet helt enkelt för att de håller längre och dessutom har de mer praktiska fickor.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Vad man kan få folk att betala

fredric@citrus.nu; sa:
Men, köper du den för 10 spänn eller den för 100? Hur mycket påverkar varumärket dig? Förmodligen betydligt mer än vad man själv vill medge.

JAG köper den för 10 spänn. Men min syrra köper garanterat den för 100:)

Jag har alltid haft svårt för det där med märken. På låg- och mellanstadiet handlade det väl mest om att jag inte hade nån koll och alltså inte kunde tjata på mamma om att köpa Gul&Blå-jeans och sånt som var "inne" på den tiden.

Jag är också mycket mer för att sakerna skall "kännas bra" än att de skall se bra ut (till min sambos stora förtret.... hon klagar ALLTID på hur jag klär mig...).
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.