Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag behöver hjälp med val av ryggsäck!
- Trådstartare freke07
- Start datum
Avslutat medlemskap
Avstängd
Sådant diskuteras i "Transportera" och du behöver knappast använda sökfunktionen för att hitta
trådar om ryggsäckar! Sen finns ju även "Lättpackning".
trådar om ryggsäckar! Sen finns ju även "Lättpackning".
avslutat_medlemskap_2501
Avstängd
Menar du Haglöfs OXO 750?
3 kg/2300 kr/75 liter
Kika på den här, nästan halva priset och 0,7 kg lättare men minimalt mindre packutrymme:
Marmot Eiger 65
// Jocke
3 kg/2300 kr/75 liter
Kika på den här, nästan halva priset och 0,7 kg lättare men minimalt mindre packutrymme:
Marmot Eiger 65
// Jocke
Hej,
Vad har du för övrig utrustning...och hur skrymmande är den? Skall du bära all mat för hela perioden, eller kommer du att proviantera allteftersom?
Du kanske kan klara dig med en mindre ryggsäck?
Jag gjorde iaf det felet när jag köpte min första ryggsäck... 95L... på tok för stor och det blev vansinnigt tungt... nu har jag 50L och det räcker gott och väl för min 2 veckorstur i sommar. Var och kollade på en 35L idag... gränsfall men skulle kunna funka...
Hittar du någon säck som verkar bra... ta hem och provpacka med det du förväntas ha med dig.
Thomas
Vad har du för övrig utrustning...och hur skrymmande är den? Skall du bära all mat för hela perioden, eller kommer du att proviantera allteftersom?
Du kanske kan klara dig med en mindre ryggsäck?
Jag gjorde iaf det felet när jag köpte min första ryggsäck... 95L... på tok för stor och det blev vansinnigt tungt... nu har jag 50L och det räcker gott och väl för min 2 veckorstur i sommar. Var och kollade på en 35L idag... gränsfall men skulle kunna funka...
Hittar du någon säck som verkar bra... ta hem och provpacka med det du förväntas ha med dig.
Thomas
avslut1102
Avstängd
Thomas: Hur får du med dig allt i en 50 liters rygga? Själv klarar jag mig knappt med en på 70 liter. Eller du kanske är en sådan old-school vandrare som packar mycket utanpå ryggan.
Själv uppgraderar jag ständig min rygga. Nu har jag dock landat på 130 liter och det borde räcka.
Tips: Prov-packa i en svart sopsäck och räkna sen ut hur många liter det blev.
Tänk också på att det alltid är lättare att bära tungt i en stor ryggsäck än i en mindre. Alltså maxa inte en lite mindre ryggsäck (50-70 liter), utan köp då en större.
Själv uppgraderar jag ständig min rygga. Nu har jag dock landat på 130 liter och det borde räcka.
Tips: Prov-packa i en svart sopsäck och räkna sen ut hur många liter det blev.
Tänk också på att det alltid är lättare att bära tungt i en stor ryggsäck än i en mindre. Alltså maxa inte en lite mindre ryggsäck (50-70 liter), utan köp då en större.
avslutat medlemskap1105
Avstängd
130 liter! Då behöver man ju inte ha med något tält, bara att dra över regnskyddet och krypa in.viktorjonsson; sa:Thomas: Hur får du med dig allt i en 50 liters rygga? Själv klarar jag mig knappt med en på 70 liter. Eller du kanske är en sådan old-school vandrare som packar mycket utanpå ryggan.
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
viktorjonsson; sa:Thomas: Hur får du med dig allt i en 50 liters rygga? Själv klarar jag mig knappt med en på 70 liter. Eller du kanske är en sådan old-school vandrare som packar mycket utanpå ryggan.
Inga problem... var häromdagen ute och och knallade 17km med min tvåveckorspackning... kommer dock inte att bära mat för hela turen... utan 4-7 dagar... upp till 7 dagar får jag plats med allt i rygggan utom stavar och liggunderlag. Tar jag med mat för hela turen så startar jag med tältet under topplocket.
Kolla tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=43359
... där står det mer om min jakt en optimal packning för mig.
Thomas
Jag har en Berghaus Atlas 80-liters säck med 2st 10-liters löstagbara fickor. Tycker att det funkar bra, man kan lämna fickorna hemma om dom inte behövs.
Jag har valt en stor säck eftersom jag inte tycker om att ha saker hängande utanpå, en annan orsak är att om jag och familjen ska ut blir det jag som bär mest.
/Ulf
Jag har valt en stor säck eftersom jag inte tycker om att ha saker hängande utanpå, en annan orsak är att om jag och familjen ska ut blir det jag som bär mest.
/Ulf
avslut1102
Avstängd
Om vi skulle sätta ihop en lista över vad en rygga bör klara av, så skulle jag vilja ha med följande:
* All utrustning ska kunna få plats inne i ryggan. Gamla hederliga liggunderlag kan dock gå bra att ha utanpå.
* Vara anpassad till den längd på personen som ska bära ryggan. Detta inkludera även att ryggan ska gå att ställa in på olika sätt.
* Gå att komprimera, exempelvis avtagbara sidofickor.
* Vara vattenavstötande och ha ett regnskydd.
* Inte skava eller vara "störande" på något sätt.
Nått mer?
* All utrustning ska kunna få plats inne i ryggan. Gamla hederliga liggunderlag kan dock gå bra att ha utanpå.
* Vara anpassad till den längd på personen som ska bära ryggan. Detta inkludera även att ryggan ska gå att ställa in på olika sätt.
Nått mer?
avslutat_medlemskap_2501
Avstängd
viktorjonsson; sa:Om vi skulle sätta ihop en lista över vad en rygga bör klara av, så skulle jag vilja ha med följande:
Nått mer?
Ska inte väga mer än 1 kg
// Jocke, som får plats med en 14-dagarspackning i sin 52-literssäck på 594 gram
Om du är ute efter en mer klassisk vandringssäck i den storleken skulle jag rekomender adig att spara ca en tusenlapp och köpa en av lundhags v8 av fjolårsmodell, den är unjefär jämnbördig med den haglfs du föreslog men reas nu ut nästan överalt för halva priset för det har kommit en uppdatering, det är en beprovad säck som man ser förvånansvärt ofta.
Då har du inte lagt ut så mycket pängar och kan testa om den lite större och "bekvämare" friluftsilen är din (med utrymme för färsk mat, hobbyprylar typ fiske eller foto, skönare bädd eller större tält) eller om du föredrar att ta med mindre och bära lättare men leva lite mer spartanskt.
(eller kan du göra som min flickvän gjort, hitta någon som bär åt dig istället)
Då har du inte lagt ut så mycket pängar och kan testa om den lite större och "bekvämare" friluftsilen är din (med utrymme för färsk mat, hobbyprylar typ fiske eller foto, skönare bädd eller större tält) eller om du föredrar att ta med mindre och bära lättare men leva lite mer spartanskt.
(eller kan du göra som min flickvän gjort, hitta någon som bär åt dig istället)
Ryggsäck?
Hej Patrik!
Smaken är som baken, delad. Ett gott råd är att ha en så stor säck att alla prylar går i. Säcken skall vara "ren" utanpå. Jag har den åsikten efter några tiotal år med fjällvandring bakom mig och test av minst 10 olika säckar. Nuvarande säckar går ju också att komprimera efter behov.
För din del tycker jag att Fabians förslag på en Lundhag V8 är utmärkt.
Lycka till med ditt val och ha en god tur.
Långvandrare.
Hej Patrik!
Smaken är som baken, delad. Ett gott råd är att ha en så stor säck att alla prylar går i. Säcken skall vara "ren" utanpå. Jag har den åsikten efter några tiotal år med fjällvandring bakom mig och test av minst 10 olika säckar. Nuvarande säckar går ju också att komprimera efter behov.
För din del tycker jag att Fabians förslag på en Lundhag V8 är utmärkt.
Lycka till med ditt val och ha en god tur.
Långvandrare.
Liknande trådar
- Svar
- 14
- Visningar
- 5 K
- Svar
- 16
- Visningar
- 5 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev