Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare.

Hej!

I år ska vi vandra för första gången. Det blir jag, min sambo och våran hund, som vi tänkte klövja. Vi ser verkligen fram emot det, men har ingen aning om hur det praktiska går till :)
Vet i princip inte ens vart man får tag i en karta... jaja, men det ska väl gå ändå! Hehe.

Jag har hört att Jämtlandstriangeln ska vara bra för nybörjare, lättvandrat. Tänkte alltså gå mellan Storulvån, Blåhammaren och Sylarna... Vi har med oss tältet.

Vad jag har förstått så tar det 3 dagar att gå emellan fjällstationerna där, finns det "omvägar" man kan gå för att vandringen ska bli 4-5 eller 6 dagar? Tar gärna emot tips om färdvägar och alla andra tips ni vill ge... vare sig det handlar om utrustning eller klövjning/hund i fjället.

Mycket tacksam för svar!

MVH/ kikki med pudeln.
 
Go tur!

Bra val att börja med!
Om du inte hinner köpa karta på närmaste kartbutik före finns denna på fjällstationen.
Beroende på fysisk förmåga är ju topparna ett förlag och en tur in i Norge.

Denna sida gav mig lite försmak innan jag gick triangeln
http://www.anasys.se/vandring/jamtl94/jamtl94.shtml

Vi vandrade runt på 4 dagar sedan slog vi läger nedanför fjällstationen, gick på vinprovning åt o drack gott på kvällarna med dagsutflykter på dagarna. De har en fin naturstig upp för backen vid fjällstationen (storulvån) med en väldigt ovanlig blomma (har glömt vad den heter).

Ps
Har några bilder i mitt fotoalbum
 
Tack

Bra val att börja med!
Om du inte hinner köpa karta på närmaste kartbutik före finns denna på fjällstationen.
Beroende på fysisk förmåga är ju topparna ett förlag och en tur in i Norge.

Denna sida gav mig lite försmak innan jag gick triangeln
http://www.anasys.se/vandring/jamtl94/jamtl94.shtml

Vi vandrade runt på 4 dagar sedan slog vi läger nedanför fjällstationen, gick på vinprovning åt o drack gott på kvällarna med dagsutflykter på dagarna. De har en fin naturstig upp för backen vid fjällstationen (storulvån) med en väldigt ovanlig blomma (har glömt vad den heter).

Ps
Har några bilder i mitt fotoalbum

Tack för snabbt svar och bra tips! =) Tyvärr går det inte att ta en tur till Norge då hunden måste ha rabiesspruta och pass... det hinner vi inte fixa nu, tar tre månader, tror jag.

Härliga bilder, ser ut och vara väldigt fin natur! det spritter i hela kroppen och jag längtar verkligen ut =)
 
väska på hund...

Ett tips: öva hemma med klövjeväskan på hunden... Jag hade en lång "kontrovers" med min mammas kungspudel på en parkeringplats inför en veckovandring. Jycken hade aldrig haft väska förut, inga problem trodde jag...

Naturligtvis förlorade jag "kontroversen" med vovven och åkte på att bära hundmat, filt och annat rat för en vecka i fjällen.
 
hehe

Ett tips: öva hemma med klövjeväskan på hunden... Jag hade en lång "kontrovers" med min mammas kungspudel på en parkeringplats inför en veckovandring. Jycken hade aldrig haft väska förut, inga problem trodde jag...

Naturligtvis förlorade jag "kontroversen" med vovven och åkte på att bära hundmat, filt och annat rat för en vecka i fjällen.

Jodå, vi övar för fullt nu med tom klövja =)
 
Hej!
Ingen kommer att kontrollera pass och rabiesspruta. Svenskarnas och norrbaggarnas hundar kilar flitigt över gränsen, som bara är en skylt. Så det är upp till ditt samvete om du vill fixa pass och rabies.

det kan vara fint att förlänga turen till nedalshytta eller sorerikvollen. Finns fina marker för hjortron på vägen mot nedalshytta.

Om du vill ha hundrum på sylarna, är det säkrast att boka i förväg, och det kan bli upp till fyra hundar i samma rum. Om du kan lämna hunden funkar syltoppen som dagstur. Att gå in i en bit i dalen och titta på sylglaciären funkar också om du vänder innan det blir för blockigt för hunden(har ingen hund själv så jag vet inte hur de klarar blockterräng). Helagstoppen är ju också funkis om du vill gå till topps. Blockigt högre upp men kanske funkar en bit med hunden.
StorlienValadalenLjungd.gif

Lycka till i triangeln!
 
Hej!
Ingen kommer att kontrollera pass och rabiesspruta. Svenskarnas och norrbaggarnas hundar kilar flitigt över gränsen, som bara är en skylt. Så det är upp till ditt samvete om du vill fixa pass och rabies.

det kan vara fint att förlänga turen till nedalshytta eller sorerikvollen. Finns fina marker för hjortron på vägen mot nedalshytta.

Om du vill ha hundrum på sylarna, är det säkrast att boka i förväg, och det kan bli upp till fyra hundar i samma rum. Om du kan lämna hunden funkar syltoppen som dagstur. Att gå in i en bit i dalen och titta på sylglaciären funkar också om du vänder innan det blir för blockigt för hunden(har ingen hund själv så jag vet inte hur de klarar blockterräng). Helagstoppen är ju också funkis om du vill gå till topps. Blockigt högre upp men kanske funkar en bit med hunden.

Lycka till i triangeln!

Hej!
Okej, bra att veta att det inte kollas pass och spruta...
Vet heller inte hur hundar klarar blockterräng, men har en ganska smidig och lätt hund, väger 20 kilo, så det går att bära henne korta stunder, om hon nu skulle behöva hjälp. Går ju alltid att vända om det skulle bli alltför tufft för jycken.
Tack för alla dina fina tips!
 
En sväng om Gåsen

Jag skulle föreslå att ni går medurs Storulvån-Gåsen-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån med 3-4 nätters övernattning. Det finns hundrum på Gåsen. Sträckan är lättgången. Gåsen är en typisk fjällstuga med självhushåll, Sylarna en större d:eek: Det är vits att ta Blåhammaren i slutet eftersom deras 3-rätters middag höjer humöret för trötta vandrare. Sedan är sista biten ner mot Storulvån otroligt vacker, i synnerhet på höstkanten. Deras middag blir en fin avslutnng på vandringen. Det är en fin vintertur också.
 
Jag skulle föreslå att ni går medurs Storulvån-Gåsen-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån med 3-4 nätters övernattning. Det finns hundrum på Gåsen. Sträckan är lättgången. Gåsen är en typisk fjällstuga med självhushåll, Sylarna en större d:eek: Det är vits att ta Blåhammaren i slutet eftersom deras 3-rätters middag höjer humöret för trötta vandrare. Sedan är sista biten ner mot Storulvån otroligt vacker, i synnerhet på höstkanten. Deras middag blir en fin avslutnng på vandringen. Det är en fin vintertur också.

Jättebra tips =) tack så mycket!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lessin ”Södra Jämtlandstriangeln” Vandringsleder 2
Charlottee Jämtlandstriangeln, vad? Vandringsleder 7
macpasp Jämtlandstriangeln med- eller moturs? Vandringsleder 5
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
Samus Hjälp med utrustning. Vandringsleder 10
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Myrek Hjälp om Skuleskogen! Vandringsleder 21
nahos hjälp med packning!!! Vandringsleder 24
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
napis Begäran av hjälp! Vandringsleder 0
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Zombina Nybörjare i Grövelsjön Vandringsleder 8
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
frippe99 nybörjare Vandringsleder 2
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Fredrikmollgard Nyfiken nybörjare Vandringsleder 12
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av sko/känga? Vandringsleder 6
Marienbad Nybörjare i Skåne! Vandringsleder 16
diggidan Nybörjare med många utmaningar framför mig! Vandringsleder 11
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
elinloov NYbörjare Vandringsleder 10
Feb79 Vandring nybörjare och erfarna tillsammans Vandringsleder 4
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
Ninai Nybörjare! Vandringsleder 3
anwa Vandring för nybörjare Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.