Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare.

Jag gick Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen-Sylarna-Storulvån sommaren 2006 och håller Gåsen som det mest genuina och trevliga stället. Inte samma hets som på exempelvis Sylarna, och inte samma bekvämligheter. Helt klart värt ett besök.
 
Gåsen

Jag gick Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen-Sylarna-Storulvån sommaren 2006 och håller Gåsen som det mest genuina och trevliga stället. Inte samma hets som på exempelvis Sylarna, och inte samma bekvämligheter. Helt klart värt ett besök.

Okej, så Gåsen verkar vara värt ett besök... det ska jag skriva upp =)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vad tror ni om detta?

Hur tycker ni att den här turen låter?

Storulvån-Sylarna-Nedalshytta-Storerikvollen-Blåhammaren-Storulvån

Är det lämpligt för en nybörjare med den här rutten eller är det klokt att skippa en etapp?
Tänkte att vi skulle gå det där på 5 eller 6 dagar, är det för optimistiskt för några som aldrig vandrat tidigare...

Mycket tacksam för svar.
 
Hur tycker ni att den här turen låter?

Storulvån-Sylarna-Nedalshytta-Storerikvollen-Blåhammaren-Storulvån

Är det lämpligt för en nybörjare med den här rutten eller är det klokt att skippa en etapp?
Tänkte att vi skulle gå det där på 5 eller 6 dagar, är det för optimistiskt för några som aldrig vandrat tidigare...

Mycket tacksam för svar.

Den rundan är nog bra för nybörjare. Fem eller sex dagar är lagom, beroende på om ni vill ha en vilodag. Det kan vara skönt att ta det lugnt en dag om man är ovan, och orkar man så finns ju dagsturer såsom Syltoppen eller för all del något mindre som Fruntimmersklumpen, en utflykt till Tempeldalen m m.
 
Jag har ingen koll på den norska sidan, har aldrig varit där, men den svenska delen av rutten du beskriver är ju rätt så lättvandrad. Jag håller med föregående talare, ha en dag i reserv, i fall regnet vräker ner eller om ni vill ta en lugnare dag och utforska omgivningarna. Som millimeter säger så finns det mycket att se vid sylarna och tempeldalen. När jag var där 2006 så stannade jag till en dag vid Helags och gick upp på toppen. Roligt att ha gjort så här i efterhand. Var vid storulvån nu under valborg och gick på tur och åkte randonné, längtar redan tillbaka...
 
Okej

Det känns tryggt att veta att ni tror vi kommer att klara det, haha ;) Skönt med lättvandrat för första vandringen..
Jag längtar verkligen tills det är dags nu!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det känns tryggt att veta att ni tror vi kommer att klara det, haha ;) Skönt med lättvandrat för första vandringen..
Jag längtar verkligen tills det är dags nu!

Det enda man som nybörjare bör passa sig för i synnerhet på sträckan Storulvån-Sylarna är att underskatta avståndet. Man ser sylstationen från över en mils avstånd, och det är lätt att tro att "dit går vi på en timme". :) Det tar (såklart) längre tid än så, och dessutom är sista kilometrarna ett lite segt motlut.
 
Hej!
Tänkte gå denna turen i sommar. Tänkte pröva i början på augusti. Är detta en lämplig period eller när ska man gå efter juli?

Mvh

Ola A.
 
om ni har tält, vore det inte idé att börja i Handöl och gå över Snasahögarna till Ulvåtjärn första dagen? Har inte själv gått den etappen, men det är nog vad jag skulle välja om jag gick i Sylarna idag. Andra kan kanske till- eller avstyrka.
 
om ni har tält, vore det inte idé att börja i Handöl och gå över Snasahögarna till Ulvåtjärn första dagen? Har inte själv gått den etappen, men det är nog vad jag skulle välja om jag gick i Sylarna idag. Andra kan kanske till- eller avstyrka.

Tillstyrker.

Det är en del uppför, men utsikten däruppe är värd det alla gånger, så om man känner sig pigg och tror på bra sikt så är det rätt väg att gå.

Om man raskar på så hinner man också upp på Storsnasen i förbifarten, även om man ska tälta vid Ulvåtjärn. Men då får man gå hela dagen och gilla det.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.