Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare.

Jag gick Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen-Sylarna-Storulvån sommaren 2006 och håller Gåsen som det mest genuina och trevliga stället. Inte samma hets som på exempelvis Sylarna, och inte samma bekvämligheter. Helt klart värt ett besök.
 
Gåsen

Jag gick Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen-Sylarna-Storulvån sommaren 2006 och håller Gåsen som det mest genuina och trevliga stället. Inte samma hets som på exempelvis Sylarna, och inte samma bekvämligheter. Helt klart värt ett besök.

Okej, så Gåsen verkar vara värt ett besök... det ska jag skriva upp =)
 
Vad tror ni om detta?

Hur tycker ni att den här turen låter?

Storulvån-Sylarna-Nedalshytta-Storerikvollen-Blåhammaren-Storulvån

Är det lämpligt för en nybörjare med den här rutten eller är det klokt att skippa en etapp?
Tänkte att vi skulle gå det där på 5 eller 6 dagar, är det för optimistiskt för några som aldrig vandrat tidigare...

Mycket tacksam för svar.
 
Hur tycker ni att den här turen låter?

Storulvån-Sylarna-Nedalshytta-Storerikvollen-Blåhammaren-Storulvån

Är det lämpligt för en nybörjare med den här rutten eller är det klokt att skippa en etapp?
Tänkte att vi skulle gå det där på 5 eller 6 dagar, är det för optimistiskt för några som aldrig vandrat tidigare...

Mycket tacksam för svar.

Den rundan är nog bra för nybörjare. Fem eller sex dagar är lagom, beroende på om ni vill ha en vilodag. Det kan vara skönt att ta det lugnt en dag om man är ovan, och orkar man så finns ju dagsturer såsom Syltoppen eller för all del något mindre som Fruntimmersklumpen, en utflykt till Tempeldalen m m.
 
Jag har ingen koll på den norska sidan, har aldrig varit där, men den svenska delen av rutten du beskriver är ju rätt så lättvandrad. Jag håller med föregående talare, ha en dag i reserv, i fall regnet vräker ner eller om ni vill ta en lugnare dag och utforska omgivningarna. Som millimeter säger så finns det mycket att se vid sylarna och tempeldalen. När jag var där 2006 så stannade jag till en dag vid Helags och gick upp på toppen. Roligt att ha gjort så här i efterhand. Var vid storulvån nu under valborg och gick på tur och åkte randonné, längtar redan tillbaka...
 
Okej

Det känns tryggt att veta att ni tror vi kommer att klara det, haha ;) Skönt med lättvandrat för första vandringen..
Jag längtar verkligen tills det är dags nu!
 
Det känns tryggt att veta att ni tror vi kommer att klara det, haha ;) Skönt med lättvandrat för första vandringen..
Jag längtar verkligen tills det är dags nu!

Det enda man som nybörjare bör passa sig för i synnerhet på sträckan Storulvån-Sylarna är att underskatta avståndet. Man ser sylstationen från över en mils avstånd, och det är lätt att tro att "dit går vi på en timme". :) Det tar (såklart) längre tid än så, och dessutom är sista kilometrarna ett lite segt motlut.
 
Hej!
Tänkte gå denna turen i sommar. Tänkte pröva i början på augusti. Är detta en lämplig period eller när ska man gå efter juli?

Mvh

Ola A.
 
om ni har tält, vore det inte idé att börja i Handöl och gå över Snasahögarna till Ulvåtjärn första dagen? Har inte själv gått den etappen, men det är nog vad jag skulle välja om jag gick i Sylarna idag. Andra kan kanske till- eller avstyrka.
 
om ni har tält, vore det inte idé att börja i Handöl och gå över Snasahögarna till Ulvåtjärn första dagen? Har inte själv gått den etappen, men det är nog vad jag skulle välja om jag gick i Sylarna idag. Andra kan kanske till- eller avstyrka.

Tillstyrker.

Det är en del uppför, men utsikten däruppe är värd det alla gånger, så om man känner sig pigg och tror på bra sikt så är det rätt väg att gå.

Om man raskar på så hinner man också upp på Storsnasen i förbifarten, även om man ska tälta vid Ulvåtjärn. Men då får man gå hela dagen och gilla det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lessin ”Södra Jämtlandstriangeln” Vandringsleder 2
Charlottee Jämtlandstriangeln, vad? Vandringsleder 7
macpasp Jämtlandstriangeln med- eller moturs? Vandringsleder 5
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
Samus Hjälp med utrustning. Vandringsleder 10
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Myrek Hjälp om Skuleskogen! Vandringsleder 21
nahos hjälp med packning!!! Vandringsleder 24
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
napis Begäran av hjälp! Vandringsleder 0
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Zombina Nybörjare i Grövelsjön Vandringsleder 8
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
frippe99 nybörjare Vandringsleder 2
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Fredrikmollgard Nyfiken nybörjare Vandringsleder 12
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av sko/känga? Vandringsleder 6
Marienbad Nybörjare i Skåne! Vandringsleder 16
diggidan Nybörjare med många utmaningar framför mig! Vandringsleder 11
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
elinloov NYbörjare Vandringsleder 10
Feb79 Vandring nybörjare och erfarna tillsammans Vandringsleder 4
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
Ninai Nybörjare! Vandringsleder 3
anwa Vandring för nybörjare Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.