Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare.

Kommer ni att åka bil till utgångspunkten? Om ni kommer med tåg så är ytterligare en variant att gå av i Undersåkar och starta i Vålådalen och gå till Stensdalen första etappen. Då får ni i och för sig en mestadels skogsvandring första etappen. Men ni får en kort etapp att starta med. Stensdalen ligger så fint precis på trädgränsen med fin utsikt över dalen. Därifrån har ni en mellanlång och fin etapp till Gåsen (min personliga favorit). Fortsätt Sylarna - Blåhammaren - Storulvån. Möjligheten finns också att välja varianten Gåsen - Helags - Sylarna.

Ett tips är att planera för en dag mer än vad ni hinner och ta en vilodag med en eventuell dagstur från något av övernattningsställena. Få saker kan förstöra upplevelsen av en vandring som att tvingas stressa för att hinna till slutpunkten.
 
Tåg till Enafors

Kommer ni att åka bil till utgångspunkten? Om ni kommer med tåg så är ytterligare en variant att gå av i Undersåkar och starta i Vålådalen och gå till Stensdalen första etappen. Då får ni i och för sig en mestadels skogsvandring första etappen. Men ni får en kort etapp att starta med. Stensdalen ligger så fint precis på trädgränsen med fin utsikt över dalen. Därifrån har ni en mellanlång och fin etapp till Gåsen (min personliga favorit).
Ett tips är att planera för en dag mer än vad ni hinner och ta en vilodag med en eventuell dagstur från något av övernattningsställena. Få saker kan förstöra upplevelsen av en vandring som att tvingas stressa för att hinna till slutpunkten.

Vi åker tåg... känner att jag måste tänka om angående turen, kanske ta bort en etapp och som många säger, ha en vilodag... samt gå förbi Gåsen som många verkar ha som en favorit. Samtidigt skulle jag vilja ta en tur över gränsen till Norge...
Har hört att det är smartast att starta i Storulvån om man kommer in med tåg? Tänkte kliva av i Enafors sen buss/taxi eller hur man nu tar sig. Kom gärna med förslag om man kan ta sig till en annan punkt lättare.
 
Kommer ni att åka bil till utgångspunkten? Om ni kommer med tåg så är ytterligare en variant att gå av i Undersåkar och starta i Vålådalen och gå till Stensdalen första etappen. Då får ni i och för sig en mestadels skogsvandring första etappen. Men ni får en kort etapp att starta med. Stensdalen ligger så fint precis på trädgränsen med fin utsikt över dalen. Därifrån har ni en mellanlång och fin etapp till Gåsen (min personliga favorit). Fortsätt Sylarna - Blåhammaren - Storulvån. Möjligheten finns också att välja varianten Gåsen - Helags - Sylarna.

Ett tips är att planera för en dag mer än vad ni hinner och ta en vilodag med en eventuell dagstur från något av övernattningsställena. Få saker kan förstöra upplevelsen av en vandring som att tvingas stressa för att hinna till slutpunkten.

Vålådalen ligger som sagt lågt, i furuskog har jag för mig. Mina favoritsträckor i området är Härjångsdalen mellan Vålåstugan (eller Vålåvalen, upplagt för förväxling!) och Gåsen, samt övergången från Nedalshytta till Sylstationen. Tjallingdalen har jag snuddat vid, och bör vara värd en omväg mellan Gåsen och Storulvån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lessin ”Södra Jämtlandstriangeln” Vandringsleder 2
Charlottee Jämtlandstriangeln, vad? Vandringsleder 7
macpasp Jämtlandstriangeln med- eller moturs? Vandringsleder 5
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
Samus Hjälp med utrustning. Vandringsleder 10
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Myrek Hjälp om Skuleskogen! Vandringsleder 21
nahos hjälp med packning!!! Vandringsleder 24
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
napis Begäran av hjälp! Vandringsleder 0
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Zombina Nybörjare i Grövelsjön Vandringsleder 8
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
frippe99 nybörjare Vandringsleder 2
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Fredrikmollgard Nyfiken nybörjare Vandringsleder 12
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av sko/känga? Vandringsleder 6
Marienbad Nybörjare i Skåne! Vandringsleder 16
diggidan Nybörjare med många utmaningar framför mig! Vandringsleder 11
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
elinloov NYbörjare Vandringsleder 10
Feb79 Vandring nybörjare och erfarna tillsammans Vandringsleder 4
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
Ninai Nybörjare! Vandringsleder 3
anwa Vandring för nybörjare Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.