Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak?

Jag är också storsvettare och skyr all sorts vindtäta "skalplagg", så länge det inte regnar, men det löser ju inte problemet, om ryggsäcken ligger an mot kroppen. Så jag väljer helt enkelt sådana som inte gör det. Klassiska ramryggor var ju bra på detta, men det finns moderna ryggsäckar med en nätventilerad rygg, som också är bra på det - t ex Ospreys Exos- och Levity- serier.

Det går att packa och ställa in även en ramlös, oventilerad ryggsäck så att det blir glapp mot ryggen, förutsatt att man bär hela lasten med höftbältet (men det vill i a f jag göra ändå).

Fjällräven lappland hybrid har tunnt stretchtyg på ryggen. Det är egentligen en jaktjacka men funkar för annat med.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har en klättermusen vindtröja. Minns inte namnet, men den har eta-proof fram och ett tunt stretchigt material i ryggen. För ett antal år sedan hade jag en jacka från Outdoor Research i GTC med långa dragkedjor i sidorna så man kunde öppna upp ryggen helt.
Jag har också en sån. Vete 17 vad den heter, men jag köpte den på rea hos KM för en massa år sedan

Min längdjacka från craft passar ungerfär in på din beskrivning. Dock är den vind och inte varrentät framtill.
jag ser dock inte poängen, när det regnar vill man väl ändå vara heltskyddad och när det inte gör det kan man väl vara utan och tex ha en ulltröja.

En kontorsficka på ryggsäckens axelrem är en framkomlig väg, stor nog för din hopvikta karta, anteckningsmatriel mm.
Min rymmer även lupp och thermometer. Flera jag känner som kopierat den har satt en kameraficka på höftbältet, variationerna är många tango.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips