Jacka till fjällvandring

Tjena,

Jag är på jakt efter en sommarjacka som jag kan ha under vandringar i jämtlandsfjällen.
Jag har aldrig varit särskilt insatt i vad gäller kläder för vandring.
Vad jag söker efter är nått långärmat som jag kan ha som skydd mot bromsar, myggor och knott. Det får gärna vara nått som inte blir så varmt och det behöver inte skydda nått särskilt mot vind. De senaste åren har jag bara kört med nån tunn bomullströja, vilket blir ganska så svettigt efter ett tag.
Någon som kan det här området lite bättre än mig får gärna komma med nått förslag.

Tack på förhand!
 
Löparjacka!

Ska du ha något som skyddar mot mygg så behöver du något som är tämligen tätt och då får
du även vindskydd på köpet. Personligen är vindskydd något jag värdesätter väldigt högt på
fjället eftersom det nästan alltid blåser och kan vara ganska kallt även mitt i högsommaren.

Själv använder jag en löparjacka när jag fjällvandrar. Den skyddar mot vind och mygg och andas
samtidigt bra. Dessutom väger den ingenting och är väldigt lätt att stuva undan om det skulle
bli en riktigt varm, vindstilla och myggfri dag.

Löparjackor hittar du i vilken sportaffär som helst. Ta gärna till lite i storlek så du får plats
med en varm tröja under.
 
Tack för svaret,

Kikade lite på "Salomon Fast Wing III Jacket M".
Är det en sådan du menar?
Någon som har erfarenhet av denna?
 
Ja, det är den sortens jacka jag syftar på! Jag googlade på den jackan och jag kan tycka att den verkar lite för figursydd för att fungera riktigt bra med tjocktröja under, men det är min personliga reflektion. Själv föredrar jag jackor av lite rymligare modell för att kunna få plats med förstärkningsplagg utan att det blir trångt.

Den jacka jag använder är Dobsoms R90. Modellen har hängt med länge, så här ser de ut nu: http://www.dobsom.se/R-90/20. Mitt exemplar är troligtvis från tidigt 90-tal (begagnatfynd)
och jag vet inte om skärningen förändrats genom åren. Av bilderna på hemsidan
att döma verkar de rymligare än salomon-jackan och många andra tillverkares modeller.
 
Köp en vindblus eller tunn ofodrad jacka utan membran i Bomull+Polyester blandning. Är väven tätvävd håller den insekter och vind ute, medan den fortfarande andas komfortabelt. Bomull+Polyeserblandningen är slitstark och torkar fort i vinden om du får några regnstänk på dig (som man alltid får i fjällen). Detta innebär att du kan avvakta att ta på dig regnstället tills det verkligen regnar;)
 
Jag kollade lite närmare på Dobsoms hemsida och ja, det har gjorts vissa förändringar av
R90-jackan (till det sämre i mitt tycke). Numera har blixtlåset till de avtagbara ärmarna nästan
flyttat upp på axlarna (risk för skav om man ska bära ryggsäck). På min sitter de mitt på
överärmen. Dessutom verkar de ha plockat bort fickan på magen (typ anorak) som är en
detalj jag uppskattar mycket.

Summa summarum: Den som vill ha en R90 som vandringsplagg bör jaga begagnat eller
titta på någon annan tillverkare.
 
Tack så mycket för alla bra svar. Jag ska fortsätta att kika runt lite, Dobsom verkar intressant.
Sen får vi hoppas på att sommaren kan komma nån gång (längtar som bara den).:)
 
Köp en vindblus eller tunn ofodrad jacka utan membran i Bomull+Polyester blandning. Är väven tätvävd håller den insekter och vind ute, medan den fortfarande andas komfortabelt. Bomull+Polyeserblandningen är slitstark och torkar fort i vinden om du får några regnstänk på dig (som man alltid får i fjällen). Detta innebär att du kan avvakta att ta på dig regnstället tills det verkligen regnar;)
Jag tycker och gör som smux :).
Betänk, att en gammal, lätt oversized herrskjorta i tätvävd poly-bomull mycket väl kan uppfylla kriterierna ovan ;).
Att jag skrev "gammal" har sina skäl - tyvärr så hittas de tygkvaliteterna snarare på loppis (eller i farsans garderob ;)), än i nyproduktionen.
 
Att jag skrev "gammal" har sina skäl - tyvärr så hittas de tygkvaliteterna snarare på loppis (eller i farsans garderob ;)), än i nyproduktionen.

Jag använder ex min egen eller min fars ofodrade Fjällräven jackor i G1000 från sent 1970/tidigt 1980 tal. Mjuka och väl ingångna, med en helt annan och bättre kvalitet än på dagens G1000 väv:)
 
Löparställ

Jag använder också ett löparställ på sommarfjället.

Tidigare använde jag ett 500 kronors ställ från Craft, ett sån man hittar på rea hos Intersport eller Teamsportia, det höll i 8 år.

Nu har jag börjat använda detta Nike MicroFiber Warmup, det är tunnare och mer vindtätt än Craft stället, får se hur länge det håller.
 
Jag har en Marmot vindjacka i tunt material. Har hellång dragkedja och luva, vilket jag tycker är bra. Dessutom är den oerhört lätt och tar i princip ingen plats ihopknölad. Rekommenderas! Tror att den heter wind hoody.

// L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snuffle Jacka till fjällvandring? Kläder 4
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
Maskrospigg En klädfråga till, Pinewood jacka Kläder 11
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.