Ventilation un der armarna?
Kvaliteten hos ITABs produkter har diskuterats under ett antal trådar på Utsidan.
För egen del instämmer jag med de som tycker att en del är riktigt bra/prisvärt och en del är mindre bra. ITAB har haft en del logistiska svårigheter i sin verksamhet, men jag tycker nog att kundtjänsten är ganska OK (jag har fått rabatt vid krångel).
Jag är dock intresserad av frågan om "ventilation i armhålorna". Jag har nämligen en FR Sarek som har två små hål i vardera armhålan och har ofta funderat på om de verkligen kan ha någon effekt - särskilt som man ju ofta har armarna utmed kroppen och lufthålen därmed är mer eller mindre tilltäppta. Andra jackor har öppningsmöjligheter med (långa) blixtlås utmed ärmar och/eller bål, och att det ger effekt är ju uppenbart.
Man vill ju gärna veta vad som är bra och vad som är mest trams - så är små ventilationshål i armhålorna + eller - eller ?
Tyget i ITAB-jackan torde vara ganska likt det i min FR Sarek (G 1000-väv), dvs. vind- och vattentätheten (och vattenuppsugningen!) beror väldigt mycket på vaxningen. Och det är ett evigt dilemma kan jag säga! Det skiftar ju från ena dagen till den andra (inte från ena månaden till den andra) vad man vill ha, så det blir sällan riktigt rätt för den enskilda dagen. Men trots det så är G 1000-väven o.d. ett juste tyg i friluftssammanhang.