Itab Hunting Anorak, nån som använt

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fickorna...

...som sitter under axlarna lär svida skönt under axelremmarna på ryggsäcken.

Obegriplig placering enligt undertecknad...

//J

Skulle vilja veta hur tuff anoraken är, alltså tål den en veckas jakt i varierad terräng/väder med/utan ryggsäck som kan vara tung också.

Använder för närvarande T&P's förra anorak, inte Moen utan föregångaren, den var än kortare. Dock hållit bra sånär på snodden runt längst ner, och i armhålan slet jag upp sömmen lite men enkelt lagat utan membran.

OT, hade velat ha en liknande anorak som Hunter, men utan membran. Har blivit allergisk mot membran verkar det som...

Varför dragkedja?

Jag förstår inte varför man köper en 'anorak' med dragkedja längs sidan.
Poängen med anorak är ju att den antingen är lättare tack vare frånvaron av dragkedjor, eller att de är säkrare på fjället tack vare att det inte finns några dragkedjor som kan gå sönder (från början var det väl för att det var svårt att göra snö-täta jackor med knappar.)
Det är ju hanteringsmässigt bekvämare med hel dragkedja i fronten, dvs jacka.

inte för att jag har någon anorak med dragkedja, men kanske magfickan och "tunneln" för händerna är features man uppskattar i ett vinterplagg fast man vill ha dragkedja?

Jag gillar att kunna stoppa ner allt från karta till vantar och snorpapper i magfickan, och klarar mig oftast utan vantar på tur, så länge marken är jämn nog för att man säkert ska kunna mysa med händerna knäppta inne i tunnelfickan.

Att kränga anoraken över huvudet varje gång man måste göra anpassningar av lagren undertill är ganska störigt. Hittills har det inte styrt mig bort från klassisk anorak, men med dragkedja slipper man ju krångla.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips